Jag minns ett TV-program om Kiviksgraven. Det kan ha varit i slutet av 70-talet. Jag såg det tillsammans med mina föräldrar. Pappa trodde att det var utomjordingar. Han hade nog läst för mycket Däniken.
Hällristningar och ulfhednar
Re: Hällristningar och ulfhednar
Nå, som framgår av mitt inlägg tänkte jag inte på utomjordingar utan mer åt hållet överjordingar...
På senare bildstenar och runstenar förekommer ibland mytiska bildberättelser, drakar och lindormar, sagor som vi ibland kan tyda, ibland inte. Det är väl inte otroligt att Kiviksgraven innehåller en sådan mytisk berättelse.
På senare bildstenar och runstenar förekommer ibland mytiska bildberättelser, drakar och lindormar, sagor som vi ibland kan tyda, ibland inte. Det är väl inte otroligt att Kiviksgraven innehåller en sådan mytisk berättelse.
Ja, eftersom de har ristats på hällar placerade inne i en grav är det högst sannolikt att de har anknytning till föreställningar om döden och världen på andra sidan…
Teorin om utomjordingar à la Däniken är något helt annat.
Teorin om utomjordingar à la Däniken är något helt annat.
-
Jag ska kolla runt. Men finner det möjligt att traditioner på bronsåldern skulle kunna leva vidare in i järnåldern.AndreasOx skrev: ↑14 mars 2023, 17:27Finns det några vargliknande människofigurer på någon hällristning? Jag tycker filmen binder ihop bronsåldern med vikingatiden helt utan vetenskapligt underlag. Har någon läst Kaliffs artikel?
Hällristningarnas alla könlösa figurer betyder uppenbarligen något - frågan är vad?
Bilderna kan väl i princip föreställa vad som hellst? Jag kan inte se någon likhet med varg iaf,.
Mittenradens karaktärer påminner om pingviner tycker jag. Jag ser heller inga vargar även om det hade varit mer spännande.
-
Med de nosarna kan det nog vara varg.
Den här vid Vitlycke undrar man ju vad det föreställer:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... g&usqp=CAU
Subjektivt så klart men mittenradens karaktärer ser kvinnliga ut enligt mitt sätt att se det.
Ett alternativ. Går de i mitten och bär på något? (Båda händerna under tingesten de bär. Lutar sig bakåt så att tingesten inte ska falla framåt utan vila mot kroppens framsida).
Ett alternativ. Går de i mitten och bär på något? (Båda händerna under tingesten de bär. Lutar sig bakåt så att tingesten inte ska falla framåt utan vila mot kroppens framsida).
Ja, man får tankarna till samtida grekiska och egyptiska avbildningar av gråterskor.
Ja gråterskor är ju en intressant tolkning som för mig stämmer bildligt. Det är ju också en mycket utbredd företeelse.