En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
fileoscar
Kontakt:

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av fileoscar » 28 augusti 2023, 13:08

Roger K skrev:
20 april 2023, 08:52
Sven Rosborn kom med en annan nyhet på föredraget i Tullstorps kyrka på Ulfdagen den 11/4, nämligen att det blir arkeologisk undersökning i sommar av Blåtands grav vid kyrkogården i Wiejkowo. Den skall utföras av en polsk instutition.
Vi skriver den 28 augusti och den sommar som aldrig visade sig får anses passé.
Så då undrar jag - hur gick det med den utlovade arkeologiska undersökningen i Wiejkowo?
Var det bara snack eller kom den igång?
Om ja - är den avslutad?
I så fall - vad var resultatet? Hittade man Harald?

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 29 augusti 2023, 08:36

Jeg er også spændt på at høre om denne sag. Vi har jo i det sidste år set besnærende fotografier og hypoteser om en gravhøj, som skulle være kirkens forgænger.
Men måske er denne tavshed talende:
Vi lever i en periode hvor grænserne mellem Øst og Vest, eller mellem Ortodoks og katolsk-protestantisk kristendom, trækkes hårdt op og befæstes militært. Det er også grænsen for det græske kontra det latinske indflydelsesområde.Og det er en kendsgerning at Harald Blåtand var aktiv i både Østerled og på de Angelsaksiske øer, og at man egentlig ikke kender hans tilhørsforhold.

David Almer

Inlägg av David Almer » 4 oktober 2023, 22:36

Jag läste på Facebook att en mindre arkeologiska undersökning är genomförd och resultaten hålls hemliga fram tills att ett filmteam (Discovery Channel) som rimligen bekostat kalaset sänder upptäckterna.

Rosborn skrev på Facebook: "Det amerikanske TV-teamet genomförde en mindre grävning invid kyrkan i Wiejkowo under senhösten. Då kom man ner på en äldre kyrkogård."

Marek Kryda skriver:

"Tillståndet för utgrävningarna utfärdades av det regionala monumentskyddskontoret i Szczecin, Polen den 13 september 2022 (det upphörde att gälla den 31 december 2022). Det var fyra arkeologer (vars namn jag inte vet) som fick detta tillstånd. De anställdes av Discovery Television Channel US (Expedition Unknown-serien med Josh Gates). Alla deltagare i detta projekt har undertecknat ett sekretessavtal som förklarar varför det inte läckte information om det någonstans - i det arkeologiska samhället i Polen, lokala myndigheter eller media. Vi har lärt oss om detta nu eftersom Discovery Channel för tre veckor sedan släppte en trailer för detta avsnitt på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=EuiyS_i4ZB8

Det första forskningen visade var det faktum att min teori om brons- eller vikingatidshögen i Wiejkowo, Polen är sann. Det andra är att arkeologerna säger att det INTE finns någon lokal/historisk kyrkogård på toppen av högen. Det är mycket viktigt eftersom det återigen bekräftar att högen i evigheter uppfattades som ett elitobjekt, om det är en grav var den reserverad för någon härskare. Dens elitkaraktär bekräftas också av dess storlek - cirka 33 meter i diameter.

Trailern visar en upptäckt av en övre del av en manlig skalle med överkäken med tänder - jag tror att den hittades 1 meter under ytan. Den professionella dateringen av skallen gjordes för att bekräfta kung Haralds tid - 1000-talet.

Den här trailern visar mig att Discovery har misslyckats med att ha en professionell inställning till den här forskningen - de hade bråttom, fast bara på att hitta någon form av "en krypta med en skatt" utan att ens nämna i trailern att det är möjligt att skalle tillhörde någon högklassig person, högen var tillägnad. Förutom skallen hittades även några andra delar av det mänskliga skelettet - vi vet inte om de daterades och analyserades. Discovery har misslyckats med att meddela den vetenskapliga världen om den forskning som gjordes, dess resultat och eventuell uppföljning. Av mig, efter de allra första upptäckterna (på ytan av högen hittades ett "vikingat keramikstycke") borde de meddela din institution - Danmarks Nationalmuseum, och till och med eventuellt bjuda in dem att närvara under utgrävningarna.

Situationen är ännu mer komplicerad eftersom det är oklart om eller när detta avsnitt kommer att visas. Den sista säsongen av Expedition Unknown (säsong 11) har avslutats denna månad. Det är oklart om Discovery kommer att fortsätta det, och om ja när säsong 12 kommer att starta. Så även i bästa fall kommer forskarna att få berätta detaljerna om dessa upptäckter även om några månader."

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 5 oktober 2023, 10:28

Tak for oplysningerne, som altså kommer fra Sven Rosborn. Jeg håber Sven vil vende tilbage til dette forum, men nu ved vi dog, hvad han skriver andetsteds.
Bemærk at Opager allerede har givet linket til Discovery Channels trailer på Youtube. For et par dage siden. Det var på tråden om Harald Blåtands grav, en tråd som måske er den bedste, når det drejer sig om graven.
For mig er det vigtigste i disse nye oplysninger, den jordradarundersøgelse, som blev vist i video'en og som tilsyneladende bekræfter eksistensen af en krypt. Men er det viste dokument ægte?
Dersom det nu er bekræftet, at hele højen er kunstig og fra vikingetid, så er det en stor sensation, og sikkert et betydningsfuldt vidnesbyrd om Danmarks grundlæggelse.
Tak for at du holder os underrrettet David Almer.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 9 oktober 2023, 16:20

David Almer skrev:
4 oktober 2023, 22:36
Rosborn skrev på Facebook: "Det amerikanske TV-teamet genomförde en mindre grävning invid kyrkan i Wiejkowo under senhösten. Då kom man ner på en äldre kyrkogård."
Dette citat af Rosborn har jeg overset betydningen af. Faktisk står der implicit, at den udgravning ikke medførte fund af nogen krypt, hvilket var det, man søgte efter

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 11 oktober 2023, 23:06

Hur är det med de polska utgrävningarna i Wolinområdet?Jag kan själv inte polska så jag kan inte ta del av materialet på internet. Pedantiska tyskar hade en detaljkarta om uttgrävningar kring Wollin fram till 1939, en gig antisk lunta. Jag gjorde stickprov på att läsa fynd från områdd där enligt hypotesen Jomsburg kan ha legat, endast ett fynd liknade Haraldsguldfyndet, de ölvriga var diverse krukskärvor.

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 12 oktober 2023, 00:05

En Wladyslaw Filipowiak ledde undersökningar i Wolin från 1952 till en bra bit in på detta sekel (han dog 2014).

Ttillsammans med de tidigare tyska grävningarna (som i viss utsträckning skedde redan på 1800-talet) handlar det om uppåt 100 år som man vänt uppochner på Wolin. Av finansiella skäl skulle det vara helt uteslutet att numera genomföra en så omfattande undersökning som skett där. Det konstaterar bl a Marian Rebkowski i "Wolin - the old town".

Undersökningarna har visat att det funnits skandinaviska influenser i Wolin. Men det är i sig inget unikt. Det finner man i stort sett i alla emporia från den tiden - Reric, Dierkow, Ralswiek, Menzlin-Görke etc.

Filipowiak rapporterade om utfallet i en dansk översättning, "Wolin - Jomsborg - en vikingetidshandelsby i Polen", under 1990-talet. Den lär ha funnits länkad på nätet eftersom jag har den i utskrift. Men just nu hittar jag den bara i bokform. Få se om jag lyckas längre fram...

Om inte ska jag försöka summera det viktigaste från utskriften. Något i stil med Haraldsguldet fanns dock inte med i den rapporten såvitt jag minns. Däremot en del silverfynd.

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 24 oktober 2023, 21:58

Sven meddelade idag att han är färdig med boken ""Danska runor - med fokus på Skåne". Han har också skrivit att den kommer att tryckas i mycket liten upplaga, mest för vänner och forskarkollegor, så är man intresserad av den så är det nog bra om man anmäler intresse så inte upplagan blir allt för tunn.

https://www.facebook.com/groups/2130079 ... 647633105/

Beckular

Inlägg av Beckular » 25 oktober 2023, 21:11

Om ni här på forumet använder sig av Adam av Bremen i era framtida sammanfattningar är det just som tyskarna skriver på internet att titelns fyra böcker nuförtiden är reviderade av dansken dvs. mycket snabbt inpå dåtida 'publiceringen' på medeltiden och innehåller alltså mao. en del av vad som utgör fel objektivt, förutom i vanlig partiskhet.

Roger K

Inlägg av Roger K » 21 november 2023, 15:09

Nu har Rosborn lagt ut sin bok om skånska runstenar i ny belysning gratis att läsa online:
https://www.academia.edu/109481189?fbcl ... jLSEZLfWCo

Den innehåller förutom koppling av personer nämnda i Gesta till namn på befintliga runstenar även en hypotes om ekonomisk koppling mellan skåne och Östersjöns sydkust, där Jomsvikingarna fick sin ekonomiska bärkraft av att de hade kontroll över salthandeln från Polen - salt som behövdes för storskalig köttexport från Skåne, kontrollerad av stormän som också satte runstenar där de verkade.

Skriv svar