Förra gången du pekade på detta citat la jag fram tre exempel på andra ställen i samma bok där det framgår att kung Sven också är inblandad i insättandet av biskopar - se ovan!Ja, här har vi helt olika åsikter då jag anser att han fick uppdraget av ärkebiskopen (och det är något som ingår inom den katolska kyrkan) att kristna hedningarna när han insattes av ärkebiskopen. Något som Adam av Bremen tydligt skriver om i fjärde boken, kapitel F:
Antalet män, som ärkebiskopen invigde för mission bland hedningarna, är ganska stort. Deras biskopsäte och namn har jag fått reda på genom hans egen berättelse. För Danmark insatte han alltså nio, nämligen Ratolf för samhället Slesvig, Otto för samhället Ribe, Christian för samhället Århus, Heribert för samhället Viborg, munken Magnus och Albricht för ön Vendel, munken Eilbert för öarna Farria och Fyn, Wilhelm för ön Själland, Egino för landskapet Skåne. För Sverige invigde han sex: Adalvard och Acilin, vidare Adalvard och Tadiko och därtill Simeon och munken Johannes. För Norge invigde han endast två: Tholf och Sigvard.
Det finns ytterligare exempel från Adam av Bremens fjärde bok som visar att ärkebiskopen inte ensam skötte utnämnandet av biskopar eller fördelningen av missionsuppdrag. Ett sådant är omnämnandet av den förste biskopen i Lund, Henrik, som kung Sven hämtade från Orkneyöarna och som Adam uppenbart ogillar och utmålar som raka motsatsen till den dygdige, av Adalbert vigde, biskop Egino. Ett annat finns i skolie 131, där det berättas att kung Harald bjöd in biskop Adalvard till Norge, vilket ju kan jämföras med hur Ansgar 200 år tidigare bjöds in till Birka av en kung. Där var det inte någon ärkebiskop som tog det första initiativet till hans missionsgärning.
Mellan skolie 137 och 138 skriver Adam
Här framstår alltså ärkebiskopen som initiativtagare, men samarbetet med kung Stenkil som en viktig förutsättning för missionsarbetets bedrivande.Paa Grund af disse bydende Jærtegn adlød vor Erkebiskop strax den Røst, som siger: “Opløfter Eders Øine og seer, hvorledes Markerne allerede hvidne til Høst!” Og han beskikkede for de Egne den yngre Adelward, som udtoges af Bremer-Choret, en ved boglig Dannelse og Retskaffenhed udmærket Mand. Ved at skikke Sendebud til den herlige Kong Steenkil udvirkede han tillige en Bispestol oprettet for Adelward i Sigtun, een Dagsreise fra Upsal.
Jag tycker samspelet mellan kyrka och kungamakt är alldeles uppenbart, kungarna och deras folk fungerar ingalunda bara som passiva mottagare av ärkebiskopens utsända. Jag tycker inte heller att det enskilda citat du lyfter fram, där Egino omtalas som insatt av ärkebiskopen, på något sätt motbevisar ett samspel med kungamakten om framträder i de övriga citaten.
Varför ville Karl den store kristna Saxarna? Varför verkade Olav Tryggvasson så hårdhänt för kristendomens utbredning i Norge? Varför drog svenska kungar på korståg till Finland? Kristendomen kommer i dessa fall inte bara som en livsåskådning - som sådan har den säkerligen funnits i Saxen, Norge och Finland långt innan dessa händelser. Kristendomen kommer här som ett kulturellt och politiskt koncept, med stift, kungar av Guds nåde, spannmålsodling och skatter. Kungarna är intresserade av att införa detta koncept av politiska och ekonomiska skäl, plus att de mestadels själva är religiösa och djupt troende och intalas och uppmuntras av biskopar och präster att det är just det här Gud vill. Är inte detta grundläggande utgångspunkter för att förstå medeltiden? Har du uppfattningen att 1000-talets samhälle var sekulärt?Du missförstår mig helt här. Det jag ville visa var att biskop Egino verkade även i Sverige och att man måste vara konsekvent i sina slutsatser. Biskopen verkade inte bara i Danmark. Alltså kan man inte tolka kristnandet av befolkningen som att landskapet knyts närmare Danmarks kungamakt. Om man läsa alla Adam av Bremens fyra böcker så förstår man tydligt att biskop Egino inte är utsänd av den danske kungen för att missionera, utan av ärkebiskopen. Att missionera ligger inom kyrkans sfär, inte kungamakten. Varför vill den danske kungen kristna befolkningen i Blekinge och Götaland, samt riva templet i Gamla Uppsala? Vad är vinsten?
Jag har inte påstått att Egino de facto var utsänd att missionera av kung Sven. Bara att Sven understödde verksamheten och följde den med intresse, eftersom han själv hade mycket att vinna på Eginos framgångar. Säkert både på ett personligt andligt och ett politiskt plan.
Slutligen håller jag inte alls med om att jag är "inkonsekvent i mina slutsatser" när jag betraktar Eginos utförliga missionsarbete i Blekinge som en annan sak än hans aldrig påbörjade idé att, i samarbete med en svensk biskop, riva asatemplet i Uppsala. Jag förstår faktiskt inte hur du får ihop det.