Öster om Grästorp. Misstänker att det kan vara ett nyare namn. Det Götala som ligger i Östergötland ser mer ursprungligt ut.
Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige
-
Starkodder
Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige
Det är den bilden jag har, ett riktigt Götala per land.
Ett Götala på var sida av Lidan? Det skulle styrka min teori om Västergötlands tudelning av Lidan.
Men när jag tittar i ISOF finns det enbart en lägenhet Götdala i Göttorp, Flakebergs socken - så den har nog blivit omdöpt i sen tid.
Men när jag tittar i ISOF finns det enbart en lägenhet Götdala i Göttorp, Flakebergs socken - så den har nog blivit omdöpt i sen tid.
-
Starkodder
Ytterligare platser i Bohuslän som verkar mystiska.
Först Slottholmen mitt på Stångenäsets östra sida, vid Gullmaren. Det finns en känd fornlämning på holmen, men endast i form av en mindre hägnad. Antyder namnet något större där? Viken söderut kallas för Slottabukten. Tittar man närmare på flygbilderna så verkar det finnas rester av en väg ner till vattnet och en brygga över till ön. Dessutom två pirar i norr som vid en hamn.
Först Slottholmen mitt på Stångenäsets östra sida, vid Gullmaren. Det finns en känd fornlämning på holmen, men endast i form av en mindre hägnad. Antyder namnet något större där? Viken söderut kallas för Slottabukten. Tittar man närmare på flygbilderna så verkar det finnas rester av en väg ner till vattnet och en brygga över till ön. Dessutom två pirar i norr som vid en hamn.
-
Starkodder
Nästa mer spännande exempel är längre norrut, vid Ulebergs kile nära Bovallstrand. Inåt land ligger fornborgen Keberget. Nere vid åmynningen och vikens östra sida ser man en stor rektangulär formation som avviker på terrängskuggningen. Måtten cirka 120x40 meter. I denna rektangel ser man en cirkel på 15 meters diameter, som resterna av en mindre vallanläggning. Nere vid vattnet resterna av en pir. Var detta hamnen till fornborgen och en handelsplats?
Korsberg och Korshamn brukar vara en stark indikation på hamnlägen i tidig medeltid och kanske tillbaka i tiden.
-
Starkodder
Gjorde en förbättrad version av Uleberg med olika ljussättning, på samma sätt som vid Götala. Och den fyrkantiga formationen på backen syns bättre! Ser faktiskt ut som fundament till en byggnad.Starkodder skrev: ↑14 februari 2023, 20:52Jag tog en närmare titt på Gudhem på kartan. Platsen ligger sagolikt vackert på det nedersta trappsteget av Falan, innan landskapet ändrar karaktär från syd nord till öst väst.
Gudhem4.JPG
Ganska många källor rinner norrut från området - typiskt nog för centralorter. Om man ska leta efter ett hedniskt tempel vid Gudhem är är det väl nära klostret och kyrkan som ligger precis på avsatsen vid sista trappsteget. Väster om kyrkan ligger en ättekulle med källa intill, österut i sluttningen en annan källa. Svårt att hitta resterna av en tempelbyggnad under ett kloster tyvärr.
Gudhem5.JPG
Men kanske stod det på den markerade kullen Uleberg längre österut? Nordligt rinnande vatten passerar kullens båda sidor. Detaljstuderar man flygbilderna från kullen kanske man kan ana spåren av en fyrkant i gräset? Eller en synvilla....
Gudhem6.JPG
-
Starkodder
Om man ska tänka sig någon uppfartsväg till en byggnad på kullen så kan den nog endast ha gått upp för den västra sluttningen. Men ser ganska brant ut. Till höger vid kanten ligger ett stenröse, frågan är om det är ett vanligt röjningsröse eller något annat.
Inget på historiska kartor?
Han som skrev bloggen om Götala var utbildad arkeolog. Terrassen ser ju fantastisk ut?
Han som skrev bloggen om Götala var utbildad arkeolog. Terrassen ser ju fantastisk ut?
-
Starkodder