Kungsune skrev: ↑10 december 2023, 19:24
Har jag förstått dig rätt om jag tror att du försöker faställa att Gjöta i den bevarade skriftversionen av Södermannalagen avser Götar oå fastlandet och inte Gutar eller både och?
Jag kommer inte för stunden ihåg källäget men jag tycker din slutsats är fel. Vi vet att både Gutar och Gotland latineras Gothi gothorum/que etc från både danska mynt och ett otal medeltida källor. Sverige kallades enligt Bartholomeus Anglicus även “Gothia”. Claudius clavus skriver på sin karta1400-tal, “Gothia occidentalis que et suecia” fritt översatt Västergötland dvs Sverige. Detta blir en loop

. Utifrån ett sammanhållet holistiskt perspektiv bör man alltså reagera när en källa efter 1285 använder termen Svea oc Giöta. Vad betyder giöta här? Västgötakungarna titulerar ju sig “Rex suecie”. Jo Gotland har insvurits i kungariket.
Annars vill jag be dig att förklara varför ex Erik den helige, Erik Magnusson mfl titulerar sig rex suecie. skaras biskopar ad suedia osv.
Att jag tror att folken varit separata, men vuxit ihop under Svearnas namn är vid det här laget uppenbart. Men jag är på allvar intresserad av att ge alla alternativa teorier en chans, från Gräslund till Kungssune. Du har underbyggt din teori väl, men den klingar falskt i mig. Det beror givetvis på att den går emot vad jag lärt mig, men är inte skäl att bara avvisa den. Jag vill förstå den. Stöta perspektivet mot mitt egna. Jag är tacksam för att du är villig, trots att du garanterat gjort det många gånger. Jag tycker att vi lyckas hålla en god ton trots att jag ifrågasätter. Jag är imponerad över att du kan hålla alla dessa detaljerade källor i huvudet. Själv måste jag fuska med anteckningar.
I denna diskussion är min utgångspunkt att
• Södermannalagen 1327:s ”waeldugher konunger swea ok göta ok normanna” åsyftar Svear och i huvudsak fastlandsgötar - Ja.
Men långt ifrån bara den.
• Alsnö stadga 1279:”MAGNUS sweæ konungær oc gøtæ…”
• Skenninge stadga 1284: ”MAGNUS met gudz nath sweæ kononger ok gøtæ…”
• Upplandslagen 1290: ”Byrghir mæþ guz naþum. Kunungær sweæ ok giötæ…”
Alsnö och Skenninge föregår anslutningen av Gotland till Sverige, men har samma titulatur på kungen. Jag ser ett kontinuum av en tydlig separation av de två viktigaste folken i svenska officiella källor från ÄVGL 1219-25 till 1973 med vissa brott. Jag ser helt enkelt inte att titeln är avhängigt Gotlandsinnehavet, därmed vill jag inte utesluta att det aldrig räknades in.
Jag förstår att du inte håller med och ser fram emot motsägelse.
Att kungar själva, eller lärda omkring dem titulerar sig som kung över Svealand behöver inte betyda annat än att de pretenderar att göra det även om andra besitter tronen. På samma sätt som både Gustaf Wasa och Kristian III båda gjorde anspråk på att vara ”Vendes konung”.
Ang. Claudius Clavus karta från 1427 undrar jag om vi tittar på samma karta. På min står det Vestgota och Guthland. Tittar jag på fel?

- Claudius Clavus nordenkarta 1427 (detalj)
- IMG_2536.jpeg (262.08 KiB) Visad 2366 gånger