Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Moneta Nova

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Moneta Nova » 17 augusti 2023, 16:22

Visi: Tolkar det som att stammarna i "kluster nr 1" (Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin och Liothida) angrips av andra FOLK (inte av andra stammar). Kanske från folk på de många "danska" öarna eller Bornholm? Vem vet?

- "Sedan följer en mängd olika stammar (nationum); Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin och Liothida, som alla har sitt säte under en bördig slätt och därför är angripna där av andra folks (gentium) intrång."

Sequitur deinde diversarum turba nationum, Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin, Liothida, quorum omnium sedes sub uno plani ac fertilis, et propterea inibi aliarum gentium incursionibus infestantur.

*

Visi

Inlägg av Visi » 17 augusti 2023, 18:09

Moneta.

Det du lyfter fram om TVBHL-gruppen känns rimligt.

Men märkligt ändå, och det skulle faktiskt kunna betyda något, att Jordanes lyfter fram Gauthigoth som krigiska och TVBHL som attackoffer.

Om man bara fokuserar på dessa rader är då inte en enkel lösning att de två utsagorna (1. GG krigiska, 2. TVBHL under attack) hör ihop?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 17 augusti 2023, 18:30

Moneta Nova skrev:
17 augusti 2023, 11:48
Kanske Anganatyr kan ge oss en fingervisning om detta skulle kunna vara ett alternativ till "Bergio = Bjäre"...? - Är det möjligt att Theutes - Vagoth - Bergio "låg på rad" längst i söder?
Kan tyvärr inte svara på det eftersom jag inte kan latin eller håller på med filologi. Det jag kan bidra med är hur Blekinge skrevs i äldre texter.

ca år 890, "Blecingaeg" , anglosaxiska
ca år 1075, "pleicani" (blekingar), latin
år 1182, "Blegundia" , latin
före år 1259, "Bleiking" , isländska

Det vore väldigt kul om det vore Blekinge som nämndes av Jordanes, men personligen tror jag inte att det är det.

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 17 augusti 2023, 19:03

Tack Anganatyr!

Tänkte kanske inte specifikt på ordet "Blekinge", utan mera om det skulle kunna finnas någon koppling till det som Läffler skrev och Bothniensis refererade till (ortsnamn på Berg); - "Bergio – Blekinge, sydligaste Småland (Värend), Lister. Läffler talar om de många ortsnamnen med Berg/Berga i södra Småland."

*

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 17 augusti 2023, 23:59

Visi skrev:
17 augusti 2023, 18:09
Moneta.

Men märkligt ändå, och det skulle faktiskt kunna betyda något, att Jordanes lyfter fram Gauthigoth som krigiska och TVBHL som attackoffer.

Om man bara fokuserar på dessa rader är då inte en enkel lösning att de två utsagorna (1. GG krigiska, 2. TVBHL under attack) hör ihop?
Nä, för Gautigoth kan knappast vara flera folk..där nämns ju ett plural. Dessutom, enligt nu på forumet brett accepterad tolkning, så är dom ju samma folk!

Och som jag nämnt, om det vore danerna så kände ju J till dom och borde nämnt dom. Det lutar åt andra kusten för mig, med folk från Baltikum och Finland eller slaviska områden som gör räder.

Visi

Inlägg av Visi » 18 augusti 2023, 06:10

Endast Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin, Liothida sägs explicit, klart och tydligt vara natio-grupper och endast Adogit, Screrefennae och Suehans sägs explicit, klart och tydligt vara gens-grupper.

Samt endast Suetidi sägs explicit, klart och tydligt tillhöra en gens-grupp, oklart vilket, men som tidigare nämnt, mest troligt Suehans.

Måste resten av grupperna som benämns av Jordanes i hans Scandza-avsnitt vara natio-grupper och tillhöra gens-gruppen Suehans?
Nej.

Kan resten av grupperna som benämns av Jordanes i hans Scandza-avsnitt vara natio-grupper och tillhöra gens-gruppen Suehans?
Ja visst, men detta blir då en tolkning av flera andra fullt rimliga möjliga tolkningar

Jag tycker att det mest rimliga är om tänker sig Suetidi runt om i Mälardalen, Suehans längst med delar av Östersjökusten, Medelpad, Jämtland, eventuellt också Trøndelag.

Jag tycker det finns utrymme för att tänka sig att TVBHL-natio-grupperna bor runt om en bördig slätt (västgötaslätten, östgötaslätten, Skåne, upplandsslätten, annan större slätt) och att de nödvändigtvis ej tillhör någon nämnd gens-grupp och därför kan vara angripna av både Suehans och andra hypotetiska icke-nämnda gens-grupper (varför inte t.ex. ett förmodat gens *Gauth?) där en undergrupp mycket väl skulle kunna vara de krigiska Gauthigoth.

Visi

Inlägg av Visi » 18 augusti 2023, 06:26

Yngwe skrev:
17 augusti 2023, 23:59
Visi skrev:
Moneta.

Nä, för Gautigoth kan knappast vara flera folk..där nämns ju ett plural. Dessutom, enligt nu på forumet brett accepterad tolkning, så är dom ju samma folk!

Och som jag nämnt, om det vore danerna så kände ju J till dom och borde nämnt dom. Det lutar åt andra kusten för mig, med folk från Baltikum och Finland eller slaviska områden som gör räder.
Gauthigoth är givetvis en grupp. Men för att det ska bli flera gens-grupper som attackerar natio-grupperna TVBHL så var min poäng att Gauthigoth skulle kunna vara ett inslag av flera bland dessa attackerande gens-grupperna.

Bothniensis

Inlägg av Bothniensis » 18 augusti 2023, 12:31

En fråga, är det någon som har tillgång till strandlinjeskartor för år 500 gällande Skandinavien, men helst även vattenvägen Ladoga, Onega och floden Vyg som rinner ut i Vita havet.
Tidigare hade ju SGU en förnämlig tjänst, men hittar inte igen den.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 18 augusti 2023, 18:18

Visi skrev:
18 augusti 2023, 06:26
Yngwe skrev:
Visi skrev:
Moneta.

Gauthigoth är givetvis en grupp. Men för att det ska bli flera gens-grupper som attackerar natio-grupperna TVBHL så var min poäng att Gauthigoth skulle kunna vara ett inslag av flera bland dessa attackerande gens-grupperna.
Här tror jag arkeologin hjälper oss. Antalet fornborgar är utan tvekan störst vid kusten, så det verkar vara där hotet är som störst. Och eftersom J inte säger att det är någon av närområdets nämnda stammar eller folk, så får vi nog utgå ifrån att han inte visste om några sådana "interna" stridigheter, eller helt enkelt att de kom utifrån. Det senare kanske mest troligt.

Bothniensis

Inlägg av Bothniensis » 18 augusti 2023, 21:21

Yngwe skrev:
Här tror jag arkeologin hjälper oss. Antalet fornborgar är utan tvekan störst vid kusten, så det verkar vara där hotet är som störst. Och eftersom J inte säger att det är någon av närområdets nämnda stammar eller folk, så får vi nog utgå ifrån att han inte visste om några sådana "interna" stridigheter, eller helt enkelt att de kom utifrån. Det senare kanske mest troligt.
Håller med. I sammanhanget är det ju lite intressant att titta på Fornsök. Sverige har 1670 registrerade fornborgar.

Endast 5 i Skåne och 29 i Halland.

Gotland 85 och Öland 20
Småland 73 och Blekinge 8

Sörmland 387
Uppland 187 och Västmanland 52
Östergötland 142

Västergötland 71
Bohuslän 123

Om vi väljer Svennungs tolkning om att Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin, Liothida är bosatta på EN slätt och därför ofta blir angripna, så verkar dessa folkstammar ha varit veritabla pacifister med tanke på de få fornborgarna.

Skriv svar