Svearnas historia stulen?

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Svearnas historia stulen?

Inlägg av Yngwe » 24 januari 2023, 15:51

Valdemar skrev:
24 januari 2023, 14:30
Goterna är en av grupperna som hävdade att deras förfader var Oden , Gapt-Guat. Jordanes beskriver en kungalängd långt tillbaka i tiden ( långt före 400-talet). Han levde på 500-talet och hans uppfattning var i alla fall att Gaut levt långt före Hunnernas storhetsdagar.

Sen är jag inte främmande för att Attila, Caesar och andra stora ledare hyllades som heroer.

Är det så, jag har bestämt för mig motsatsen, att Goterna inte hävdade detta, och inte heller verkar ha dyrkat Oden...

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 24 januari 2023, 16:07

Kungsune
Kul att spekulera, men svaren får vi nog aldrig. Jag hoppas att gener och Isotoper kommer ge mycket spännande de närmaste åren.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 24 januari 2023, 16:11

Valdemar skrev:
24 januari 2023, 16:07
Kungsune
Kul att spekulera, men svaren får vi nog aldrig. Jag hoppas att gener och Isotoper kommer ge mycket spännande de närmaste åren.
Det var väl Paulus diaconus som nämnde “Goden” på 700-talet. Kanske det du hade i åtanke?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 24 januari 2023, 16:38

Yngwe skrev:
24 januari 2023, 15:51
Valdemar skrev:
24 januari 2023, 14:30
Goterna är en av grupperna som hävdade att deras förfader var Oden , Gapt-Guat. Jordanes beskriver en kungalängd långt tillbaka i tiden ( långt före 400-talet). Han levde på 500-talet och hans uppfattning var i alla fall att Gaut levt långt före Hunnernas storhetsdagar.

Sen är jag inte främmande för att Attila, Caesar och andra stora ledare hyllades som heroer.

Är det så, jag har bestämt för mig motsatsen, att Goterna inte hävdade detta, och inte heller verkar ha dyrkat Oden...
WP verkar ha en vettig beskrivning av detta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gothic_paganism

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 januari 2023, 17:30

Artikeln säger ju ganska klart att nästan inget är känt om goternas gudar.

Gaut dyker ju upp senare som gud eller förfader hos andra folk som hävdar gotiskt ursprung., men då har det redan formen som rena myter.

Över huvud taget har jag svårt att se att man under 500-tal skulle plocka upp goternas gamla tro för att man slagits med dom. Det blir ju ett rejält tidsgap för goterna har ju varit kristna ett bra tag då ...

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 24 januari 2023, 18:05

Valdemar skrev:
24 januari 2023, 11:00
Det finns inom DNA forskningen en ”Odin” som man kopplar mot den bronsålderskultur som uppstår när Jamnakulturen/Stridsyxefolket invandrar från den asiatiska stäppen. Grunden för den skandinaviska bronsålderskulturen placeras av flera i södra Skandinavien.
Ja, har läst om den där anfadern på bronsåldern men kommer inte ihåg detaljerna. Att Attila skulle vara förbild för Oden är inte troligt, han var troligen mycket äldre än så.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 24 januari 2023, 18:07

Yngwe skrev:
23 januari 2023, 22:19
Starkodder skrev:
23 januari 2023, 20:33
Yngwe skrev:
23 januari 2023, 20:27
Jag tror det är samma felaktiga utgångspunkt som i det större perspektivet, jag tror inte på dessa pyramider med en gubbe, en bygd och en region i toppen, som är bättre rikare och finare. Jag tror mycket mer på flera samtida och över tid jämförbara...
Makten satt ofta på ett ställe åt gången, finns det flera Lejre?
Vilket Lejre menar du? Det vi hittar på plats i form av arkeologi, eller det du hittar i sagorna?
Det Lejre som du själv känner till. Räcker med att se vad danskarna tycker om saken och de vet nog bättre än andra.

https://lejremuseum.dk/

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 januari 2023, 18:29

Starkodder skrev:
24 januari 2023, 18:07
Yngwe skrev:
Starkodder skrev:
23 januari 2023, 20:33

Makten satt ofta på ett ställe åt gången, finns det flera Lejre?
Vilket Lejre menar du? Det vi hittar på plats i form av arkeologi, eller det du hittar i sagorna?
Det Lejre som du själv känner till. Räcker med att se vad danskarna tycker om saken och de vet nog bättre än andra.

Ja ett museum som marknadsför sig själv med Beowulf och Tolkien får man ju säga har en oemotsägbar vetenskaplig tyngd, eller hur?

Men frågan är ställd till dig Starkodder. Är det arkeologi eller sagor du hänvisar till? Arkelogin berättar om offer, stenharg, byggnader. Sagorna berättar om kungar, med en början hos kung Yppe i Uppsala, och sen Dan, danskarnas självklara anfader. Vilket är det du syftar på?

Det är ändå passande i denna tråd, då det handlar om att skapa sig en historia med hjälp av sagor, hoprafsade från lika olika sammanhang.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 24 januari 2023, 18:36

Yngwe skrev:
24 januari 2023, 18:29
Starkodder skrev:
24 januari 2023, 18:07
Yngwe skrev:

Ja ett museum som marknadsför sig själv med Beowulf och Tolkien får man ju säga har en oemotsägbar vetenskaplig tyngd, eller hur?

Men frågan är ställd till dig Starkodder. Är det arkeologi eller sagor du hänvisar till? Arkelogin berättar om offer, stenharg, byggnader. Sagorna berättar om kungar, med en början hos kung Yppe i Uppsala, och sen Dan, danskarnas självklara anfader. Vilket är det du syftar på?

Det är ändå passande i denna tråd, då det handlar om att skapa sig en historia med hjälp av sagor, hoprafsade från lika olika sammanhang.
Blanda inte bort korten nu Yngwe. Jag är varken arkeolog eller historiker, som dem som står för innehållet i museet. Jag kan inte själv ha en annan synpunkt än det som presenteras där, varför skulle jag ha det? Det är ingen som tar sagorna för 100% sanning, museet gör det inte och inte jag heller. Du verkar konspiratorisk som antyder att Lejre inte skulle vara den plats varifrån sagorna har sitt ursprung. Inte så säker på att Ypper är nämnd på museet öht.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 24 januari 2023, 19:50

Starkodder, det är ju inte jag som blandar ihop korten. Det är ju du som vi väl vet lägger massor av tid på att läsa och studera, som nu påstår att du inte kan tänka själv. Utan litar på allt. Det vet vi allt för väl att det inte stämmer, du väljer ju noga vad du ska tro och inte.

Då föreslår jag lite läsning om lejrekungarnas ursprung, alltså var dom verkligen dyker upp. Det r ju I krönikor som är högst fantasifulla, och som sagt, dom börjar med Yppe och Dan.

Skriv svar