Enligt GW så rymde Gorm med Tyra / Theophani, och de blev också förföljda. Så i det fallet var det knappast något strategiskt ingifte.Mio Nielsen skrev: ↑25 april 2024, 11:38Men man aner, at Konstantinopel i 900-tallet var optaget af den islamiske expansion og relativt uinteresseret i Skandinaviske forhold. Men Karl den Stores rige gjorde sig bemærket i Øst og Theophanos giftermål med Otto 2. var måske besluttet for at etablere et brohovede for "civilisationen". Dette ønskede de vesteuropæiske fyrster, og måske var det dem, der pressede på, for at få en statusgivende dronning fra Konstantinopel. Det drejede sig ikke om import af silke, men snarere om at pacificere de nordiske lande ved at få dem med i verdensordningen. Man må antage, at de kredse i Norden, der gik ind for disse tanker, blev betragtede som forrædere af de mere konservative stormænd.
En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
-
Mio Nielsen
Nej, situationen var nærmest modsat. Den tysk-romerske kejser havde gode fremtidsudsigter, mens en ambitiøs ung dansker, der ville grundlægge en stat, levede et højst usikkert liv. Men der er også fællestræk mellem de to: Også Gorm var i stand til at vælge hustru i et stort antal lande, som hans landsmænd kendte godt. Og han fandt en byzantisk pige.
Jeg selv fandt forresten min kone i Paris. I det tyvende arrondissement. Men jeg havde heller ikke politiske ambitioner.
Jeg selv fandt forresten min kone i Paris. I det tyvende arrondissement. Men jeg havde heller ikke politiske ambitioner.
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 27 gånger.
Han blev förälskad. Och det höll livet ut för honom.
-
Mio Nielsen
Når man gifter sig i egenskab af statschef og efter officielle forhandlinger, så får man en hel familie i medgift og samtidig pligt til at se verden fra deres synsvinkel.
Men en udenlandsk og velbåren kvinde, som man røver i nattens mulm og mørke, gav ikke Gorm den slags medgift. Men hvis pigen var indforstået, så er muligheden god for en langvarig kærlighed.
Og hendes modersmål var verdensproget og bibelsproget græsk. Og hun kom - ifølge GW - fra en magtfuld familie.
Begge de to Theophanoer kom fra familier med prestige og magt.
Men den danske dokumentarfilm om Thyra, som beretter en del om den Ottonske kejserinde, "glemmer" at fortælle denne kendsgerning om Theophano.
Men der kommer måske en fortsættelse af serien...
Men en udenlandsk og velbåren kvinde, som man røver i nattens mulm og mørke, gav ikke Gorm den slags medgift. Men hvis pigen var indforstået, så er muligheden god for en langvarig kærlighed.
Og hendes modersmål var verdensproget og bibelsproget græsk. Og hun kom - ifølge GW - fra en magtfuld familie.
Begge de to Theophanoer kom fra familier med prestige og magt.
Men den danske dokumentarfilm om Thyra, som beretter en del om den Ottonske kejserinde, "glemmer" at fortælle denne kendsgerning om Theophano.
Men der kommer måske en fortsættelse af serien...
-
Mio Nielsen
Frankrig, England, Vesttyskland mm. blev koloniseret af Romerriget med militær magt. Skandinavien derimod, forblev ubesejrede af romerne i flere hundrede år efter at disse sydlige naboer havde både kristendom og centraladministration.
Efterhånden blev dele af den skandinaviske elite imidlertid overbevist om, at et centraliseret kongedømme var den eneste vej mod fremtiden. Dette er blandt andet fremført i bogen: The Conversion of Scandinavia af Anders Winroth. Han siger meget klart, at vi skandinaver fik indført kristendommen på eget initiativ, hvilket må indebære, at vi allerede vidste en del om den, for man kan jo ikke ønske at besidde noget, uden at kende dets eksistens.
Den historieforvanskning at vi blev kristnet af missionærer fra Frankerriget og Bremen, er bevidst skabt af katolicismen, for at skjule at vores tidligste kristendom kom fra både vest og øst. Winroth nævner specielt Kiev i forbindelse med Jellinganlæggets geometri.
Efterhånden blev dele af den skandinaviske elite imidlertid overbevist om, at et centraliseret kongedømme var den eneste vej mod fremtiden. Dette er blandt andet fremført i bogen: The Conversion of Scandinavia af Anders Winroth. Han siger meget klart, at vi skandinaver fik indført kristendommen på eget initiativ, hvilket må indebære, at vi allerede vidste en del om den, for man kan jo ikke ønske at besidde noget, uden at kende dets eksistens.
Den historieforvanskning at vi blev kristnet af missionærer fra Frankerriget og Bremen, er bevidst skabt af katolicismen, for at skjule at vores tidligste kristendom kom fra både vest og øst. Winroth nævner specielt Kiev i forbindelse med Jellinganlæggets geometri.
-
Mio Nielsen
Nu er jeg trængt dybere ned i Danmarks radios opfattelse af vikingetiden, idet jeg har set serien "Gåden om Danmarks første konge, der angives at være fra 2021. I denne, for mig nye, serie, er der fem afsnit, på hver en lille halv times længde, og et af dem drejer sig om Thyra. Også her bliver hun betegnet som meget magtfuld, men i denne fremstilling er der ingen sammenligning med den dronning Theophano, som har sit gravmonument i Køln. Danmarks tidligste tid placeres i forbindelse med Karl den Stores Rige. Det østromerske rige nævnes ikke, men Bagdad kommer man ikke helt udenom, idet der optræder en arabisk sølvmønt.
Jeg vil nok skrive lidt mere om denne serie, - ikke fordi jeg anbefaler den, men fordi det er statens officielle fremstilling af den periode som Gesta Wulinensis handler om.
Jeg vil nok skrive lidt mere om denne serie, - ikke fordi jeg anbefaler den, men fordi det er statens officielle fremstilling af den periode som Gesta Wulinensis handler om.
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 29 gånger.
-
Mio Nielsen
Jeg skrev om denne tv-serie, at det er statens officielle fremstilling, men dette ord: "staten" bliver overhovedet ikke nævnt i de fem afsnit. Det forekommer mig, at det vi idag kalder Danmark, det er jo den danske stat og dens geografiske område, mens monarkiet blot er en højt elsket detalje indenfor staten. Sålænge landet er en personlig konges personlige ejendom, så ligner det slet ikke vores forestilling om Danmark, som vi ser som "vores allesammens". At serien går udenom statsbegrebet, skyldes jo nok, at det danske tv-publikum ikke ønsker at høre om andet end konger og kongeriger, men i det sidste afsnit går serien alligevel lidt længere og dybere og "værten" Cecilia Nielsen forstår (jeg håber hun spiller en rolle), at hun må opgive sine forestillinger om en autoritativ kongerække og at tågede usikre forestillinger er det nærmeste vi kan komme til landets oprindelse. Således munder serien ud i nogle sandheder, der bliver fremstillet med pædagogisk metode.
Hvad angår kontakter østpå, er de jo dokumenteret på flere måder. Hvis man søger på : "The guilloche twisted rope design is a common border pattern" - og finder et foto af den store Jelling-sten, ser man at en sådan ramme er rundt om Jesus-figuren - er blevet kaldt ondtafværgende (apotropæisk) - findes der andre østromersk inspirerede genstande i det danske område fra slutningen af 900-tallet?Mio Nielsen skrev: ↑29 april 2024, 13:57Jeg skrev om denne tv-serie, at det er statens officielle fremstilling, men dette ord: "staten" bliver overhovedet ikke nævnt i de fem afsnit. Det forekommer mig, at det vi idag kalder Danmark, det er jo den danske stat og dens geografiske område, mens monarkiet blot er en højt elsket detalje indenfor staten. Sålænge landet er en personlig konges personlige ejendom, så ligner det slet ikke vores forestilling om Danmark, som vi ser som "vores allesammens". At serien går udenom statsbegrebet, skyldes jo nok, at det danske tv-publikum ikke ønsker at høre om andet end konger og kongeriger, men i det sidste afsnit går serien alligevel lidt længere og dybere og "værten" Cecilia Nielsen forstår (jeg håber hun spiller en rolle), at hun må opgive sine forestillinger om en autoritativ kongerække og at tågede usikre forestillinger er det nærmeste vi kan komme til landets oprindelse. Således munder serien ud i nogle sandheder, der bliver fremstillet med pædagogisk metode.
Se det her:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materi ... ca-935-985
-
se evt denne artikel:
https://www.academia.edu/12864633/Tiss% ... _in_Danish_
*
Kirke på Gotland med russisk-byzantinsk kalkmaleri
https://www.ancient-origins.net/ancient ... ch-0010646
Senast redigerad av 1 BalticSea, redigerad totalt 2 gånger.
-
Mio Nielsen
Med hensyn til danskernes kærlighed til vores kongehus, så var jeg engang i en diskussion på dansk Wiki, hvor emnet var: "skal dansk Wiki skrive, at vores dronning regerer landet, eller er det forkert at skrive sådan?" Flere debattører ønskede at bruge dette ord om den kongelige funktion, mens jeg - temmelig alene - gjorde gældende, at det ikke er normal sprogbrug.
De talrige arkæologer og historikere, der deltager i serien "Gåden om Danmarks første konge", har givetvis stor viden på et punkt, hvor jeg er specielt uvidende, nemlig med hensyn til hvad det danske publikum ønsker at høre om. Og efter at have set hele serien, tænker jeg, at det danske tv-publikum især ønsker at høre, hvad de allerede ved noget om. Hvis man vil belære dem, må man derfor ikke springe direkte ud i det ukendte.
Derfor tror jeg at det var temmelig "modigt", når sidste afsnit lagde vægt på Wodan-Monster mønternes introduktion i Danmark, og hvor det blev nævnt, at udstedelse af mønter kan være kilde til indtægt.
Den historiske videnskab i Danmark er voldsomt påvirket af demokratisk populisme. Befolkningen lever i selvvalgt uvidenhed med hensyn til visse statslige funktioner.
De talrige arkæologer og historikere, der deltager i serien "Gåden om Danmarks første konge", har givetvis stor viden på et punkt, hvor jeg er specielt uvidende, nemlig med hensyn til hvad det danske publikum ønsker at høre om. Og efter at have set hele serien, tænker jeg, at det danske tv-publikum især ønsker at høre, hvad de allerede ved noget om. Hvis man vil belære dem, må man derfor ikke springe direkte ud i det ukendte.
Derfor tror jeg at det var temmelig "modigt", når sidste afsnit lagde vægt på Wodan-Monster mønternes introduktion i Danmark, og hvor det blev nævnt, at udstedelse af mønter kan være kilde til indtægt.
Den historiske videnskab i Danmark er voldsomt påvirket af demokratisk populisme. Befolkningen lever i selvvalgt uvidenhed med hensyn til visse statslige funktioner.
Der ligger tre podcasts om emnet hos Mægtige Middelalder, hvor man er kritisk over for det med Odin.
- nummer 31, 32 og 33 -
https://shows.acast.com/maegtige-middelalder/episodes
BS
- nummer 31, 32 og 33 -
https://shows.acast.com/maegtige-middelalder/episodes
BS