Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Starkodder » 7 februari 2023, 16:17

AndreasOx skrev:
7 februari 2023, 12:55
Varför inte betesfålla? Om du kollar på flygbilderna från 1960 resp 1975 på Minkarta.lantmateriet.se så ser det ut att vara max några decimeter djupt kring bägge Dagsholmarna.
Ursäkta men fattar inte hur stenmuren skulle kunna användas som betesfålla när den inte löper upp på land. Oavsett hur grunt det är.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 7 februari 2023, 16:42

Jag använde betesfålla alldeles för generellt. Tänker mest att stensträngen assisterade att driva djuren mellan öarna. Är mer fundersam på stensträngarna vid kusten. Har man haft någon form av musselodling eller liknande?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 7 februari 2023, 17:09

Varför skulle en stensträng hjälpa drivningen?

Tror att musslor odlas på djupare vatten.

dersa

Inlägg av dersa » 7 februari 2023, 20:27

Musselodling är förmodligen helt uteslutet, dels är det en relativt modern företeelse, dessutom odlas inte musslor i grunda vatten. Betesfälla är en tänkbar förklaring. De stensträngar jag själv sett liknar stengärsgårdarna i Bohuslän, en enke
stenras med stenar ovanpå varandra, dvs enklaste formen av en gärdsgårdl tex kor eller får hoppas ogärna över en gärdsgård så två gärdsgårdar är utmärkt för att föra ut dessa till en liten ö eller holme, och sedan stänger man passagen. Titta på ett sjökort, eniro har gratis på nätet, så ser ni att de flesta stensträngar i den här tråden ligger på väldigt grunt djup. Oftast inte mer än 2-3 dm djupt vid normalvatten. Med tanke på att de flesta inte är bredare än en sten så är de knappast ett hinder för fartyg, som ändå inte skulle kunna passera där, då det är för grunt. Fiskfällor var det någon som föreslog, hur skulle man få in fisk där?
Tittar man på försök så finns inga av stensträngarna registrerade som fornfynd, så de flesta är förmodligen byggda under 18:00-talet eller senare.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 7 februari 2023, 21:05

dersa skrev:
7 februari 2023, 20:27
Musselodling är förmodligen helt uteslutet, dels är det en relativt modern företeelse, dessutom odlas inte musslor i grunda vatten. Betesfälla är en tänkbar förklaring. De stensträngar jag själv sett liknar stengärsgårdarna i Bohuslän, en enke
stenras med stenar ovanpå varandra, dvs enklaste formen av en gärdsgårdl tex kor eller får hoppas ogärna över en gärdsgård så två gärdsgårdar är utmärkt för att föra ut dessa till en liten ö eller holme, och sedan stänger man passagen. Titta på ett sjökort, eniro har gratis på nätet, så ser ni att de flesta stensträngar i den här tråden ligger på väldigt grunt djup. Oftast inte mer än 2-3 dm djupt vid normalvatten. Med tanke på att de flesta inte är bredare än en sten så är de knappast ett hinder för fartyg, som ändå inte skulle kunna passera där, då det är för grunt. Fiskfällor var det någon som föreslog, hur skulle man få in fisk där?
Tittar man på försök så finns inga av stensträngarna registrerade som fornfynd, så de flesta är förmodligen byggda under 18:00-talet eller senare.
Utveckla gärna grafisk hur man skulle gå tillväga här med betesdjuren, antar att du menar en fägata i vattnet? Här går endast en rad.

Stenugnsund2.JPG
Stenugnsund2.JPG (30.24 KiB) Visad 2003 gånger

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 8 februari 2023, 07:49

Jag vet ingenting om strandbruk i Bohuslän. Hittade https://instructure-uploads-eu.s3.eu-we ... ece714ea29 som beskriver landvadar för att stänga in sillen på grunt vatten. Kan stensträngarna vara hjälpmedel till landvadar? https://fish-commercial-names.ec.europa ... g-gears_sv

dersa

Inlägg av dersa » 8 februari 2023, 23:25

Starkodder skrev:
7 februari 2023, 21:05
dersa skrev:
7 februari 2023, 20:27
Utveckla gärna grafisk hur man skulle gå tillväga här med betesdjuren, antar att du menar en fägata i vattnet? Här går endast en rad.

Stenugnsund2.JPG
Jag gissar att det här är Lilla och stora Dagsholmen, varför skulle man driva djur mellan de holmarna? Den stensträngen har förmodligen en annan funktion. Så kan man få ut djur(får) så behövs det båt, så om man vill flytta dem mellan holmarna så är nog båten lämplig.. Det är dock väldigt grunt mellan holmarna.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 11 februari 2023, 10:40

AndreasOx skrev:
8 februari 2023, 07:49
Jag vet ingenting om strandbruk i Bohuslän. Hittade https://instructure-uploads-eu.s3.eu-we ... ece714ea29 som beskriver landvadar för att stänga in sillen på grunt vatten. Kan stensträngarna vara hjälpmedel till landvadar? https://fish-commercial-names.ec.europa ... g-gears_sv
Kan inte stensträngarna ha med sillfisket att göra, gick sillen in på grunt vatten?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 februari 2023, 12:38

Vad jag kan läsa mig till "kokade sillen i fjärdarna" och kunde i princip fångas med händerna. Så jag är någorlunda övertygad om att stensträngarna har samband med landvadarfångster.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 12 februari 2023, 10:05

Borgakullen väster om Norrahammar, en bit söder om Jönköping. Alltså nära Taberg. Trots namnet på kullen märkligt nog ingen registrerad fornlämning, men man kan ana någon form av vall som löper runt kullen. Ett besök på platsen krävs för att se något. Lättillgängligt från vägen och inte allt för långt från sommarstugan...

Att söka på ortnamn med Borg- kommer förr eller senare att ge fler träffar.

Borgakullen1.JPG
Borgakullen1.JPG (47.54 KiB) Visad 1718 gånger

Borgakullen2.JPG
Borgakullen2.JPG (45.72 KiB) Visad 1718 gånger

Skriv svar