Henric skrev: ↑3 februari 2026, 21:51
yngwe, eftersom du inte har läst Gräslunds bok ordentligt citerar jag vad han påstår.
"Regelrätta massiva hals- och armringar oavsett metall lyser nämligen med sin frånvaro i det fornengelska materialet ända från slutet av romersk tid till åtminstone början av vikingatid. Det enda i ringväg tycks vara en guldfingerring från Norwich i Norfolk, några halvmånformiga, icke massiva ringar i annat materialpåträffade i barngravar och en enkel halsring gjord av en mässingsstång från West Hesterton i Yorkshire. samt ett halvdussin enkla fingerringar med hopsnodda ändar av silver och koppar. Praktfulla furstegravar som (...) avviker inte från mönstret.(... Desto bättre överensstämmer den med förhållandena i Norden vid tiden för kvädets handling"
...
Jag börjar med Ring-kulturen då. Jag har läst den biten men tack ändå.
Är. halskragar typiskt östskandinaviska? Nä, det är en vitt spridd sak som antas ha keltiskt ursprung och som upptogs av romarna. Tyngdpunkten av skandinaviska fynd av folkvandingstida exemplar ligger utan tvekan västerut, möjligen med Västergötland som tyngdpunkt.Den gotländska versionen är av keltisk typ med skytiskt ornamentering och alldeles för tidig. Det som framträder i kvädet är ringsvärd, vilka har sitt ursprung vid Nordsjön.
Sen då, Skrees tidiga hallar? Ett okänt begrepp. Nja för det första får vi då sätta oss in i hur det låg till när kvädet skrevs. Hur var situationen då?Skrees reservation gäller ju enbart för tiden då det utspelar sig, och vi vet redan med det kristna inslaget att innehållet anpassats.
För det andra, kvädet beskriver förhållandet i Skandinavien. att man i en pågående erövringsfas inte upprättar många hallar på brittiska öarna betyder inte att man inte känner till konceptet.
Brynjor. Tja... har du reflekterat över hur den brittiska jordmånen bevarar järn? Har du hört om brittisk slagfält arkeologi där man kämpar för att hitta ens enstaka bevis för enstaka väldokumenterade slagfält? Det finns ine ett enstaka arkeologiskt fynd av slaget vid Hastings. Så har det aldrig hänt?
Detta är ju Gräslund jäkligt väl medveten om, men det struntar han i! Gör du?