Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.

500 f.Kr. - 1066
Artesien

Re: Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.

Inlägg av Artesien » 15 februari 2026, 06:52

Yngwe skrev:
14 februari 2026, 22:48
Ivrigt är väl ironi så det förslår Kungsune :D För du vet ju likaväl som andra att den gemensamma nämnaren för de senare antagonisterna här är att de inte velat läsa ikapp. De som läst ikapp har också anpassat sin hållning! Allt sagt i denna tråd är ju bara upprepning av sådant som sagts flera gånger förut. Det är det som paradigmen lever på, den inneboende trögheten understödd av populärvetenskap med lokalpatriotiska motiv.
Och det kommer paradigmen att göra så länge som den här diskussionen inte når utanför denna trygga plats.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 15 februari 2026, 07:38

Artesien skrev:
15 februari 2026, 06:52
Yngwe skrev:
14 februari 2026, 22:48
Ivrigt är väl ironi så det förslår Kungsune :D För du vet ju likaväl som andra att den gemensamma nämnaren för de senare antagonisterna här är att de inte velat läsa ikapp. De som läst ikapp har också anpassat sin hållning! Allt sagt i denna tråd är ju bara upprepning av sådant som sagts flera gånger förut. Det är det som paradigmen lever på, den inneboende trögheten understödd av populärvetenskap med lokalpatriotiska motiv.
Och det kommer paradigmen att göra så länge som den här diskussionen inte når utanför denna trygga plats.

Men det stämmer ju inte. Bland annat professor Dick Harrison är inne på att svear kan vara ett paraplybegrepp och samlingsnamn för flera stammar/folk.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 15 februari 2026, 07:44

Samtidigt har jag bilden av att tankarna som cirkulerar här är vanliga bland både historiker och arkeologer. Det är omöjligt att inte uppleva att skorna skaver. Det blir ohållbart när svenska forskare förklarar bort berättelser om ex berg med rasbranter vid sveakungens gård som poetiska omskrivningar samtidigt som deras norska och danska kollegor fascineras över hur korrekta naturåtergivningarna i berättelsen är när den beskriver deras miljöer. Förklaringen varför saganedtecknarna blir flummiga just när de beskriver svearnas topografi saknas.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 15 februari 2026, 12:25

Jag letade upp min sammanfattning och reflektioner över Beowulf, geatas osv., skriven 2019.
Borde uppdateras med att fynden vid Norrköping något stärker möjligheterna att geatas = östgötar samt med Viken-hypotesen om svearna. Sammantaget är det mycket som tyder på
Högupplösta bilder innebär att filen blir för stor för detta forum:
https://www.dropbox.com/scl/fi/8w462ztl ... k5l10&dl=0

Min konklusion:
Med stor sannolikhet kommer vi aldrig att med säkerhet kunna identifiera geatas land. De tre presenterade hypoteserna har alla styrkor och svagheter.
Sammantaget är Gotland det mest logiska valet att förlägga geatas land till, enligt argumentationen ovan.
Vikbolandet i östra Östergötland är ett tänkbart alternativ. Havsfärderna till både svear och daner är dock svårförklarade, både logistiskt och som de beskrivs i kvädet. Framförallt verkar det vara osannolikt att Vikbolandet kan ha varit så bebyggt att de framgångsrikt kunnat kriga mot svearna.
Jylland lider av flera uppenbara brister, bland annat att svearna förmodligen inte behärskade västsvenska kusten förrän mycket senare samt att jutarna inte är belagda som en självständig stam i Jylland under yngre järnåldern. Enligt Lotte Hedeager kan Danmark ha enats redan ca 200 e.Kr med utgångspunkt från Själland.

Jag tycker det är barockt att kräva av nytillkomna att man ska tolka 1000-tals delvis spretiga inlägg. Att skriva sammanfattande texter om sina åsikter som kan länkas in för nytillkomna är ett grundkrav för ett forum med vetenskapliga ambitioner.
Bilagor
beowulf_låg.pdf
(2.92 MiB) Nerladdad 49 gånger

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 15 februari 2026, 12:58

Det vi kräver är att argumentering ska vara problemriktad inte person/auktoritetsgrundad. Man kan inte bara säga att man tycker si och så. Man ska formulera en fråga eller påstående som belyser svagheter och styrkor i olika modeller.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 15 februari 2026, 13:40

AndreasOx skrev:
15 februari 2026, 12:25
Jag letade upp min sammanfattning och reflektioner över Beowulf, geatas osv., skriven 2019.
Borde uppdateras med att fynden vid Norrköping något stärker möjligheterna att geatas = östgötar samt med Viken-hypotesen om svearna. Sammantaget är det mycket som tyder på
Högupplösta bilder innebär att filen blir för stor för detta forum:
https://www.dropbox.com/scl/fi/8w462ztl ... k5l10&dl=0

Min konklusion:
Med stor sannolikhet kommer vi aldrig att med säkerhet kunna identifiera geatas land. De tre presenterade hypoteserna har alla styrkor och svagheter.
Sammantaget är Gotland det mest logiska valet att förlägga geatas land till, enligt argumentationen ovan.
Vikbolandet i östra Östergötland är ett tänkbart alternativ. Havsfärderna till både svear och daner är dock svårförklarade, både logistiskt och som de beskrivs i kvädet. Framförallt verkar det vara osannolikt att Vikbolandet kan ha varit så bebyggt att de framgångsrikt kunnat kriga mot svearna.
Jylland lider av flera uppenbara brister, bland annat att svearna förmodligen inte behärskade västsvenska kusten förrän mycket senare samt att jutarna inte är belagda som en självständig stam i Jylland under yngre järnåldern. Enligt Lotte Hedeager kan Danmark ha enats redan ca 200 e.Kr med utgångspunkt från Själland.

Jag tycker det är barockt att kräva av nytillkomna att man ska tolka 1000-tals delvis spretiga inlägg. Att skriva sammanfattande texter om sina åsikter som kan länkas in för nytillkomna är ett grundkrav för ett forum med vetenskapliga ambitioner.
Men varför kan det inte finnas svear på Västkusten så tidigt om det är ett samlingsnamn på flera folk? Det är ingen som behöver erövra eller behärska västkusten för det.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 15 februari 2026, 14:10

Svenska västkusten var dansk och norsk enligt de källor som finns. Jag har inte läst någon för mig rimlig argumentation om upprepade krig mellan sweons och geatas över Kattegatt.
Argumentera för din åsikt, inte emot en detalj i någon annans åsikt!

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 15 februari 2026, 14:55

AndreasOx skrev:
15 februari 2026, 14:10
Svenska västkusten var dansk och norsk enligt de källor som finns. Jag har inte läst någon för mig rimlig argumentation om upprepade krig mellan sweons och geatas över Kattegatt.
Argumentera för din åsikt, inte emot en detalj i någon annans åsikt!
Självklart kan man argumentera emot en detalj från någon annans teori.

Det finns belägg för att västkusten var danskt under 800-talet, inte på Beowulfs tid.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 15 februari 2026, 15:05

Ja inte ens det är så säkert. En sjöfärd som beskriver vilka landsiktet tillhör. En del av resan var på öppet hav.

Henric

Inlägg av Henric » 15 februari 2026, 15:12

Ursäkta, Bäckahästen, om jag uppfattade ditt inlägg som riktat till mig.
"Snälla Henric" tydde på det bara.

Jag uppfattar det som att vi är överens om att "svearna har bara funnits i Mälardalsområdet" och "svearna har styrt på västkusten" / "svearna höll till i Viken" som separata frågor. Det är ju ett framsteg! Jag undrar då om vi (och övriga i tråden) också är överens om att en nödvändig förutsättning för teorin geatas=jutar är att svearna hölls på västkustren (eller i Viken) under sen folkvandringstid och/eller tidig Vendeltid? Givetvis under den ytterligare förutsättningen att Beowulf alls har något att säga om verkliga skeenden.

Skriv svar