Plinius dä och Skandinavien

Här kan du diskutera historisk geografi.
Moneta Nova

Re: Plinius dä och Skandinavien

Inlägg av Moneta Nova » 15 september 2025, 20:24

Att det "ofantliga berget" (bergsmassivet/bergskedjan) Mons Saevo, som säges vara i paritet med Uralbergen?, skulle kunna vara en 45 meter hög klint kallad Kap Arkona? känns lite fjuttigt. Likaså att landmassan Scatinavia av då okänd storlek med inte mindre än femhundra byar! (som då sågs som "den andra världen") skulle vara lilla Själland? (på synhåll 5 km från den Skandinaviska halvön), verkar än mer osannolikt.

Ofantliga_Mons_Saevo_Skanderna_alt_Kap_Arkona.jpg
Ofantliga_Mons_Saevo_Skanderna_alt_Kap_Arkona.jpg (6.49 MiB) Visad 17630 gånger

Nja, tror mera på Mons Saevo = Skanderna ... "som avgränsar en väldig havsvik som sträcker sig ända bort till den Cimbriska halvön. Denna vik, som heter Codanus (Kattegatt), är fylld av öar, den mest berömda är Scatinavia, vars storlek ännu är okänd".

https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 1406#p1406

*

heimlaga

Inlägg av heimlaga » 17 september 2025, 11:59

Man borde ju läsa det på Latin innan man öppnar käften men jag hittade en översatt text här.
https://archive.org/details/naturalhist ... 2/mode/2up

Då jag läser den får jag intrycket att författaren skriver baserat på andrahands och tredjehandsuppgifter från sjömän. Sjömän brukar vara ohågade att färdas långt upp i skogen och så att Mons Saevo skulle vara Skanderna låter märkligt. Romarna var ju inget plattlandsfolk så berg som de skulle beskriva som stora finns väl egentligen först då man kommer till trakten kring Trysil och jag tror inte någon romersk sjöman hade knallat iväg så långt upp till skogs.
Däremot finns det massor med verkligt höga berg vid kusten i södra Norge. Bergen i sydligaste Rogaland syns långt ut till sjöss och har varit landmärken för sjömän i alla tiden. Rimligtvis är det något av dem som sjömännen har sett borta vid horisonten i nordväst och berättat om. Har man aldrig krånglat sig ända in i Oslofjorden är det naturligt att uppfatta "Skantinavia" ("Skåne", Sydsverige och Östfold) som en ö i bukten som öppnar sig mellan Lindesnes och Hanstholm. Förövrigt uppfattar jag Lindesnes eller möjligen Listerlandet som en naturlig ändpunkt för alla upptäcktsresor med romarnas usla skepp.

Avståndet mellan Lindesnes och Hanstholm är väl kring 140 km och det finns en hel del farliga bankar väster om Jylland så det verkar troligt att något romarskepp på väg för att göra affärer i Danmark någon gång höll så långt ut att de såg det höga landet i norr.

Bara en tanke från en som inte är historiker. Jag tänker inte börja argumentera för det här. Jag bara lägger fram det som en möjlighet.

Castor

Inlägg av Castor » 17 september 2025, 17:02

De resor som romarna kan ha gjort runt Jylland i början av vår tideräkning lär ha varit av militär/diplomatisk natur. Syftet var att knyta kontakter med inflytelserika makthavare mellan Elbe och Oder. De kostbara romerska produkterna, som dessa mäktiga personer sedan tog med sig i graven, tolkas som diplomatiska gåvor.
Thomas Grane skrev:[T]he region may have seen a single diplomatic campaign, in which the Romans established a number of friendly contacts [...] Velleius Paterculus [...] reports (2.106.3) that the Roman fleet had circumnavigated the bays of the Ocean, and from completely unknown waters sailed up the Elbe to rejoin Tiberius’ army in the land of the Semnones.
[...]
Did a Roman fleet circumnavigate Jutland, sail up the small streams in Northern Germany, cross over to the Elbe, and move south to meet up with Tiberius? Though impossible to verify, it is a fascinating idea.
Roman imports in Scandinavia: their pupose and meaning? (s. 35-36)

Castor

Inlägg av Castor » 17 september 2025, 17:39

Saevo beskrivs ju som ett berg och inte som en bergskedja, det associeras med ingvaeonerna - och vad som kanske är mest viktigt: berget Saevo är det första som nämns efter att Plinius klargjort att hans redogörelse, som följer Europas kustlinje från sydöstra Östersjöområdet till Cádiz i sydvästra Spanien, från och med nu baseras på säkrare källor (Incipit deinde clarior aperiri fama).

Arkona - och, i ännu högre grad, Jasmunds kritklippor – kan ha markerat en symbolisk gräns mellan det mer kända Germanien och det mindre kända längre österut. Kustklinterna måste hursomhelst ha setts som mäktiga landmärken.

Rügen.png
Rügen.png (110.98 KiB) Visad 17532 gånger
Den relativt höglänta (rödbruna) halvön är Jasmund vars högsta punkt ligger 161 m.ö.h.
(Källa: Topografisk karta Europa)

Någon gång i decennierna kring vår tideräknings början hade Strabon slagit fast att kusten bortom Elbes mynning var totalt okänd.
[T]hose parts of the country beyond the Albis that are near the ocean are wholly unknown to us. For of the men of earlier times I know of no one who has made this voyage along the coast to the eastern parts that extend as far as the mouth⁠ of the Caspian Sea; and the Romans have not yet advanced into the parts that are beyond the Albis; and likewise no one has made the journey by land either
LacusCurtius • Strabo's Geography — Book VII Chapter 2

Efter att Jylland hade rundats flyttade man alltså fram positionerna rejält.

Ripeiska bergen (som alltså inte är Uralbergen) kan också sägas ha utgjort en symbolisk gräns, i detta fall en gräns som Plinius måste passera då han i fantasin förflyttar sig från det välbekanta Svarta havet till den dåligt kända norra oceanen (Östersjön).

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 17 september 2025, 19:18

Heimlaga …

Har lite svårt att få ihop ditt första och andra stycke. Verkar motsägelsefullt? Å ena sidan; "Sjömän brukar vara ohågade att färdas långt upp i skogen och så att Mons Saevo skulle vara Skanderna låter märkligt." Å andra sidan; "Bergen i sydligaste Rogaland syns långt ut till sjöss och har varit landmärken för sjömän i alla tiden." Tredje stycket håller jag helt med om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Preikestolen

*
Preikestolen_Skanderna_Europas_högsta_sjöklippor_Romerska_galärer_norr_om_Rhen.jpg
Preikestolen_Skanderna_Europas_högsta_sjöklippor_Romerska_galärer_norr_om_Rhen.jpg (1.75 MiB) Visad 17522 gånger

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 17 september 2025, 19:24

Castor …

Tycker att danske Thomas Granes artikel "Pliny and the Wandering Mountain" är läsvärd, men tyvärr går han i den klassiska fällan och börjar blanda in Svealand (1442) i sammanhang som rör svenskarna vid Västerhavet, Skagerrak och Kattegatt. Svealand är ingen ö omgiven av vatten, men det är däremot Sverige. Tycker dessutom att han rör till det för sig beträffande Skandinavien (ön Scatinavia) och Skåne (Scania province).

https://www.academia.edu/2915698/Pliny_ ... g_Mountain

*
Thomas_Grane_DK_Mons_Saevo_Scatinavia_kartor.jpg
Thomas_Grane_DK_Mons_Saevo_Scatinavia_kartor.jpg (699.33 KiB) Visad 17522 gånger

heimlaga

Inlägg av heimlaga » 17 september 2025, 21:13

Moneta Nova

Jag hade alltid trott att Skanderna syftar på hela raden med fjäll som börjar från Trysilfjellet och Fulufjellet och Kampflåhögda och fortsätter norrut ungefär längs gränsen medan det som är västerom Österdalen är Dovre och Jotunheimen och Hardangervidda.

Som finlandssvensk står man ju litet vid sidan och de namnen jag känner till i Norge är de som jag har hört norrmännen använda. Jag har aldrig hört en Norrman tala om Skanderna utan bara rikssvenskar och de har alltid syftat på det som är ungefär längs gränsen.

Kan jag ha missförstått någonting?

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 18 september 2025, 11:34

Heimlaga … - "Kan jag ha missförstått någonting?"

Nja, inte vet jag? Möjligen att även toppen Preikestolen hör till bergskedjan Skanderna?

Skanderna … - "Plinius d.ä. benämner bergskedjan Sevo mons (Seveberget)."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skanderna

Även känd som "Kölen – den långa fjällrygg som på vissa breddgrader utgör gräns mellan Sverige och Norge, se Skanderna."

*

heimlaga

Inlägg av heimlaga » 18 september 2025, 13:18

Moneta Nova

Preikestolen är väl i Rogaland? Om de bergen räknas till Skanderna då är vi ju helt överens och menar exakt samma sak.

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 18 september 2025, 18:59

Castor skrev: -"Saevo beskrivs ju som ett berg och inte som en bergskedja, det associeras med ingvaeonerna - och vad som kanske är mest viktigt: berget Saevo är det första som nämns efter att Plinius klargjort att hans redogörelse, som följer Europas kustlinje från sydöstra Östersjöområdet till Cádiz i sydvästra Spanien, från och med nu baseras på säkrare källor (Incipit deinde clarior aperiri fama)."
Nja, skulle nog snarare säga att Mons Saevo jämförs med den Riphæiska bergskedjan - och att såväl Saevo som Ingvaeonerna associeras med Germanerna. Beträffande "Europas kustlinje från sydöstra Östersjöområdet till Cádiz i sydvästra Spanien", säger ju Plinius att underrättelserna blir säkrare från och med Ingvaeonerna (Nordsjö-germanerna), givetvis utifrån romarnas perspektiv, d.v.s. från Rhens mynning och Britannien. Och det kan ju stämma då stycket dessförinnan behandlar grekiska myter om människor vid södra Östersjökusten som föds med hästhovar och enorma öron som täcker hela deras annars nakna kroppar.

Att Plinius berättelse följer ett logiskt geografiskt schema, från öster till väster, behöver ju inte alls betyda att den skall ses som EN resebeskrivning. Utan snarare som en sammanställning av olika resebeskrivningar - ordnade i en (någorlunda) logisk följd. När han var färdig med Östersjön övergick han till Nordsjön - och beskev vad han kände till däremellan. D.v.s. Kattegatt, Skagerrak och de landmassor (öar) som omgärdar dem. På den skandinaviska halvön (Scatinavia) finner man "det svenska folket" (ille Svionum gente) ... och bland dem förmodligen också stammen Teutoni? (längst i söder, närmast Själland?).

Ett "GENS" är ett folk/folkslag eller en nation, men kan även vara ett rike eller ett stamförbund.
Ett "NATIO" är ett släkte; en stam, klan, ätt, folkgrupp, som är en del av ett folk eller nation (gens).

*

Skriv svar