Du skrev nyss att du vill undersöka geografin knuten till Beowulf och Ynglingatal. Det är ju det jag just efterfrågar. Det måste vara EXTREMT intressant att få till förslag på dessa gamla ortnamn i denna tråd.
Svearnas historia stulen?
-
Starkodder
Re: Svearnas historia stulen?
Vill bara påpeka att Hornborgasjön som verkligen ligger centralt i Västergötland, kallades för Lonen. Den kallas tydligen Löen i folkmun.
Utan att gå in på svear, så är nog Västergötlands huvudbyggd under långa perioder Falbygden. Jag ( och andra) tror att Falbygden kallades Gudhem och är en motsvarighet till det maktcentra som grävts ut på Fyn , Gudme.
De mest regala fynd vi har i landet från forntiden är Guldkragarna. 2 av 3 är funna i centrala Västergötland. Det finns inga föremål i närheten av det värde de måsta haft utifrån sin formgivning kombinerat med guldmängd.
Samma region har dessutom den största mängden guldfynd. I samma region finns den största offerplatsen ( ev är Skedemosse större) vi känner till i Sverige. På Falbygden finns minst en offerplats till, i Snösbäck och antagligen en i Åsle.
Vapenoffer, halskragar och Guld är i princip koncentrerat till en yta på 3x3 mil. En liten yta som i princip ligger mellan de 8 bosgårdarna med en koncentration runt Billingen/ Falbygden ( Gudhem, Varnhem, Skövde) och längs Vänerns södra strand (Skalunda, Trollhättan, Vittene, Husaby).
Så här ser ett kungasäte ut på 500-talet. Danmarks Gudhem dvs Gudme:
https://en.natmus.dk/historical-knowled ... nd-people/
Utan att gå in på svear, så är nog Västergötlands huvudbyggd under långa perioder Falbygden. Jag ( och andra) tror att Falbygden kallades Gudhem och är en motsvarighet till det maktcentra som grävts ut på Fyn , Gudme.
De mest regala fynd vi har i landet från forntiden är Guldkragarna. 2 av 3 är funna i centrala Västergötland. Det finns inga föremål i närheten av det värde de måsta haft utifrån sin formgivning kombinerat med guldmängd.
Samma region har dessutom den största mängden guldfynd. I samma region finns den största offerplatsen ( ev är Skedemosse större) vi känner till i Sverige. På Falbygden finns minst en offerplats till, i Snösbäck och antagligen en i Åsle.
Vapenoffer, halskragar och Guld är i princip koncentrerat till en yta på 3x3 mil. En liten yta som i princip ligger mellan de 8 bosgårdarna med en koncentration runt Billingen/ Falbygden ( Gudhem, Varnhem, Skövde) och längs Vänerns södra strand (Skalunda, Trollhättan, Vittene, Husaby).
Så här ser ett kungasäte ut på 500-talet. Danmarks Gudhem dvs Gudme:
https://en.natmus.dk/historical-knowled ... nd-people/
Senast redigerad av 1 Valdemar, redigerad totalt 23 gånger.
Hur vet du att de är så gamla?Starkodder skrev: ↑23 januari 2023, 20:13Du skrev nyss att du vill undersöka geografin knuten till Beowulf och Ynglingatal. Det är ju det jag just efterfrågar. Det måste vara EXTREMT intressant att få till förslag på dessa gamla ortnamn i denna tråd.
Uppsalas äldsta omnämnande är på Sparlösastenen så just det uppsala det bör ju ha legat relativt nära stenen. Beowulfkvädet nämner inte Uppsala. Däremot anges kungens gård och vissa andra egenheter i samband med hamnplats, skog och berg med fornborg som stämmer bra med isländska skaldeskildringar kring ett Uppsala.
Jag vill gärna utveckla så småningom men dessa skildringar är bara ett lager på löken som bidrar till den generella diskussionen.
Jag tror det är samma felaktiga utgångspunkt som i det större perspektivet, jag tror inte på dessa pyramider med en gubbe, en bygd och en region i toppen, som är bättre rikare och finare. Jag tror mycket mer på flera samtida och över tid jämförbara...
Jo, men oavsett hur rika falbygdens befolkning är och kanske snarare just därför, är de oerhört beroende av makthavaren som kontrollerar bergen vid Stora edet.Valdemar skrev: ↑23 januari 2023, 20:17Vill bara påpeka att Hornborgasjön som verkligen ligger centralt i Västergötland, kallades för Lonen. Den kallas tydligen Löen i folkmun.
-
Starkodder
Om ortnamnen ligger med i Ynglingatal som skrevs på 900-talet med ett antal generationer före dess så är de gamla. Jag är inte heller säker på att Sparlösastenens Uppsala grundades samma år som stenen höggs in. Dessutom finns Uppsala på en skånsk runsten, låg Uppsala mittemellan dessa platser? Vad säger ortnamnsforskningen om sala-namnen, hur gamla kan de vara?Kungsune skrev: ↑23 januari 2023, 20:21Hur vet du att de är så gamla?Starkodder skrev: ↑23 januari 2023, 20:13Du skrev nyss att du vill undersöka geografin knuten till Beowulf och Ynglingatal. Det är ju det jag just efterfrågar. Det måste vara EXTREMT intressant att få till förslag på dessa gamla ortnamn i denna tråd.
Uppsalas äldsta omnämnande är på Sparlösastenen så just det uppsala det bör ju ha legat relativt nära stenen. Beowulfkvädet nämner inte Uppsala
-
Starkodder
Makten satt ofta på ett ställe åt gången, finns det flera Lejre?
Den skånska stenen beskriver väl ett fjärran Uppsala utan att nämna gamla kungar som satt i Uppsala. Den västgötska rabblar upp minst två generationer kunganamn samman med Ubsala. Det tolkar jag som att de som reste stenen identifierade sig med Uppsala och dessa namn som sitt eget kulturarv.
-
Starkodder
Finns inget på den skånska stenen som anger avståndet till Uppsala. Kunde lika bra varit ett Uppsala i Uppåkra.Kungsune skrev: ↑23 januari 2023, 20:37Den skånska stenen beskriver väl ett fjärran Uppsala utan att nämna gamla kungar som satt i Uppsala. Den västgötska rabblar upp minst två generationer kunganamn samman med Ubsala. Det tolkar jag som att de som reste stenen identifierade sig med Uppsala och dessa namn som sitt eget kulturarv.
Krigarstammarna på kontinenten enades under samma tid ofta under en karismatisk ledare som sällan hade en specifik sätesgård mer än för kort tid. Snarare kunde de härska från läger på bergskammar och andra lättförsvarade lägen. Åkte ständigt runt och visiterade byar där de tog in i finaste huset och åt rent. Ex ledare bland visigoter och hunner. Om man tänker sig att något liknande kan ha spritt sig hit efter 400-talet så kan en hövdingaklan som kallar sig för skilfingar ha kontrollerat/hävdat mycket stora regioner med ett otal stammar. I historienedtecknandet ksn alla dessa ha benämnts svear.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 23 gånger.