Kungsune skrev: ↑12 februari 2026, 18:30Henric skrev: ↑12 februari 2026, 15:58yngwe:
"Med insikten att västgötarna är svear så blir ju VGL helt oproblematisk"
Hur kan det vara oproblematiskt att reglerna för mansbot skiljer sig åt mellan västgötar och svear i så fall, menar du? Är det säker på att du är helt i god tro när du skriver sånt där? Grejen är att jag ibland kan ha lite svårt att granska vad t.ex. du och kungsune skriver, i en handvändning. Då kan jag ju välja att tro på er bedömning istället. Men när ni svarar saker i den där stilen, som jag lätt KAN granska själv, så tar mitt förtroende skada, det kanske du förstår?
Det står inte så! Det står mer i stilen: dräper någon svenskan man, smålänning, man av kungariket som inte är västgöte.
Här exemplifieras svensk man som småländsk. Kanske för att det var pedagogiskt. Sedan klargörs att detta bara gäller svenskar som inte är västgötar eftersom det är i deras lagsaga ock då är de dyrare att döda
Precis, eftersom lagen med all tydlighet syftar till att återställa lugn, inte till hämnd enligt romersk rätt, så är ansträngningen högre om de drabbade finns inom lagsagan än utanför. Att slå ihjäl en engelsman är fortfarande olagligt, men behovet av att kompensera är minimalt, så boten därefter.
. Sedan klargörs att detta bara gäller svenskar som inte är västgötar eftersom det är i deras lagsaga ock då är de dyrare att döda