Tegnabyar

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx

Re: Tegnabyar

Inlägg av AndreasOx » 23 januari 2026, 17:33

Kungsune skrev:
23 januari 2026, 16:42
Om det inte fanns en förankring till “tegn” i Västergötland så kan man undra vem man reste stenarna till? Vem ska läsa dem?
Nej, Västgötalagen allena visar att man hade en soldatklass, väringar. Deras föregångare tjänstgjorde troligtvis för bla Håkon Röde i Mälarregionen.
Givetvis restes stenarna av status-skäl. Och en titel given av Knut den store smällde säkerligen högt, oavsett lokal förankring.
Vad i Västgötalagen tyder på en dedikerad soldatklass?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 januari 2026, 17:42

Den är enda lagen som särskilt lyfter väringars rättigheter.
Att Tegnstenarna skulle vara helt kopplat till Knut den store är en ren gissning. De har en stilutveckling och ser ut att resas under en period av 30-50 år. Dessutom skiljer sig de Västgötska från de danska både i stil och stavning.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 23 januari 2026, 18:06

Kungsune skrev:
23 januari 2026, 17:42
Den är enda lagen som särskilt lyfter väringars rättigheter.
Att Tegnstenarna skulle vara helt kopplat till Knut den store är en ren gissning. De har en stilutveckling och ser ut att resas under en period av 30-50 år. Dessutom skiljer sig de Västgötska från de danska både i stil och stavning.
Ur minnet: Tegn förekommer skriftligt enbart i England. På runstenar i Danmark, SV Västergötland och Sörmlands sydkust. 30-50 år är väl en mycket rimlig tid för en titel utdelad av valfri dansk-engelsk kung? dvs 1013-1042
Västgötalagen omnämner väl enbart Greklandsfarare i arvssammanhang? Ge exakt hänvisning till balk och flock!

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 januari 2026, 18:45

Kungsune skrev:
23 januari 2026, 17:21
Yngwe skrev:
23 januari 2026, 15:06
Bielke till exempel. Det finns ju betydligt fler som du vet, vi har ju många gånger haft uppe den småländska uradeln. Menar du att varje stycke odlingsmark utgör fullåkersbygd?
Men denna adel är ju resultatet av modellen. Utan det agrara fundamentet hade inte riddarna behövts. De exempel med tidigt frälse i Västergötland och Småland som hade ägor i marginalbygd sattes ju där av en anledning. Och jordar hade de och sokte utöka
Men det där hittar du ju bara på för att förklara modellen. Varför i hela friden skulle nån stationerad i Vi eller Boo för att nämna två av många platser? Varifrån kommer egentligen ens den här tanken att rikedom och makt alltid tar sitt ursprung i fullåkersbygd? Jag förstår att man kan ställa upp hypotesen men hur har den överlevt alla prövningar? Det enda svaret jag kan se är att den faktiskt inte prövats utan bara blivit en faktoid...

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 januari 2026, 19:30

Nej Yngwe! Det är du dom hela tiden glider ifrån grundfrågan. Du drar hela tiden in marknad och rikedom och glömmer förutsättningen att underlaget överhuvudtaget finns och idén att bilda ett rike. Varför tror du alla viktiga centra hamnar där de hamnar?

Ja, AndreasOx i ärvdabalken flok12 om de som sitter i Grikum.
Det är svårt att tolka som annat än väringar. Bara erkännsndet av deras existens visar att den region lagen omfattar producerade elitkrigare om än i begränsad upplaga. De kan inte vara vilka som helst om de omfattas i lagtexten.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 januari 2026, 22:18

Det jag drar in är rikedom, alltså resurser. Och ja jag hävdar bestämt att rikedom är tillgången till omsättningsbara resurser. Du hävdar att tillgången till fullåkersbygd räcker gott.

Den modellen du hävdar gäller förespråkar att tillgången till bröd och fläsk från fullåkersbygd är nyckeln till allt, alltså den gamla brödgivarhypotesen om du lockar med mat så kommer folk till dig, just dig, och.fyller vilken funktion som än behövs. Din brist på järn motverkas med bröd och fläsk, utan hänsyn till järn producentens eventuella behov. Bröd och fläsk genererar också utan vidare förklaring silver så att avgifter och skatter kan betalas och du kan förvärva helt meningslösa gods i en annan natur typ, den enda roll dom fjyller är att där placera småbröder som där pga fläskets tjusning nöjer sig med sin värdelösa lott. Men det är värre än så, för fläsket och brödet är uppenbarligen FÅ-märkt vilket gör att det skiljer sig så markant från fläsk och bröd producerade i andra miljöer så mycket att dessa inte har denna effekt. Det är också så att eftersom fläsket är FÅ-märkt så spelar det ingen roll hur mycket silver handelsmannen eller järnproducenten erbjuder, fläsket får alltid sin vilja fram ändå! Men magin är inte slut, för som genom ett under förser också fullåkern dig med fisk till de otaliga fastedagarna, förmodligen med Jesus och fiskarnas hjälp.

Städer som Söderköping, Lödöse, Västervik, Skänninge och alla andra uppstår bara för de fattigas skull och behövs inte alls för frälset och makten. I själva verket är dom inte relevanta, deras omsättning av varor till och från Novgorod, Stralsund, Lübeck och andra platser som saknar fullåkersbygd har inte med saken att göra.

Ja jag raljerar rejält, men om du helt utan underlag hävdar att alla småländska stormän bara är utskickade från slätterna, ja då är ju nivån satt. Jag känner som jag sagt denna gamla modell, men rent ärligt är den lika centrisk som sveaskolans gamla Uppsalahypoteser, och jag tror faktiskt att dom hör ihop. Redan under bronsåldern är samhället så komplext att det handlar om så mycket mer än att producera så mycket mat som möjligt. Andra råvaror spelar in, kommunikationer har en roll, kompetenser är av betydelse!

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 24 januari 2026, 09:10

“Det jag drar in är rikedom, alltså resurser. Och ja jag hävdar bestämt att rikedom är tillgången till omsättningsbara resurser. Du hävdar att tillgången till fullåkersbygd räcker gott.”

Var i ligger motsättningen här? Det är ju samma sak

Du kan plocka vilka kartor eller befolkningsunderlag du vill. Alla
Visar att huvudparten av befolkningen var mer eller mindre direkt kopplad till agrar bygd. De tätast befolkade distrikten har historiskt varit fullåkersbygd vare sig du tittar i Uppland eller Småland. Den näring som upprätthåller befolkningen är agrar. Börjar man dea ut dess handel som en fristående motpol är man ute på hal is. Tinget bestod av jordägare och hur tror du en person som inte är bevandrad och fokuserad på agrar politik skulle tas emot i 1200-talet av de bönder som utgjorde underlaget för valbarhet?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 januari 2026, 10:40

Ja men nu är väl inte fullåkerbygd och agrar två ord för samma sak?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 24 januari 2026, 12:42

Kungsune skrev:
23 januari 2026, 19:30
Ja, AndreasOx i ärvdabalken flok12 om de som sitter i Grikum.
Det är svårt att tolka som annat än väringar. Bara erkännsndet av deras existens visar att den region lagen omfattar producerade elitkrigare om än i begränsad upplaga. De kan inte vara vilka som helst om de omfattas i lagtexten.
Vi är helt överens om att Västergötland producerade elitkrigare i sådan omfattning att arvsreglerna måste hantera detta.
Jag reagerade på ordet "soldatklass". Det finns inga belägg att det fanns stormän som kunde avlöna soldater i Västergötland. Tvärtom är Västgötalagarna ovanligt egalitära jämfört med övriga landskapskagar, förutom Gutalagen.
Lagmännen i Västergötland var inte knutna enbart till fullåkersbygder, se karta sid 4 i https://www.dropbox.com/scl/fi/pxza03pj ... j89kh&dl=0

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 24 januari 2026, 13:07

Tror ni har fått min poäng om fullåkersbygder om bakfoten. Fullåkersbygden är motorn i strukturutvecklingen. Det är där man har tillräckliga resurser i ffa folkmängd och det är ffa där man har en större landmassa med gemensamma territoriella anspråk.
Vad beträffar egslitära uttryck så kan man vända logiken och se det som just ett utryck för högre acceptans av det sociopolitiska läget. Lagarna reflekterar i hög grad tvistefrågor. Om den lagförande klassen i ett samhälle internt harmoniserar så syns inte “de andras” liv i lagen. Jag menar alltså att Västgötalagen är elitburen. Arrendebönder och sämre lottade osynliggörs. Det är ju också svagheten i mitt väringautspel. Att de nämns I Västgötalagen kan bero på att det är något mindre accepterat just där. Nu tror jag att det snarare stärker bilden eftersom problemet uppstår för att man ville ha jordarna och syskon som drog utomlands hade minsann inte dragit sitt strå till stacken. Dessutom om främst lillebröder satt i grikum, blev det ytterligare ett sätt att stärka primogeniturskicket. Naturligtvis spetsar jag till det med att kalla yrkessoldater(vilket det ju är) som en egen klass men sticker man inte ut hakan dör arkeologiforum. De räknas som jordägande bönder om än på drift.

Skriv svar