Bra inlägg Moneta! Verkar som hugskott var känsligt

men jag får nog stå för det, med tillägget att även hugskott kan träffa, om man har tur
Först. Min placering av stammar var ett försök att illustrera att man kan hitta på en uppsjö logiska ordningar. Det var inte min framförda mening om hur det låg till, vilket jag nog var rätt tydlig med, trodde jag.
I vilket fall vidare till Theustes, så är det just den versionen som såväl Mommsen som Mierow återger, Mierow iofs då användande Momsens avskrift av den källan som ansågs bäst, men tyvärr senare förstördes. Man får förvisso ha variationer i åtanke, men Theustes är ändå en väl etablerad uppgift, och då fullt relevant att jämföra med Florenslistans namngivna område, och det sen väldokumenterade smålandet.
Att då kasta ut detta etablerade namn, som är betydligt mer ljudlikt än några av de norska namnen, i jakt på en logik är som att kasta ut babyn med vattnet. För logiken bygger på så många andra lösa antaganden och halvdana ljudlikheter, att babyn nog är det som är rent och därför bör stanna kvar.
Problemet är ju att det går att hitta så många logiker, och jag roade mig att söka en ny, jag misstänkte det ska komma på tal.
Då inte heller västkust alternativen kunde sägas vara särskilt platta, utgick jag från den andra informationen, att de ofta överfölls av andra folk. Det kan ju inte ha varit danskarna som anföll, J kände ju till dem och borde då nämnt detta. På andra sidan då, blev de anfallna av sådana som man inte känner namnen på. Ja uppenbarligen, Tjust har ju en massa fornborgar som skyddar lederna in till östgötaslätten. Om jag då lägger Vagoth vid Vä, så har dom också fornborgar. Bergio , ja det är Björkekind det, Baerkekind, där kind är ett senare tillägg som kom vid häradsindelningen. Också fornborgar som skyddar den rika slätten. Liothida, Lösing, där thida alltså thiod, har ersatts med ett inbyggar-ing. Här har vi då ett antal områden som uppenbarligen anfölls av grannar som ville åt den rika slätten. Ja just det, Hallin saknas.... men jag är inte orolig för jag lär nog enkelt hitta något mer framträdande än en å som ingen känner till... Så det bör vara lika...eller?
Hallstahammar ja...var ligger det....Hallsta , Hallinernas plats....
Nu vill jag vara tydlig med att det här är ihoprafsat....inte något jag säger är sanningen. Men det är lika väl underbygt som alternativet med Tjuteån. Eller faktislt bättre....