Var ligger Beowulf begravd?
Re: Var ligger Beowulf begravd?
"John, innan man framlägger en teori så måste man, om man vill ha någon trovärdighet, studera den fakta som finns."
För det första så handlar det väl om att veta - och veta är en process. Tro gör man ju i kyrkan. Så det är lite lustigt att du utgör dig för att veta med hög trovärdighet - detta med att använda just begreppet trovärdig - som ju har med tro att göra Det låter lite som en 40-talist (som min far;) ) som sitter på sin piedestal med egentligen bristfällig vetenskapsteori. Fakta är nog allt ingen fakta förrän det sitter ihop i en helhet som verkar fungera tillsammans med flera andra och där man kan komma överens om att så är fallet. Fakta är alltså egentligen inte mer än en åsikt - och verkligheten är större än oss alla tillsammans. Denna verklighet förändras också ständigt, - i och med att vi ju har tiden som ett av de olika dimensionerna. Allt är föränderligt samt att vi inte vet allt än. Kunskapen kan ackumuleras - om man kan lära sig sätta ihop ett och ett.
Det verkar som du är inne på det här med att lita på källor eller att få info ifrån tidigare källor. Att vara källkritisk också då, i förlängningen. Men det är bara det att bara vissa källor släpps/släpptes ut och man kan på detta sätt begränsa samhälleliga infallsvinklar och synsätt - via källkritiska medborgare. Tidigare har man haft monopol på problemformuleringen och - just detta har man fortsatt velat ha.
Svensk arkeologi representerar ett utomordentligt fånigt, idiotiskt och parfymerat narrativ när det kommer till att reda ut sådana här uråldriga platser då Sverige inte ens fanns. Och parfymen luktar illa = dess narrativ/påståenden till problemställningen levererar inga vetenskapliga belägg. - Det behövs inte för den är svensk. Punkt!
Vore det inte bättre om vi alla blev informationskritiska? Där det ingår att vara källkritisk men även att kunna tänka själv, och läsa mellan raderna. Tvärtom finns ju inte, där det gäller att vara informationskritisk för en som är källkritisk.
Alltså, man har fastnat i ett paradigm. Via källkritik så får man ett begränsat narrativ. Man ser verkligheten ur en del av tårtan, ur en av tårtbitarna. Bara en del av hela paletten. - Tvärvetenskapliga perspektiv behövs.
Allting handlar väl om att kunna bryta detta informationsmonopol / källkritik - lösningen är informationskritik. Det handlar väl om att själv kunna lägga ett pussel i en helhet. En kontext. Detta gör man lämpligast med olika perspektiv då ju, och inte enbart använda dessa begränsade källor och perspektiv.
Bland annat har man ju kunnat "bevisa" som du säger saker genom ja, till exempel etymologi - var namnen härrör ifrån och kommer från. Helt utan att använda det geografiska strukturella perspektivet. Var är vi - och vad fanns då, vilka naturgeografiska förutsättningar finns och fanns!? De som skrev Ortnamn i Bohuslän visste inte om detta. Man märker hur de många gånger gissar hejvilt o inte har en aning om vad som fanns förr.
"Några kloster har troligtvis inte funnits på Orust, då det finns en ganska god dokumentation om dem inom kyrkorna genom tiderna. Diket du såg är nog från 1800-1900 - talet, annars borde det varit försvunnet"
Det är ju det här som är poängen med det jag gör. Att kunna se igenom det här.. Det du skriver är väl inget nytt. Detta är ju just anledningen till att vi måste prova och se nya möjliga infallsvinklar i det hela.
Om du bara hade läst samt försökt förstå - Så hade du väl kunnat se och förstå nu, vid detta lag - vad det är "vi" har hittat!?
Det handlar om den tidens kontroll av naturresursflöden där södra vägen via Bornholm och den vägen in i Östersjön inte var så säker på grund av olika anledningar. Danmark är dock de som senare börjar ta områden såsom Estland (som senare blir Svenskt). Via Danmark kristnas också Finland - innan Sverige senare tar över detta område - och detta är inte förrän sent - fram mot 11- 12- och 13oo talen. - MYCKET - hände innan dess enligt sagorna och källorna, men inte på de platser som man senare vill ha det till att det utspelade sig, såsom Mälardalen. (Särskilt i senare utgåvor och nya "översättningar" ( Såsom Peringsköld till exempel )
På den tiden var man tvungen att runda Jylland - dessutom var man tvungen att runda Vänern när man färdades på land - En stor strategisk förträngning uppstod då vid vägarna in till Vänern - som också leder vidare in i Sverige (och viktiga delar av nuvarande Norge (också via Gullmaren), men även ett södra Sameland upp mot nuvarande Dalarna). - Ön, Orust - som där emellan ligger strategiskt, är perfekt att kontrollera för de som vill införa kristendom och påverka Norden utifrån. Denna strategiska förträngning låg då vid den norra infarten via Strömmarna (Lögrinn), på grund av dess naturgeografiska fördel.
Det är först senare som man kommer att bygga ut slussar etc. via Göta älv istället. Men då, på den tiden - så gick vägen norr om Orust in.. via fjorden in till Uddevalla - och vidare mot Vänern. Efteråt byggdes Marstrand och Göteborg som andra befästa platser och vägar in i detta rike. Sverige motsvarades vid denna tid av nuvarande Västra Götaland. (Dalsland och Västra Västergötland - ( det senare Älvsborgs län) - enligt en av sagorna) Detta kan bekräftas genom att se vilka områden som senare gick till Bo Jonson Grip. Dvs inte de närmast nuvarande Bohuslän. >Kom ihåg att Norden ännu var under "Dansk" kontroll.
Här vid Orusts norra kust förlade man Kloster vid dessa lukrativa handelsvägar. - Visst kan det här ha funnits kloster innan Dragsmark - som bara ligger några hundra meter från Torebo och Orust. Familjen Bildt hade på 1500 och 1600 - talet Morlanda och Torebo innan dessa gårdar separerades. Torebo angränsar dessutom till Kungsviken och Krakekullen (som i sin tur angränsar till Orusts största fornborg Valeberget/Rånäs/Hronesnaess i Beowulfsagan?). Rolf Krake var en dansk Kung runt tiden för Beowulf.
Stenarna som ligger vid gärdsgårdarna runt Torebo säger det mesta. Om jag var Arkeolog så skulle jag kolla upp denna plats med en gång.
Det finns en fond för just detta ändamål som har flera miljoner. Chefen för Bohusläns museum är med i styrelsen för denna fond. Det är bara att sätta fart. Allt annat med denna vetskap vore tjänstefel.
God Jul!)
För det första så handlar det väl om att veta - och veta är en process. Tro gör man ju i kyrkan. Så det är lite lustigt att du utgör dig för att veta med hög trovärdighet - detta med att använda just begreppet trovärdig - som ju har med tro att göra Det låter lite som en 40-talist (som min far;) ) som sitter på sin piedestal med egentligen bristfällig vetenskapsteori. Fakta är nog allt ingen fakta förrän det sitter ihop i en helhet som verkar fungera tillsammans med flera andra och där man kan komma överens om att så är fallet. Fakta är alltså egentligen inte mer än en åsikt - och verkligheten är större än oss alla tillsammans. Denna verklighet förändras också ständigt, - i och med att vi ju har tiden som ett av de olika dimensionerna. Allt är föränderligt samt att vi inte vet allt än. Kunskapen kan ackumuleras - om man kan lära sig sätta ihop ett och ett.
Det verkar som du är inne på det här med att lita på källor eller att få info ifrån tidigare källor. Att vara källkritisk också då, i förlängningen. Men det är bara det att bara vissa källor släpps/släpptes ut och man kan på detta sätt begränsa samhälleliga infallsvinklar och synsätt - via källkritiska medborgare. Tidigare har man haft monopol på problemformuleringen och - just detta har man fortsatt velat ha.
Svensk arkeologi representerar ett utomordentligt fånigt, idiotiskt och parfymerat narrativ när det kommer till att reda ut sådana här uråldriga platser då Sverige inte ens fanns. Och parfymen luktar illa = dess narrativ/påståenden till problemställningen levererar inga vetenskapliga belägg. - Det behövs inte för den är svensk. Punkt!
Vore det inte bättre om vi alla blev informationskritiska? Där det ingår att vara källkritisk men även att kunna tänka själv, och läsa mellan raderna. Tvärtom finns ju inte, där det gäller att vara informationskritisk för en som är källkritisk.
Alltså, man har fastnat i ett paradigm. Via källkritik så får man ett begränsat narrativ. Man ser verkligheten ur en del av tårtan, ur en av tårtbitarna. Bara en del av hela paletten. - Tvärvetenskapliga perspektiv behövs.
Allting handlar väl om att kunna bryta detta informationsmonopol / källkritik - lösningen är informationskritik. Det handlar väl om att själv kunna lägga ett pussel i en helhet. En kontext. Detta gör man lämpligast med olika perspektiv då ju, och inte enbart använda dessa begränsade källor och perspektiv.
Bland annat har man ju kunnat "bevisa" som du säger saker genom ja, till exempel etymologi - var namnen härrör ifrån och kommer från. Helt utan att använda det geografiska strukturella perspektivet. Var är vi - och vad fanns då, vilka naturgeografiska förutsättningar finns och fanns!? De som skrev Ortnamn i Bohuslän visste inte om detta. Man märker hur de många gånger gissar hejvilt o inte har en aning om vad som fanns förr.
"Några kloster har troligtvis inte funnits på Orust, då det finns en ganska god dokumentation om dem inom kyrkorna genom tiderna. Diket du såg är nog från 1800-1900 - talet, annars borde det varit försvunnet"
Det är ju det här som är poängen med det jag gör. Att kunna se igenom det här.. Det du skriver är väl inget nytt. Detta är ju just anledningen till att vi måste prova och se nya möjliga infallsvinklar i det hela.
Om du bara hade läst samt försökt förstå - Så hade du väl kunnat se och förstå nu, vid detta lag - vad det är "vi" har hittat!?
Det handlar om den tidens kontroll av naturresursflöden där södra vägen via Bornholm och den vägen in i Östersjön inte var så säker på grund av olika anledningar. Danmark är dock de som senare börjar ta områden såsom Estland (som senare blir Svenskt). Via Danmark kristnas också Finland - innan Sverige senare tar över detta område - och detta är inte förrän sent - fram mot 11- 12- och 13oo talen. - MYCKET - hände innan dess enligt sagorna och källorna, men inte på de platser som man senare vill ha det till att det utspelade sig, såsom Mälardalen. (Särskilt i senare utgåvor och nya "översättningar" ( Såsom Peringsköld till exempel )
På den tiden var man tvungen att runda Jylland - dessutom var man tvungen att runda Vänern när man färdades på land - En stor strategisk förträngning uppstod då vid vägarna in till Vänern - som också leder vidare in i Sverige (och viktiga delar av nuvarande Norge (också via Gullmaren), men även ett södra Sameland upp mot nuvarande Dalarna). - Ön, Orust - som där emellan ligger strategiskt, är perfekt att kontrollera för de som vill införa kristendom och påverka Norden utifrån. Denna strategiska förträngning låg då vid den norra infarten via Strömmarna (Lögrinn), på grund av dess naturgeografiska fördel.
Det är först senare som man kommer att bygga ut slussar etc. via Göta älv istället. Men då, på den tiden - så gick vägen norr om Orust in.. via fjorden in till Uddevalla - och vidare mot Vänern. Efteråt byggdes Marstrand och Göteborg som andra befästa platser och vägar in i detta rike. Sverige motsvarades vid denna tid av nuvarande Västra Götaland. (Dalsland och Västra Västergötland - ( det senare Älvsborgs län) - enligt en av sagorna) Detta kan bekräftas genom att se vilka områden som senare gick till Bo Jonson Grip. Dvs inte de närmast nuvarande Bohuslän. >Kom ihåg att Norden ännu var under "Dansk" kontroll.
Här vid Orusts norra kust förlade man Kloster vid dessa lukrativa handelsvägar. - Visst kan det här ha funnits kloster innan Dragsmark - som bara ligger några hundra meter från Torebo och Orust. Familjen Bildt hade på 1500 och 1600 - talet Morlanda och Torebo innan dessa gårdar separerades. Torebo angränsar dessutom till Kungsviken och Krakekullen (som i sin tur angränsar till Orusts största fornborg Valeberget/Rånäs/Hronesnaess i Beowulfsagan?). Rolf Krake var en dansk Kung runt tiden för Beowulf.
Stenarna som ligger vid gärdsgårdarna runt Torebo säger det mesta. Om jag var Arkeolog så skulle jag kolla upp denna plats med en gång.
Det finns en fond för just detta ändamål som har flera miljoner. Chefen för Bohusläns museum är med i styrelsen för denna fond. Det är bara att sätta fart. Allt annat med denna vetskap vore tjänstefel.
God Jul!)
Senast redigerad av 1 john, redigerad totalt 23 gånger.
Re: Var ligger Beowulf begravd?
Hej!
Ett par mer korta och koncisa inlägg här om det påstådda klostret - Sedan ska jag avvakta ett tag, tills mer riktiga bevis finns.. Ja vem vet. Det är lite hett - för här skulle man kunna hitta grejer i marken som ger mer info om allt. Det skulle även kunna leda till i förlängningen ett ifrågasättande om varifrån den populariserade släkten och ätten Bjälboätten kom ifrån. De var ju barn till Knut den heliges ena dotter.
650 meter bort rakt mot fjorden i nordväst (fågelvägen) från det eventuella klostret finns inskriptioner i en bergvägg som redogör för fam. Bildt som ägare av Torebo och Morlanda. Denna familj/släkt liksom Hammar/Hammer (vid Dragsmark) låg kungen nära i bekantskap och de hade släktingar eller förfäder som förvaltat gamla kloster/klosterlän tidigare som allteftersom lades ner under reformationen.
Bildt är ättling i rakt nedstigande led och nästan i rakt led fadersfaderfader osv till Erik Ejegod - Knut den heliges bror. Bildt var en Jylländsk släkt från början, men härstammade Via Erik Ejegod då från denna del av Bohuslän.
Men jag tänkte börja med att behandla - gå igenom lite om det jag hittat om stenarna i gärdsgårdarna samt vad man hade för byggsten på denna tiden.
https://danskebjerge.dk/artikler-byggesten.htm
" Teglsten - løsningen på alt (næsten)
Tegl består af ler. Leret graves op, æltes i vand og placeres i forme. Derefter tørres det og brændes ved en temperatur på ca. 1000 grader. Der er ikke mange forskelle på middelalderens teglsten og nutidens. En forskel, der dog er ret synlig, er, at stenene i middelalderen var større, end de er i dag. Datidens større teglsten kalder man munkesten, som altså er forgængeren for det, vi nu kalder mursten."
Munkesten alltså..
På andra sidan vägen vid Torebo ner mot vattnet så finns ett gammalt Tegelverk. I artikeln ovan så beskriver man ganska väl det hela. Man bygger all stenen på plats.
Men även så verkar det vara en del Frådsten med dess karakteristiska små hål efter eroderingen av kalken. (Kalksten) (på bilderna nedan från Torebo)
En del av stenarna skulle kunna vara av Travertine, Frådsten på dansk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Travertine
" The earliest known church on the present location was a travertine church which was reported under construction by Aelnoth of Canterbury, a Benedictine monk at the nearby St. Alban's Priory in 1095. The foundations of the travertine church can still be seen in the crypt of the present building. The church was built in Romanesque style with semi-circular arches supporting a flat timber ceiling. The travertine church was built specifically to house the earthly remains of King Canute, who was murdered in the church of St. Alban's Priory in 1086.[2]"
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Canute%27s_Cathedral
https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%86lnoth_of_Canterbury
Aelnoth kan man också knyta till området.
"Ælnoth may have been prior in the Benedictine community founded in Odense as a daughter house of the Abbey at Evesham."
Evesham är även klostret Erik Ejegod hämtar munkar från när man bygger st canutes abbey efter att St canute blir mördad. (Erik Ejegod eller den gode - Bildts förfader)
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Canut ... er_history
Och grundaren av Evesham en viss Egwin på 700 talet har namn som påminner om Beowulfs kompisar och släktingar etc. Även andra Abottar i Eveshams historia har det.
Krakekullen ligger vid Kungsviken norr om Torebo.. Rolf Krake var ju Hrodulf i Beowulfsagan. Norr om Krakekullen och Kungsviken ligger Hronessness (Rånäs) i Beowulf där man "höglägger" eller bränner upp Beowulf, där man bygger Beowulfs Val på tio dagar.
Egwin grundar Evesham efter St Mary - Och Marieberg ligger alldeles vid Torebo. Dragsmarks kloster är också i St Marys namn. - Det är det många som är visserligen. Men St Canutes kloster är det
också - som skulle ha varit byggt i denna Travertine-sten. Men St Canutes kloster eller kyrka (som ju kan ha byggts innan klostret på samma plats (I Travertine - sedan o tegel för klostret) hade även St Alban som skyddshelgon eller föregångare.
- Och om St Alban skriver Matthew Paris mkt om - samt att han skriver om den eventuella stölden av St Albans reliker av Knut den helige. - Där då Aelnoth kan ha varit med när de tog dessa till "Odense" / Othiniensis
- Odinsey alltså, öster om Seelund enligt Ynglingasagan (Morlanda öarna neråt väster om Den stora skrevan och Dalen från Koljöfjorden i norr till Hälleviksstrand i syd)
Sedan har vi William av Aebelholt - som skulle kunna ha gett namn till Ebildslätt nere vid Morlanda. Där verkar strukturer för kloster finnas också. Iaf så talar det för fler kloster i närheten
https://da.wikipedia.org/wiki/Abbed_Vilhelm
Teorin är alltså att platserna på Orust senare flyttar ut till dagens Danmark - men källorna kan referera till sagorna och dess verkliga ursprungsplats. Valvbågar etc kan ju ha flyttas till Dragsmark sedan. Och då bjuder man in Matthew Paris till en ny tid och era i form av ett Premonstraterkloster istället. Då under Norsk flagg efter deras inbördeskrig - Birkebeinare - mot Bagler - Bagler som ju var namnet på Kyrkans män.. Och Birkebeinarna vann väl till slut. En "Norrbagge" är väl vad vi förknippar med en Norrman, men också en kyrkans man - Norddansk. En Bohuslänning (Bagahus)(Från Biskop)
"In 1248, Paris was sent to Norway as the bearer of a message from Louis IX to Haakon IV; he made himself so agreeable to the Norwegian sovereign that he was invited to superintend the reformation of the Benedictine Nidarholm Abbey outside Trondheim." Inga spår av något kloster har hittats i dagens Trondheim - kan Nidaros i dagens Trondheim ha ersatt ett Nidaros i Dalsland eller Bohuslän?. Matthew Paris var med vid Invigningen av Dragsmark - men även med till det nya klostret i dagens Trondheim.
(Ser ni annars och eller minns kopplingarna med Baglerna i dessa delar med Birkebeinarna i norra Bohuslän/Dalsland samt andra "Norska" delar (Mina teorier om ett Trondheim i Dalsland - tegelkyrkan man upptäckte i Edsleskog)
Efter "inbördeskriget" flyttades länken eller gränsen mot Danmark ner mot älven vad det verkar som - först i slutet at 1100 talet byggs Kastelle kloster vid nuvarande Kungälv. När Venderna attackerar ett "Konungahella" - kan det vara Orust o Kungsviken man refererar till tro? Alltså, St Canutes Abbey brändes ju av Vender 1147 var det väl..(de Danska tronpretendenterna allierade sig nog allt med Vender också - inte bara krigade mot dem - den Vendiska attacken kan ha varit tillsammans med en av de andra tronpretendenterna. En del av det "Norska" Baglerkriget. Vid Kungsviken ligger ett Gravfält och ett Hällblock. Låg den tidens Konungahella där?)
https://app.raa.se/open/fornsok/api/lam ... DELSER.pdf
Kanske är det stenrester vi ser på bilderna från en kyrka/kloster som skulle vara byggd av Travertine/Frådsten. Att man börjar bygget redan 1095 för att vara klart en 25 år senare typ. - Det är så lång tid som i alla fall Roche abbey tog att bygga - och det är så länge som Aelnoth är i Danmark. Klosterbacken hette backen upp mot St Canutes Abbey - ett namn som säkert skulle kunna ha tagits med till dagens Odense - söder här om Torebo finns annars flera Backe-namn som leder upp till dessa skogbeklädda höjder - som munkarna var duktiga på att exploatera och utnyttja på olika sätt - det passar deras ideologi bra. Dessutom ersätts den forna religionens heligaste platser med nya. - Där himlen mötte vattenkällorna - var i den gamla tron ingångarna till underjorden.
Ett par mer korta och koncisa inlägg här om det påstådda klostret - Sedan ska jag avvakta ett tag, tills mer riktiga bevis finns.. Ja vem vet. Det är lite hett - för här skulle man kunna hitta grejer i marken som ger mer info om allt. Det skulle även kunna leda till i förlängningen ett ifrågasättande om varifrån den populariserade släkten och ätten Bjälboätten kom ifrån. De var ju barn till Knut den heliges ena dotter.
650 meter bort rakt mot fjorden i nordväst (fågelvägen) från det eventuella klostret finns inskriptioner i en bergvägg som redogör för fam. Bildt som ägare av Torebo och Morlanda. Denna familj/släkt liksom Hammar/Hammer (vid Dragsmark) låg kungen nära i bekantskap och de hade släktingar eller förfäder som förvaltat gamla kloster/klosterlän tidigare som allteftersom lades ner under reformationen.
Bildt är ättling i rakt nedstigande led och nästan i rakt led fadersfaderfader osv till Erik Ejegod - Knut den heliges bror. Bildt var en Jylländsk släkt från början, men härstammade Via Erik Ejegod då från denna del av Bohuslän.
Men jag tänkte börja med att behandla - gå igenom lite om det jag hittat om stenarna i gärdsgårdarna samt vad man hade för byggsten på denna tiden.
https://danskebjerge.dk/artikler-byggesten.htm
" Teglsten - løsningen på alt (næsten)
Tegl består af ler. Leret graves op, æltes i vand og placeres i forme. Derefter tørres det og brændes ved en temperatur på ca. 1000 grader. Der er ikke mange forskelle på middelalderens teglsten og nutidens. En forskel, der dog er ret synlig, er, at stenene i middelalderen var større, end de er i dag. Datidens større teglsten kalder man munkesten, som altså er forgængeren for det, vi nu kalder mursten."
Munkesten alltså..
På andra sidan vägen vid Torebo ner mot vattnet så finns ett gammalt Tegelverk. I artikeln ovan så beskriver man ganska väl det hela. Man bygger all stenen på plats.
Men även så verkar det vara en del Frådsten med dess karakteristiska små hål efter eroderingen av kalken. (Kalksten) (på bilderna nedan från Torebo)
En del av stenarna skulle kunna vara av Travertine, Frådsten på dansk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Travertine
" The earliest known church on the present location was a travertine church which was reported under construction by Aelnoth of Canterbury, a Benedictine monk at the nearby St. Alban's Priory in 1095. The foundations of the travertine church can still be seen in the crypt of the present building. The church was built in Romanesque style with semi-circular arches supporting a flat timber ceiling. The travertine church was built specifically to house the earthly remains of King Canute, who was murdered in the church of St. Alban's Priory in 1086.[2]"
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Canute%27s_Cathedral
https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%86lnoth_of_Canterbury
Aelnoth kan man också knyta till området.
"Ælnoth may have been prior in the Benedictine community founded in Odense as a daughter house of the Abbey at Evesham."
Evesham är även klostret Erik Ejegod hämtar munkar från när man bygger st canutes abbey efter att St canute blir mördad. (Erik Ejegod eller den gode - Bildts förfader)
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Canut ... er_history
Och grundaren av Evesham en viss Egwin på 700 talet har namn som påminner om Beowulfs kompisar och släktingar etc. Även andra Abottar i Eveshams historia har det.
Krakekullen ligger vid Kungsviken norr om Torebo.. Rolf Krake var ju Hrodulf i Beowulfsagan. Norr om Krakekullen och Kungsviken ligger Hronessness (Rånäs) i Beowulf där man "höglägger" eller bränner upp Beowulf, där man bygger Beowulfs Val på tio dagar.
Egwin grundar Evesham efter St Mary - Och Marieberg ligger alldeles vid Torebo. Dragsmarks kloster är också i St Marys namn. - Det är det många som är visserligen. Men St Canutes kloster är det
också - som skulle ha varit byggt i denna Travertine-sten. Men St Canutes kloster eller kyrka (som ju kan ha byggts innan klostret på samma plats (I Travertine - sedan o tegel för klostret) hade även St Alban som skyddshelgon eller föregångare.
- Och om St Alban skriver Matthew Paris mkt om - samt att han skriver om den eventuella stölden av St Albans reliker av Knut den helige. - Där då Aelnoth kan ha varit med när de tog dessa till "Odense" / Othiniensis
- Odinsey alltså, öster om Seelund enligt Ynglingasagan (Morlanda öarna neråt väster om Den stora skrevan och Dalen från Koljöfjorden i norr till Hälleviksstrand i syd)
Sedan har vi William av Aebelholt - som skulle kunna ha gett namn till Ebildslätt nere vid Morlanda. Där verkar strukturer för kloster finnas också. Iaf så talar det för fler kloster i närheten
https://da.wikipedia.org/wiki/Abbed_Vilhelm
Teorin är alltså att platserna på Orust senare flyttar ut till dagens Danmark - men källorna kan referera till sagorna och dess verkliga ursprungsplats. Valvbågar etc kan ju ha flyttas till Dragsmark sedan. Och då bjuder man in Matthew Paris till en ny tid och era i form av ett Premonstraterkloster istället. Då under Norsk flagg efter deras inbördeskrig - Birkebeinare - mot Bagler - Bagler som ju var namnet på Kyrkans män.. Och Birkebeinarna vann väl till slut. En "Norrbagge" är väl vad vi förknippar med en Norrman, men också en kyrkans man - Norddansk. En Bohuslänning (Bagahus)(Från Biskop)
"In 1248, Paris was sent to Norway as the bearer of a message from Louis IX to Haakon IV; he made himself so agreeable to the Norwegian sovereign that he was invited to superintend the reformation of the Benedictine Nidarholm Abbey outside Trondheim." Inga spår av något kloster har hittats i dagens Trondheim - kan Nidaros i dagens Trondheim ha ersatt ett Nidaros i Dalsland eller Bohuslän?. Matthew Paris var med vid Invigningen av Dragsmark - men även med till det nya klostret i dagens Trondheim.
(Ser ni annars och eller minns kopplingarna med Baglerna i dessa delar med Birkebeinarna i norra Bohuslän/Dalsland samt andra "Norska" delar (Mina teorier om ett Trondheim i Dalsland - tegelkyrkan man upptäckte i Edsleskog)
Efter "inbördeskriget" flyttades länken eller gränsen mot Danmark ner mot älven vad det verkar som - först i slutet at 1100 talet byggs Kastelle kloster vid nuvarande Kungälv. När Venderna attackerar ett "Konungahella" - kan det vara Orust o Kungsviken man refererar till tro? Alltså, St Canutes Abbey brändes ju av Vender 1147 var det väl..(de Danska tronpretendenterna allierade sig nog allt med Vender också - inte bara krigade mot dem - den Vendiska attacken kan ha varit tillsammans med en av de andra tronpretendenterna. En del av det "Norska" Baglerkriget. Vid Kungsviken ligger ett Gravfält och ett Hällblock. Låg den tidens Konungahella där?)
https://app.raa.se/open/fornsok/api/lam ... DELSER.pdf
Kanske är det stenrester vi ser på bilderna från en kyrka/kloster som skulle vara byggd av Travertine/Frådsten. Att man börjar bygget redan 1095 för att vara klart en 25 år senare typ. - Det är så lång tid som i alla fall Roche abbey tog att bygga - och det är så länge som Aelnoth är i Danmark. Klosterbacken hette backen upp mot St Canutes Abbey - ett namn som säkert skulle kunna ha tagits med till dagens Odense - söder här om Torebo finns annars flera Backe-namn som leder upp till dessa skogbeklädda höjder - som munkarna var duktiga på att exploatera och utnyttja på olika sätt - det passar deras ideologi bra. Dessutom ersätts den forna religionens heligaste platser med nya. - Där himlen mötte vattenkällorna - var i den gamla tron ingångarna till underjorden.
- Bilagor
-
- Kanske en mindre tegelsten
- IMG_9288.jpeg (4.36 MiB) Visad 5919 gånger
-
- Granit blandat med lyxiga Frådsten(Kalksten)
- IMG_9290.jpeg (5.27 MiB) Visad 5919 gånger
-
- Notera de flata stenarna
- IMG_9295.jpeg (2.5 MiB) Visad 5919 gånger
Senast redigerad av 19 john, redigerad totalt 1 gång.
Re: Var ligger Beowulf begravd?
Och så lite om liknande klosters vattenanläggningar..
På kartan ser vi tydligt spåren efter klosterbyggnaderna i sin typiska cistercienserstil - likt Roche Abbey till exempel.
Men vi ser också det väldiga vattensystem och anläggningarna för detta. Det är tydligt hur man anlagt dessa diken för att få fram det rinnande vatten som var så viktigt för Cistercienserorden men även att få bort överflödigt vatten. (Om det hade varit diken byggt nutida eller under 1800-1900 så hade dikena varit mer raka. En del är säkert omgrävda - men det känns som om de skulle kunna vara original och handgrävda eller med oxar/tjurar - inte för inte som området heter Tjurhålorna. )
https://www.dhi.ac.uk/cistercians/ciste ... ater11.php
https://www.dhi.ac.uk/cistercians/image ... _water.php
De använde det på olika sätt. Men framförallt för klostrets stora funktion och som de tjänade pengarna på - att kunna ta hand om och hjälpa folk, sälja öl eller mat och andra saker som krävde en kvarn helt enkelt. Dessa kanaler var sinnrika och kunde gå många många mil på olika sätt. För att renas till dricksvatten eller att användas för andra ändamål. Kvarnar eller som avfallsvatten. Det är därför man la klostren på en typisk sådan myrmarksplats som Torebo/Marieberg på dessutom Bildts ägor - en slump?
(Lite som Rasta vid LIlla Edet och 45:an Men då gick vägen in via fjorden..)
https://www.climate-policy-watcher.org/ ... l-age.html
Klostren hade även dammar för fisk, något man rikligen kan fiska i sjöar runtomkring men även i fjorden. Men på kartan ser man tydliga dammar eller laxtrappor eller liknande lite längre upp, som kunde användas för fisk eller reglera vattnet på olika sätt.
Här finns även en egen dal bredvid klostret som också sitter ihop med diken som har strukturer i marken vad det verkar - detta skulle kunna varit föregångaren St Alban, eller kvarnar knutna till klostret.
Klostren hade dessutom ett dike runt om sig - Detta dike ser man tydligt gå in till klosterbyggnaden från den norra sidan. (Förutom en södra som går in från öst, söder om Klostret - som på Roche Abbey vad det verkar) Där finns även en kraftigare del kvar av högra Transepten (om den nu går mot Väst - vilket det verkar). Där borde man kunna hitta byggsten kvar relativt enkelt - och som kan avsluta spekulationerna.
Vem vet ?
Jag skriver mer framöver i vår när jag vet mer. Men ni får ju gärna skriva såklart!
På kartan ser vi tydligt spåren efter klosterbyggnaderna i sin typiska cistercienserstil - likt Roche Abbey till exempel.
Men vi ser också det väldiga vattensystem och anläggningarna för detta. Det är tydligt hur man anlagt dessa diken för att få fram det rinnande vatten som var så viktigt för Cistercienserorden men även att få bort överflödigt vatten. (Om det hade varit diken byggt nutida eller under 1800-1900 så hade dikena varit mer raka. En del är säkert omgrävda - men det känns som om de skulle kunna vara original och handgrävda eller med oxar/tjurar - inte för inte som området heter Tjurhålorna. )
https://www.dhi.ac.uk/cistercians/ciste ... ater11.php
https://www.dhi.ac.uk/cistercians/image ... _water.php
De använde det på olika sätt. Men framförallt för klostrets stora funktion och som de tjänade pengarna på - att kunna ta hand om och hjälpa folk, sälja öl eller mat och andra saker som krävde en kvarn helt enkelt. Dessa kanaler var sinnrika och kunde gå många många mil på olika sätt. För att renas till dricksvatten eller att användas för andra ändamål. Kvarnar eller som avfallsvatten. Det är därför man la klostren på en typisk sådan myrmarksplats som Torebo/Marieberg på dessutom Bildts ägor - en slump?
(Lite som Rasta vid LIlla Edet och 45:an Men då gick vägen in via fjorden..)
https://www.climate-policy-watcher.org/ ... l-age.html
Klostren hade även dammar för fisk, något man rikligen kan fiska i sjöar runtomkring men även i fjorden. Men på kartan ser man tydliga dammar eller laxtrappor eller liknande lite längre upp, som kunde användas för fisk eller reglera vattnet på olika sätt.
Här finns även en egen dal bredvid klostret som också sitter ihop med diken som har strukturer i marken vad det verkar - detta skulle kunna varit föregångaren St Alban, eller kvarnar knutna till klostret.
Klostren hade dessutom ett dike runt om sig - Detta dike ser man tydligt gå in till klosterbyggnaden från den norra sidan. (Förutom en södra som går in från öst, söder om Klostret - som på Roche Abbey vad det verkar) Där finns även en kraftigare del kvar av högra Transepten (om den nu går mot Väst - vilket det verkar). Där borde man kunna hitta byggsten kvar relativt enkelt - och som kan avsluta spekulationerna.
Vem vet ?
Jag skriver mer framöver i vår när jag vet mer. Men ni får ju gärna skriva såklart!
- Bilagor
-
- IMG_9426.png (1.49 MiB) Visad 5910 gånger
-
- 3342_20_7-different-parts-medieval-monastery.jpg (25.82 KiB) Visad 5911 gånger
-
- Alcobaca-Cistercian-abbey-Layout-of-the-medieval-water-network-Blue-thick-drinking.png (302.48 KiB) Visad 5911 gånger
Senast redigerad av 2 john, redigerad totalt 28 gång.
Re: Var ligger Beowulf begravd?
John dina inlägg om förmodat klister är ju intressanta men har hamnat en bit off topic. Föreslår du startar en ny tråd för detta och så kan vi flytta dessa inlägg dit.
Re: Var ligger Beowulf begravd?
Ja, jag kan börja en ny tråd. Tack, bra idé. Det börjar bli en ny intressant era här i och med detta eventuella kloster. Kopplingarna och den röda tråden till Beowulf och för att bekräfta platsen för Beowulf har väl alltjämt följt med - och börjar nu klarna ganska mycket.
Men jag kan påbörja en ny tråd och nytt ämne nästa gång.
Tack
Men jag kan påbörja en ny tråd och nytt ämne nästa gång.
Tack
Re: Var ligger Beowulf begravd?
John, det du visar på bilderna är helt vanliga stengärdsgårdarna som finns över hela Orust, ja tom i hela Bohuslän. Ibland blidar de fägator, då är det parallella med ett par meters mellanrum, ofta finns det större kvadrater på olika platser, sk uppsamlingsplatser. Dikena som du visar uppär antagligen anlagda under 1700-1800- talet då mängder av dikningar gjordes för att få fram nya jordar för odling. Det du skriver om arkeologer visar på att du läst väldigt få arkeologiska rapporter eller böcker.john skrev: ↑27 december 2023, 23:33Hej!
Ett par mer korta och koncisa inlägg här om det påstådda klostret - Sedan ska jag avvakta ett tag, tills mer riktiga bevis finns.. Ja vem vet. Det är lite hett - för här skulle man kunna hitta grejer i marken som ger mer info om allt. Det skulle även kunna leda till i förlängningen ett ifrågasättande om varifrån den populariserade släkten och ätten Bjälboätten kom ifrån. De var ju barn till Knut den heliges ena dotter.
650 meter bort rakt mot fjorden i nordväst (fågelvägen) från det eventuella klostret finns inskriptioner i en bergvägg som redogör för fam. Bildt som ägare av Torebo och Morlanda. Denna familj/släkt liksom Hammar/Hammer (vid Dragsmark) låg kungen nära i bekantskap och de hade släktingar eller förfäder som förvaltat gamla kloster/klosterlän tidigare som allteftersom lades ner under reformationen.
Bildt är ättling i rakt nedstigande led och nästan i rakt led fadersfaderfader osv till Erik Ejegod - Knut den heliges bror. Detta är väl för att Bildt är en Jylländsk släkt - som enligt mina teorier alltid varit lierade med denna del av nuvarande Bohuslän.
Men jag tänkte börja med att behandla - gå igenom lite om det jag hittat om stenarna i gärdsgårdarna samt vad man hade för byggsten på denna tiden.
https://danskebjerge.dk/artikler-byggesten.htm
" Teglsten - løsningen på alt (næsten)
Tegl består af ler. Leret graves op, æltes i vand og placeres i forme. Derefter tørres det og brændes ved en temperatur på ca. 1000 grader. Der er ikke mange forskelle på middelalderens teglsten og nutidens. En forskel, der dog er ret synlig, er, at stenene i middelalderen var større, end de er i dag. Datidens større teglsten kalder man munkesten, som altså er forgængeren for det, vi nu kalder mursten."
Munkesten alltså..
På andra sidan vägen vid Torebo ner mot vattnet så finns ett gammalt Tegelverk. I artikeln ovan så beskriver man ganska väl det hela. Man bygger all stenen på plats.
Men även så verkar det vara en del Frådsten med dess karakteristiska små hål efter eroderingen av kalken. (Kalksten) (på bilderna nedan från Torebo)
En del av stenarna skulle kunna vara av Travertine, Frådsten på dansk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Travertine
" The earliest known church on the present location was a travertine church which was reported under construction by Aelnoth of Canterbury, a Benedictine monk at the nearby St. Alban's Priory in 1095. The foundations of the travertine church can still be seen in the crypt of the present building. The church was built in Romanesque style with semi-circular arches supporting a flat timber ceiling. The travertine church was built specifically to house the earthly remains of King Canute, who was murdered in the church of St. Alban's Priory in 1086.[2]"
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Canute%27s_Cathedral
https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%86lnoth_of_Canterbury
Aelnoth kan man också knyta till området.
"Ælnoth may have been prior in the Benedictine community founded in Odense as a daughter house of the Abbey at Evesham."
Evesham är även klostret Erik Ejegod hämtar munkar från när man bygger st canutes abbey efter att St canute blir mördad. (Erik Ejegod eller den gode - Bildts förfader)
https://en.wikipedia.org/wiki/St._Canut ... er_history
Och grundaren av Evesham en viss Egwin på 700 talet har namn som påminner om Beowulfs kompisar och släktingar etc. Även andra Abottar i Eveshams historia har det.
Krakekullen ligger vid Kungsviken norr om Torebo.. Rolf Krake var ju Hrodulf i Beowulfsagan. Norr om Krakekullen och Kungsviken ligger Hronessness (Rånäs) i Beowulf där man "höglägger" eller bränner upp Beowulf, där man bygger Beowulfs Val på tio dagar.
Egwin grundar Evesham efter St Mary - Och Marieberg ligger alldeles vid Torebo. Dragsmarks kloster är också i St Marys namn. - Det är det många som är visserligen. Men St Canutes kloster är det
också - som skulle ha varit byggt i denna Travertine-sten. Men St Canutes kloster eller kyrka (som ju kan ha byggts innan klostret på samma plats (I Travertine - sedan o tegel för klostret) hade även St Alban som skyddshelgon eller föregångare.
- Och om St Alban skriver Matthew Paris mkt om - samt att han skriver om den eventuella stölden av St Albans reliker av Knut den helige. - Där då Aelnoth kan ha varit med när de tog dessa till "Odense" / Othiniensis
- Odinsey alltså, öster om Seelund enligt Ynglingasagan (Morlanda öarna neråt väster om Den stora skrevan och Dalen från Koljöfjorden i norr till Hälleviksstrand i syd)
Sedan har vi William av Aebelholt - som skulle kunna ha gett namn till Ebildslätt nere vid Morlanda. Där verkar strukturer för kloster finnas också. Iaf så talar det för fler kloster i närheten
https://da.wikipedia.org/wiki/Abbed_Vilhelm
Teorin är alltså att platserna på Orust senare flyttar ut till dagens Danmark - men källorna kan referera till sagorna och dess verkliga ursprungsplats. Valvbågar etc kan ju ha flyttas till Dragsmark sedan. Och då bjuder man in Matthew Paris till en ny tid och era i form av ett Premonstraterkloster istället. Då under Norsk flagg efter deras inbördeskrig - Birkebeinare - mot Bagler - Bagler som ju var namnet på Kyrkans män.. Och Birkebeinarna vann väl till slut. En "Norrbagge" är väl vad vi förknippar med en Norrman, men också en kyrkans man - Norddansk. En Bohuslänning (Bagahus)(Från Biskop)
"In 1248, Paris was sent to Norway as the bearer of a message from Louis IX to Haakon IV; he made himself so agreeable to the Norwegian sovereign that he was invited to superintend the reformation of the Benedictine Nidarholm Abbey outside Trondheim." Inga spår av något kloster har hittats i dagens Trondheim - kan Nidaros i dagens Trondheim ha ersatt ett Nidaros i Dalsland eller Bohuslän?. Matthew Paris var med vid Invigningen av Dragsmark - men även med till det nya klostret i dagens Trondheim.
(Ser ni annars och eller minns kopplingarna med Baglerna i dessa delar med Birkebeinarna i norra Bohuslän/Dalsland samt andra "Norska" delar (Mina teorier om ett Trondheim i Dalsland - tegelkyrkan man upptäckte i Edsleskog)
Efter "inbördeskriget" flyttades länken eller gränsen mot Danmark ner mot älven vad det verkar som - först i slutet at 1100 talet byggs Kastelle kloster vid nuvarande Kungälv. När Venderna attackerar ett "Konungahella" - kan det vara Orust o Kungsviken man refererar till tro? Alltså, St Canutes Abbey brändes ju av Vender 1147 var det väl..(de Danska tronpretendenterna allierade sig nog allt med Vender också - inte bara krigade mot dem - den Vendiska attacken kan ha varit tillsammans med en av de andra tronpretendenterna. En del av det "Norska" Baglerkriget. Vid Kungsviken ligger ett Gravfält och ett Hällblock. Låg den tidens Konungahella där?)
https://app.raa.se/open/fornsok/api/lam ... DELSER.pdf
Kanske är det stenrester vi ser på bilderna från en kyrka/kloster som skulle vara byggd av Travertine/Frådsten. Att man börjar bygget redan 1095 för att vara klart en 25 år senare typ. - Det är så lång tid som i alla fall Roche abbey tog att bygga - och det är så länge som Aelnoth är i Danmark. Klosterbacken hette backen upp mot St Canutes Abbey - ett namn som säkert skulle kunna ha tagits med till dagens Odense - söder här om Torebo finns annars flera Backe-namn som leder upp till dessa skogbeklädda höjder - som munkarna var duktiga på att exploatera och utnyttja på olika sätt - det passar deras ideologi bra. Dessutom ersätts den forna religionens heligaste platser med nya. - Där himlen mötte vattenkällorna - var i den gamla tron ingångarna till underjorden.
Håll dig till trådens ämne, Beowulf, där kan man dra olika slutsatser då vi inte ens har ett enda historiskt bevis för att det handlar om en person som existerat. När du börjar spekulera helt vill om kända händelser och platser blir det bara dumt.
Googlar du på : När byggdes stengärdsgårdarna i Bohuslän, så kommer du tillen pdf av Sven Rydstedt, Ladda ned den så får du en förklaring. Vet tyvärr inte hur man delar pdf-filer.
Re: Var ligger Beowulf begravd?
Vi får se Dersa, vi får se.
Det man har med sig i det här att det kan vara en gammal klosterplats är väl platsen. "Var ligger Beowulf begravd" är ju lika mycket Geografi som det är Arkeologi. Och jag är ju Kulturgeograf. Där jag mer har en historisk geografisk prägel med ett geografiskt-strukturellt perspektiv. Man får en överblick, en generell helhetsförståelse med en sådan. Hade jag läst böcker om Arkeologi som du är inne på så hade jag nog inte fattat någonting (ser inte skogen för alla träden) Du får vara öppen för att det kan vara mer än vad som sägs i en av dina källor. De kan ha fel - eller att källan inte ser delen i sin helhet. Verkligeheten är ju större än oss alla tillsammans. Men för att kunna se så mycket som möjligt så måste man ju börja resonera - och vidga hela tiden synfältet. Dvs man jobbar informationskritiskt.. och jag försöker att aldrig arbeta med åsikter eller tro eller tycka. Det är viktigt att arbeta med vetskap som hela tiden ökar. - Ja, man resonerar. Man avfärdar inte saker utan anledning eller på grund av att man tycker någonting är dumt.
Men det jag har med mig är de övriga kringliggande platserna som bekräftar varandra. Och när man ser denna plats så är det ingen vanlig plats längre. Och en första anblick då på platsen i sig - är ju att det finns vissa spår efter ett kloster.. bland annat gärdsgårdarna då. Men även de eventuellt med flit byggda bäckarna. De liknar andra cistercienserplatser. Så man måste ju kolla upp detta lite mer noggrant. Och om det visar sig vara ett kloster - ja då har ju chanserna att vi har funnit Beowulfs plats ökat enormt mycket. För det sitter ju ihop.
Så att få en helhet och förståelse så måste man ju zooma ut. Det är det bästa sättet att hålla sig till ämnet.
jag läste om stengärdsgårdarna i Bohuslän av Sven Rydstedt - men det var väl ingen info alls att få där? - i synnerhet gällande Torebo. Dessutom har jag sett en del gärdsgårdar i Bohuslän då jag är från en gård där själv..
Nedan en in-zoomning på några stenar. Jag hade inte mkt tid att gå där uppe och leta. Det kommer mer. Kanske har Torebogården själva gamla stenar de sparat som är speciella.
Men jag funderar på om det inte är murbruk man ser på vissa delar av stenarna. Samt att vissa stenar just är denna Frådsten / Kalksten - som ju bara användes vid lyxbyggen och det kan ju knappast vara vanlig gärdsgård.
Men som sagt. Jag ska återkomma i en annat ämne/tråd.
Det man har med sig i det här att det kan vara en gammal klosterplats är väl platsen. "Var ligger Beowulf begravd" är ju lika mycket Geografi som det är Arkeologi. Och jag är ju Kulturgeograf. Där jag mer har en historisk geografisk prägel med ett geografiskt-strukturellt perspektiv. Man får en överblick, en generell helhetsförståelse med en sådan. Hade jag läst böcker om Arkeologi som du är inne på så hade jag nog inte fattat någonting (ser inte skogen för alla träden) Du får vara öppen för att det kan vara mer än vad som sägs i en av dina källor. De kan ha fel - eller att källan inte ser delen i sin helhet. Verkligeheten är ju större än oss alla tillsammans. Men för att kunna se så mycket som möjligt så måste man ju börja resonera - och vidga hela tiden synfältet. Dvs man jobbar informationskritiskt.. och jag försöker att aldrig arbeta med åsikter eller tro eller tycka. Det är viktigt att arbeta med vetskap som hela tiden ökar. - Ja, man resonerar. Man avfärdar inte saker utan anledning eller på grund av att man tycker någonting är dumt.
Men det jag har med mig är de övriga kringliggande platserna som bekräftar varandra. Och när man ser denna plats så är det ingen vanlig plats längre. Och en första anblick då på platsen i sig - är ju att det finns vissa spår efter ett kloster.. bland annat gärdsgårdarna då. Men även de eventuellt med flit byggda bäckarna. De liknar andra cistercienserplatser. Så man måste ju kolla upp detta lite mer noggrant. Och om det visar sig vara ett kloster - ja då har ju chanserna att vi har funnit Beowulfs plats ökat enormt mycket. För det sitter ju ihop.
Så att få en helhet och förståelse så måste man ju zooma ut. Det är det bästa sättet att hålla sig till ämnet.
jag läste om stengärdsgårdarna i Bohuslän av Sven Rydstedt - men det var väl ingen info alls att få där? - i synnerhet gällande Torebo. Dessutom har jag sett en del gärdsgårdar i Bohuslän då jag är från en gård där själv..
Nedan en in-zoomning på några stenar. Jag hade inte mkt tid att gå där uppe och leta. Det kommer mer. Kanske har Torebogården själva gamla stenar de sparat som är speciella.
Men jag funderar på om det inte är murbruk man ser på vissa delar av stenarna. Samt att vissa stenar just är denna Frådsten / Kalksten - som ju bara användes vid lyxbyggen och det kan ju knappast vara vanlig gärdsgård.
Men som sagt. Jag ska återkomma i en annat ämne/tråd.
- Bilagor
-
- IMG_9265.jpeg (2.41 MiB) Visad 5777 gånger
-
- IMG_9285.jpeg (1.35 MiB) Visad 5780 gånger
-
- IMG_9290.jpeg (1.18 MiB) Visad 5780 gånger
Senast redigerad av 1 john, redigerad totalt 30 gånger.
Re: Var ligger Beowulf begravd?
En ny tråd är nu skapad för den som vill följa utvecklingen av det eventuella klostret samt platserna där runt omkring.
Kom Kristendomen in via Orust? Danmarks dåtida huvudstad? - så heter tråden.
Välkomna
viewtopic.php?f=17&t=2196&p=32889#p32889
Bilder ovan, det verkar vara bland annat Travertine / Kalksten som ligger i stengärdsgårdarna vid Torebo. Endast de första kyrkorna i Danmark byggdes i detta material - som i Jelling och Skibet kirke.
Jelling är numera ett Unesco världsarv. Där ligger också två större Gravar bredvid Kyrkan. - Det gör det vid Torebo också. To be continued...
Kom Kristendomen in via Orust? Danmarks dåtida huvudstad? - så heter tråden.
Välkomna
viewtopic.php?f=17&t=2196&p=32889#p32889
Bilder ovan, det verkar vara bland annat Travertine / Kalksten som ligger i stengärdsgårdarna vid Torebo. Endast de första kyrkorna i Danmark byggdes i detta material - som i Jelling och Skibet kirke.
Jelling är numera ett Unesco världsarv. Där ligger också två större Gravar bredvid Kyrkan. - Det gör det vid Torebo också. To be continued...