Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Tycker nog fortfarande vi är låmngt från ämnet nu, men ok, kopplingen till sagamaterialet kan jag köpa.
Vad gäller Oden, nja, att det finns en särksilt skandinavisk grund i det tror jag inte ett dugg på. Främsta anledningen är att Oden förekommer som ursprung i nästan alla de Anglo-Saxiska genealogierna, och det är väl rätt tydligt att dessa tjänat som förebild för de senare skandinaviska.
Inte desto mindre, legendfloran kan ju vara en identitetsbärare, men då är vi verkligen OT. En sådan intressant tradition skulle ju må bäst i en egen tråd!
Vad gäller Oden, nja, att det finns en särksilt skandinavisk grund i det tror jag inte ett dugg på. Främsta anledningen är att Oden förekommer som ursprung i nästan alla de Anglo-Saxiska genealogierna, och det är väl rätt tydligt att dessa tjänat som förebild för de senare skandinaviska.
Inte desto mindre, legendfloran kan ju vara en identitetsbärare, men då är vi verkligen OT. En sådan intressant tradition skulle ju må bäst i en egen tråd!
Svärdspärlor är något som tydligen har kommit från sydost.
https://www.finnestorp.se/?page_id=111Det finns en enig forskaruppfattning att svärdspärlornas ursprung kommer från sydöstra Europa- södra Ryssland. Inom detta område fanns en månghundraårig tradition med svärdspärlor hos bl.a. Sarmater. Denna tradition togs upp av de germanska stammar som under en period levde i denna sydöstra del av kontinenten. Sedvänjan kom också att spridas vidare till norden och England
Oavsett om traditionen delvis hämtat inspiration utifrån har den applicerats på den egna historien av ett skäl. Jag tror inte man blandar ihop sådana ursprungsmyter om de inte är förvillande lika.Yngwe skrev: ↑24 januari 2023, 12:08Tycker nog fortfarande vi är låmngt från ämnet nu, men ok, kopplingen till sagamaterialet kan jag köpa.
Hela Finnestorp är en helgedom till Oden. Från söder svänger du in mot Finnestorp vid Odens Kulle och från norr vid Odensjö Kullar (Onsjö).
Tror inte att Oden har med Hunner att göra. Anfallarna vars vapen offrades kom från Skandinavien. Så är det på alla vapenofferplatser i Skandinavien, utan den tidigaste i Danmark, där anfallet kom från ”Tyskland”.
Man vet en del om Hunnisk utrustning och de speciella pilar de använde. Inte en enda typiskt hunnisk artefakt har hittats i Skandinavien.
Det tar inte bort de stora influenser som Hunnerna gett, inte minst till Östgoterna.
Tror inte att Oden har med Hunner att göra. Anfallarna vars vapen offrades kom från Skandinavien. Så är det på alla vapenofferplatser i Skandinavien, utan den tidigaste i Danmark, där anfallet kom från ”Tyskland”.
Man vet en del om Hunnisk utrustning och de speciella pilar de använde. Inte en enda typiskt hunnisk artefakt har hittats i Skandinavien.
Det tar inte bort de stora influenser som Hunnerna gett, inte minst till Östgoterna.
Kanske, kanske inte. Vore intressant diskussionKungsune skrev: ↑24 januari 2023, 12:19Oavsett om traditionen delvis hämtat inspiration utifrån har den applicerats på den egna historien av ett skäl. Jag tror inte man blandar ihop sådana ursprungsmyter om de inte är förvillande lika.Yngwe skrev: ↑24 januari 2023, 12:08Tycker nog fortfarande vi är låmngt från ämnet nu, men ok, kopplingen till sagamaterialet kan jag köpa.
Problemet är att det är jäkligt svårt att hitta dessa även på kontinenten så jag köper inte det som ett argument. Enligt sagan har Oden allt med hunnerna att göra och varför inte? Jag kan absolut inte föra det i bevis men jag tycker det är dumt att bara avfärda. Snorre och Ynglingatal byggde säkert på någon äldre tradition.
Det var en stor debatt kring detta efter att Headegger( tror jag) lanserade den tanken. Hon blev hårt motbevisad av många arkeologer. Sen finns massor av spännande kopplingar kring Skandinaviska stammar och Hunner, Goter och Heruler m fl.
Jag tror mer på Bronsåldershypotesen med Oden som förgrundsgestalt i Jamnakulturen. Den stämmer väl in på geografin och det radikala skiftet i kultur och demografi som skedde när de invandrade.
Motsvarande förändring har inte skett efter stridsyxekulturens inträde. Denna kultur invandrade även till Tyskland och England m fl platser sommar där Oden angetts som urfader i ledande ätter.
Sen kanske ledare kunde ta rollen som heroer dvs som den återuppståndna krigsguden.
Jag tror mer på Bronsåldershypotesen med Oden som förgrundsgestalt i Jamnakulturen. Den stämmer väl in på geografin och det radikala skiftet i kultur och demografi som skedde när de invandrade.
Motsvarande förändring har inte skett efter stridsyxekulturens inträde. Denna kultur invandrade även till Tyskland och England m fl platser sommar där Oden angetts som urfader i ledande ätter.
Sen kanske ledare kunde ta rollen som heroer dvs som den återuppståndna krigsguden.
Det var Heyerdahl som lanserade idén publikt men Hedeager som försökte omsätta den akademiskt. Hon har väl blivit ansatt men knappast motbevisad. Det är ganska många som lurar på denna teori i olika varianter ska du veta
Jag vet att det låter otroligt men egentligen inte konstigt om kungaätter över ett stort område spårar sitt ursprung till hunnernas ledare. Alltså oavsett om de gör det på lösa grunder eller ej. Kontentan hur som helst är hur mytologin transformeras och bevaras i den lokala härskarklassen. Med Odenkultend förklaringsmyter följde en begreppskanon som användes flitigt i beskrivningar av naturbildningar och händelser. I samband med sveakungens säte återkommer då en kedja av dessa vid olika ställen i litteraturen. Eftersom det rör sig om ganska distinkt beskrivning av topografiska egenskaper som sätts samman med mytologiska motsvarigheter får man intrycket att vid sveakungens säte återfinns just sådana naturbildningar som ex de två fjällen och älven. Annars är det jäkligt konstigt att de tas med.

Jag vet att det låter otroligt men egentligen inte konstigt om kungaätter över ett stort område spårar sitt ursprung till hunnernas ledare. Alltså oavsett om de gör det på lösa grunder eller ej. Kontentan hur som helst är hur mytologin transformeras och bevaras i den lokala härskarklassen. Med Odenkultend förklaringsmyter följde en begreppskanon som användes flitigt i beskrivningar av naturbildningar och händelser. I samband med sveakungens säte återkommer då en kedja av dessa vid olika ställen i litteraturen. Eftersom det rör sig om ganska distinkt beskrivning av topografiska egenskaper som sätts samman med mytologiska motsvarigheter får man intrycket att vid sveakungens säte återfinns just sådana naturbildningar som ex de två fjällen och älven. Annars är det jäkligt konstigt att de tas med.
Goterna är en av grupperna som hävdade att deras förfader var Oden , Gapt-Guat. Jordanes beskriver en kungalängd långt tillbaka i tiden ( långt före 400-talet). Han levde på 500-talet och hans uppfattning var i alla fall att Gaut levt långt före Hunnernas storhetsdagar.
Sen är jag inte främmande för att Attila, Caesar och andra stora ledare hyllades som heroer.
Sen är jag inte främmande för att Attila, Caesar och andra stora ledare hyllades som heroer.
Jo, men det är ju inte ovanligt att det sker en amalgamisering. Gaut-Tyr-Oden. Det handlar ju förmodligen om olika gudar/hjältar. Attilas farbror eller far, man vet inte säkert släktskspet, hette ju Uldin och detta folk hade båtar som kunde vikas ihop enligt romaren Priscus. Kände Snorre till Priscus när han beskrev Skidbladner? Kanske?