Jag börjar också bli väldigt trött på detta utelämnande av allt som inte passar in i din syn av saken. Du plockar ut det som passar i din bild och utelämnar det som inte passar.Ättelägg skrev:Då bör jag utveckla mig, jag ser ett mönster i Mälardalen som jag tolkar som ett sammanhängande system under kontroll av någon/några. Utifrån historiska skäl och medeltida uppgifter tolkar jag det som Svearna. Att man inte sedan återfinner detta system utanför Mälardalen är inte att förvåna då det är utslag av Svearnas kärnländer. Angående brända skepp är inte båtgravarna i Mälardalen (de större gravfälten) inte brända, liksom Salme. Vi har massgravar i andra skeppsgravar likt Salme men där upphör likheterna. Salme är unikt inte bara till antalet, 9 i en båt och 30 i den andra. Deras position och skador är unika (staplade systematiskt efter rang i den större och sittandes i roddposition i den mindre ; de flesta om inte alla tolkas som dödade i strid). Begravningen är inte fullständig utan verkar ha utförts i en viss hast men ändock så omsorgsfullt man kunde. Gravgåvorna är de sedvanliga och av skandinavisk karaktär men utan hundar och hästar vilket gott förklaras av trupp till sjöss. Inga hundar och hästar ombord och kanske svåra att få tag på på plats. Salme skeppen är utförda under fälttåg och inte hemmavid i fred. Om det är tröttsamt att jag ser mönster i Mälardalens konstruktion är ju tråkigt men jag kommer att envisas där. Det är nämligen den goda organisationen och kontrollen som möjliggör dessa krigståg så tidigt. Ingen slumpmässig sammansättning. Det mindre skeppet, utan segel, var begravningsplats för enklare män av veteranstatus. I det större ligger yngre män med de enklaste längst ner med sina enkeleggade svärd för att öka i status högre upp där den sannolikt viktigaste ligger allra högst upp med en schackpjäs i munnen, tolkat som kungen av forskare. Betänk att de stupade antagligen var en del av en större styrka som kunde släpa skeppen en bit upp på land, begrava folket i ordning och sedan ta sig där ifrån.
Salme skeppen
-
Bäckahästen
Re: Salme skeppen
-
Bäckahästen
Det är hela tiden allt som passar i din bild, Ättelägg. Allt annat utelämnas.anganatyr skrev:varför kopplar du ihop Uppsala med Valsgärde när det finns båtgravar i Gamla Uppsala? Och hur får du in de båtgravfält du inte tagit upp i din bild?Ättelägg skrev:Nja, de danska och framför allt Bornholmska är från en mkt äldre tid, före folkvandringstiden. Vi har märkligt nog ett brott i gravformen som dessutom skiljer sig åt i termer av gravgåvor mm. De tidiga verkar mer vara av allmän karaktär medans de senare Mälardalen-Östgötland mer i form av släktgrav med ung en per generation. Tidsmässigt verkar gravformen upphöra med Goterna mfl utvandring och för att återkomma i vendeltid. I viss mån verkar kammargraven föregå med någon generation även på båtgravfälten. Vad vi ser här Mälardalen är i det stora gravfält i relation till större monumental gravfält. Gäller främst Vendel - Ottarshögen, Valsgärde-Uppsala, Tuna-Badelunda, Norsa-Ströbohög. Intressant är att gravformen fortsätter in mot kristen tid men i Uppsala verkar gravformen även åt finnas på själva platsen men är efter monumentalformen. Det bildas intressanta kluster med Båtgravfält-Kungsgravar-åmynning med följande Köping. Allt upphör med medeltiden då kastaler, fasta hus och biskopssäten inrättas efter ungefär samma mönster för att slutligen korkas igen med Stockholm. Kommunikation och handel har troligen styrt detta men det återkommande mönstret med likartad utformning väcker eftertanke. Vi kan även lägga Birka och Tumbo som intressanta komplex för kontroll och handel, innan köpingarna. När köpingarna inkl Sigtuna anläggs överges båda orterna - åter kontroll och handel. Utvecklingen följer Mälarens uppgrundning där det tidigare verkar ha funnits ett lås vid Tumbo som innan, under folkvandringstid var öppet vatten. Handel och kontroll under genomtänkta former pekar på gemensamhet och medel nog att upprätthålla detta. Sätter en femma på att de begravda i Salme inte var norrmän utan del av detta handel och kontroll nät som vi mkt väl kan kalla Svear.
Förstår inte riktig vad jag utelämnar men det kan väl du fylla på med antar jag. Finner du det konstigt att jag pekar på fenomen som jag tycker bildar ett mönster?
Hittade denna artikel i Marinarkeologisk tidskrift 4/2014 om båtarna från Ösel.
Marinarkeologisk tidskrift 4/2014
Marinarkeologisk tidskrift 4/2014
Här är mer info.
http://iansa.eu/papers/IANSA-2011-02-allmae.pdf
http://iansa.eu/papers/IANSA-2011-02-allmae.pdf
Här är en rekonstruktion av Salme 1 (den lilla båten). Rekonstruktionen är 11,5 meter lång och 2 meter bred och är gjord av Vello Mäss.
http://salmepaat.blogspot.se/

http://salmepaat.blogspot.se/

Här är lite till.
http://salmepaat.blogspot.se/search/lab ... 20shipfind
http://salmepaat.blogspot.se/search/lab ... 20shipfind
Angantyr-bra länkar.
Bäckahästen - väntar fortfarande på din input, vad har jag utelämnat? Du dröjer så jag får anta att det hela är mer ett utslag av ogillande av mina tankar, ämnet, som stör dig. Men det är OK, fast jag skulle uppskatta om du lade fram det på det viset, att du inte tror som jag utan har annan tolkning. Fast här stannar det antagligen, skygglapparna sitter fast och det är mer instinkt än forskning.
Bäckahästen - väntar fortfarande på din input, vad har jag utelämnat? Du dröjer så jag får anta att det hela är mer ett utslag av ogillande av mina tankar, ämnet, som stör dig. Men det är OK, fast jag skulle uppskatta om du lade fram det på det viset, att du inte tror som jag utan har annan tolkning. Fast här stannar det antagligen, skygglapparna sitter fast och det är mer instinkt än forskning.
Salme 1 verkar vara delvis byggd i gran enligt de prov som gjorts av fyndmaterialet. Storleksmässigt påminner båten om Valsgärde 12, och Valsgärde 15, men Salme 1 är lite bredare än Valsgärdebåtarna enligt Gunilla Larssons rekonstruktioner av Valsgärdebåtarna. Även Valsgärde 14 med en längd på 12,1 meter och en bredd på 2,1 meter (Gunilla Larssons rekonstruktionsmått) påminner om Salme 1´s längd på 11,5 meter och en bredd på 2 meter. Enligt Vikingeskibsmuseet i Roskilde och Jan Bills rekonstruktion av Valsgärde 14 är längden 11,75 meter och bredden 2,09 meter.
Länk till foto på Arnljot som är en rekonstruktion av Valsgärde 14
Länk till foto på Arnljot som är en rekonstruktion av Valsgärde 14