”FORMAT HISTORIA”
-
Blot-Sixten
”FORMAT HISTORIA”
Hallå!
Fredrik Ousbäck heter skaparen/historikern bakom YouTube-kanalen i titeln. Den fokuserar kring Rökstenens tolkning, Svea rikes bildande, Ansgar/Rimbert och annat närliggande. En vid det här laget lång, och måste man säga - välproducerad - serie kring ämnena. Han har en hel del källhänvisningar i sina filmer och driver tesen om att Rökstenen, och även Sparlösastenen, ska bl.a. tolkas som politiska dokument. En av följderna är att Sveakungen Björn (Birka/Uppsala) har nått någon slag överhöghet från 800-talet i ett (handels- och säkerhetsorienterat) förbund med de sen medeltida riksdelarna Väster- och Östergötland och får man anta Närke/Värmland/Småland/Öland, och förmodat även Gotland och Blekinge om man ska dra in Wulfstan. Inte i precisa gränser men ungefär. Roden och Reidhavet tolkas som svenska östkusten från Uppland via Östergötland ner till Blekinge inkl öarna i Östersjön. Överhöghet visst, men ändå någon slags frivillighet av lokala kungar, eller kanske hövdingar är ett bättre ord. Bland mycket annat finns spekulation/teorier kring Göta Virke och vattenvägarna mot Vättern från nuvarande Söderköping.
Det går såklart inte att ge alla 100+ avsnitt rättvisa med några meningar, men ovan är en kort syntes av från mig och jag har lätt att finna en hel del av hans resonemang rimliga. Särskilt givet de luckor som finns kring Svea rikes uppkomst långt före Stenkilar, Sverkrar & Erikar.
Jag är alldeles färsk här men ett av skälen att jag ville prova gå med var att se om andra historieintresserade har reflekterat över hans material. Vad tycker ni?
Fredrik Ousbäck heter skaparen/historikern bakom YouTube-kanalen i titeln. Den fokuserar kring Rökstenens tolkning, Svea rikes bildande, Ansgar/Rimbert och annat närliggande. En vid det här laget lång, och måste man säga - välproducerad - serie kring ämnena. Han har en hel del källhänvisningar i sina filmer och driver tesen om att Rökstenen, och även Sparlösastenen, ska bl.a. tolkas som politiska dokument. En av följderna är att Sveakungen Björn (Birka/Uppsala) har nått någon slag överhöghet från 800-talet i ett (handels- och säkerhetsorienterat) förbund med de sen medeltida riksdelarna Väster- och Östergötland och får man anta Närke/Värmland/Småland/Öland, och förmodat även Gotland och Blekinge om man ska dra in Wulfstan. Inte i precisa gränser men ungefär. Roden och Reidhavet tolkas som svenska östkusten från Uppland via Östergötland ner till Blekinge inkl öarna i Östersjön. Överhöghet visst, men ändå någon slags frivillighet av lokala kungar, eller kanske hövdingar är ett bättre ord. Bland mycket annat finns spekulation/teorier kring Göta Virke och vattenvägarna mot Vättern från nuvarande Söderköping.
Det går såklart inte att ge alla 100+ avsnitt rättvisa med några meningar, men ovan är en kort syntes av från mig och jag har lätt att finna en hel del av hans resonemang rimliga. Särskilt givet de luckor som finns kring Svea rikes uppkomst långt före Stenkilar, Sverkrar & Erikar.
Jag är alldeles färsk här men ett av skälen att jag ville prova gå med var att se om andra historieintresserade har reflekterat över hans material. Vad tycker ni?
Re: ”FORMAT HISTORIA”
Jag ser hans filmer med stor behållning. Hans teorier känns väldigt rimliga.
-
Blot-Sixten
Efter lång tid av intressanta filmer har han börjat tappa det, och har börjat gå i nån slags väderkvarnsstrid mot vad han kallar Uppsalanostalgiker mm för att dom enligt honom särskilt ignorerar Östergötland. Inte minst verkar han avsky projektet om tiden före vikingatiden som Uppsalaforskarna Neil Price, Kristina Ekero Eriksson & Charlotte Hedenstierna-Jonson mfl djupdykt i. Bl.a inkluderande båtgravarna i Salme där DNA antyder Mälardalen (och Gotland). Uppsalahögarna menar han tex är fejkhögar. Och för några år sen (2021) kom mycket forskning ut om järnframställning i Sverige som är mycket intressant (*), där vill han placera Östergötland i centrum som han anser vara "helt bortglömt". Hade och har mycket sympati för flera av hans teorier men på senare tid har det stundtals blivit patetiskt med bittra kommentarer om aktuell forskning. Som han kopplar till nationalromatisk forskning för 100 år sen.
Finns mycket säga kring detta och den extremt intressanta tid för svenskt och nordeuropeiskt vidkommande från 600-tal till tidig nordisk medeltid där källmaterialet för svensk del minst sagt är svagt, men ändå kan man få framgment från sånt som Beowulf, Sutton Hoo, Wulfstan, Ansgar/Rimbert och, varför inte, Rökstenen. Tillsammans med arkeologin såklart.
* Finns ett antal intressanta föredrag från Jernkontoret på YT kring detta, nu fyra år gamla så man får scrolla en bit för att hitta dom. Och naturligtvis även forskarstudier, sök tex Gert Magnusson, f.d. Riksantikvarie.
Finns mycket säga kring detta och den extremt intressanta tid för svenskt och nordeuropeiskt vidkommande från 600-tal till tidig nordisk medeltid där källmaterialet för svensk del minst sagt är svagt, men ändå kan man få framgment från sånt som Beowulf, Sutton Hoo, Wulfstan, Ansgar/Rimbert och, varför inte, Rökstenen. Tillsammans med arkeologin såklart.
* Finns ett antal intressanta föredrag från Jernkontoret på YT kring detta, nu fyra år gamla så man får scrolla en bit för att hitta dom. Och naturligtvis även forskarstudier, sök tex Gert Magnusson, f.d. Riksantikvarie.
Men är det inte just det de gör i Uppsala - ignorerar Östergötland och faktiskt det mesta av landet utanför Uppland? Jag har iof inte sett filmerna men om det är som du säger verkar de spegla en rätt allmän känsla runt omkring i riket.
-
Blot-Sixten
Ja så kan det vara, det har nog alltid funnits en historisk obalans så. Samtidigt är det ju så att forskare äskar pengar till någon viss projektbeskrivning. Och om fokus är att ta reda på mer om tidig vikingatid och perioden innan är det inte jättelångsökt att Vendel/Valsgärde blir en del av det. Att Lund fokuserar på Uppåkra förvånar väl ingen.
Visst vore det intressant ifall några av Ousbäcks teser fångade akademins intresse. Det jag reagerat på är pajkastning och raljerande över andra projekt.
Visst vore det intressant ifall några av Ousbäcks teser fångade akademins intresse. Det jag reagerat på är pajkastning och raljerande över andra projekt.
Men Ousbäck har ju helt rätt i att Uppsala-akademien grävt så djupt i sin grop att de tappat alla perspektiv. Oavsett hur rätt eller fel han har i övrigt.
Man kan ju vara hur lokalpatriotisk man vill, och trösta sig med massor med lika lokalpatriotiska sympatisörer, i resten av landet ses det ju ändå för vad det är. Är det miss Sweden eller forskning...? Vad hände med metod och källkritik?
Man kan ju vara hur lokalpatriotisk man vill, och trösta sig med massor med lika lokalpatriotiska sympatisörer, i resten av landet ses det ju ändå för vad det är. Är det miss Sweden eller forskning...? Vad hände med metod och källkritik?
Jag menar, kan man förstå Gamla Uppsala eller Vendel, fantastiska platser, utan att relatera till omvärlden på ett sunt och förnuftigt sätt...?
-
Blot-Sixten
Jag vet inte hur jag ska reagera på din kommentar här (och andra i samma riktning). Jag hittade detta forum rätt nyligen och tänkte att det kanske var en plats för intressanta diskussioner och där man kunde bredda både intresse och kunskap i ämnen som står mig nära, järnålder och tidig medeltid. Men nä, i mina första trevande försök har de flesta responser handlat om att Mälardalen/Uppsala har fått alldeles för mkt uppmärksamhet medan alternativa förslag lyser men sin frånvaro.
Ousbäcks tolkningsförslag kring Rökstenen är mkt intressanta, det började med ett sen kom flera. Sen har han publicerat en gäng teorier kring vattenvägar i Östergötland (och hela Östkusten and beyond) som är intressanta och delvis fantasieggande. Det finns mkt mer där även om jag tycker han snedseglat på några områden.
Om (nästan) allt i dessa ämnen som står mig nära här på forumet bemöts med nån slags Lee Harvey Ståljö-light atmosfär så har jag hamnat fel. Då får ni ha det för er själva.
Men, i Salmetråden var det du själv som valde att svara just på ett inlägg som ifrågasatte slutsatser om Mälardalen...
Och i denna tråd var det du själv som gick i kritik mot ifrågasättande av forskningsperspektiv på Mälardalen...
Och i denna tråd var det du själv som gick i kritik mot ifrågasättande av forskningsperspektiv på Mälardalen...
Stort tack för tipset, Sixten!!Blot-Sixten skrev: ↑12 februari 2025, 20:54Jag är alldeles färsk här men ett av skälen att jag ville prova gå med var att se om andra historieintresserade har reflekterat över hans material. Vad tycker ni?
Format Historia hade helt gått mig förbi.
Jag ska sätta mig nu under semestern och börja botanisera i materialet.