Tackar, västlig mission mao.Valdemar skrev: ↑20 januari 2023, 22:27Starkodder
Kolla mina länkar. Lägger dem som referens.
https://signum.se/kristen-mission-i-sve ... 900-talet/
Svearnas historia stulen?
-
Starkodder
Re: Svearnas historia stulen?
Tidigare i samma tråd.
Som besvarades med
Kungsune skrev: ↑17 januari 2023, 16:01
Jag vill bara rätta Valdemars tolkning av mina inlägg. Jag tror inte på en expansion av svear från Götaland till Uppland under Vendeltid. Jsg tror att Mälardalens befolkning redan var svear då. Det jag försöker klargöra är en idé att de svear som var västgötar är representerade i ex Beowulfkvädet. Det skulle kunna betyda att denna västgötska kungagren tappar fästet i källorna från 620-talet till förmån för kungar i Norge och Uppland. Oavsett sveabegreppet över tid så betyder det att folkvandringstida händelser som beskrivs som kopplade till sveakungar i sin nedskrivningsform på medeltiden, inte behöver ha haft något med maktkluster i Uppland att göra. Tanken är att när riket samlas under en makt på medeltiden murar man upp en gammal historia med händelser från de olika landskapen. Beowulfepisoden har starka indikationer att sweons just där avser makthavarna i Västergötland. Det rimmar väl med senare uppgifter om Vänerns is, Jordanes beskrivnng av gautigothi som attackerar grannar, Eddans landskap med tvillingbergen som liknar jätten Ymers ögonbryn vid den stora sjön med floden med fors och vattenfall som rinner ut i havet. Jag begränsar inte svearna till Västergötland mao. Jag fokuserar på platsen för händelser och beskrivningar. På någon punkt verkar begreppet svear omfamna undergrupper såsom olika götiska stammar och förmodligen även norska.
Appropå att lyssna på argument alltså...
Ok Kungsune
Tack för klargörande. Stämmer väl hyffsat bra in med teorier från Fasth, Mc Key m fl.
Utan att nu få en tjafskamp.. med all ödmjukhet ..
Förutom Yngwes nya tolkning av Jordanes. Och utan innovativa tolkningar av Ottar och Wulfstan. Vore jag intresserad av referenser och källor kring hur Svea-begreppet har en rot/förankring i Västergötland.
- ortsnamn
- medeltida lagar
- utländska källor
- regionala strukturer
- sagor
- osv
Och nä det har inte ältats tusen gånger..
Och nä, jag är inte en imbicill idiot som frågar..
Och saker behöver inte vara antingen eller. Sanningen är ofta mer komplicerad än man tror.
Tack för klargörande. Stämmer väl hyffsat bra in med teorier från Fasth, Mc Key m fl.
Förutom Yngwes nya tolkning av Jordanes. Och utan innovativa tolkningar av Ottar och Wulfstan. Vore jag intresserad av referenser och källor kring hur Svea-begreppet har en rot/förankring i Västergötland.
- ortsnamn
- medeltida lagar
- utländska källor
- regionala strukturer
- sagor
- osv
Och saker behöver inte vara antingen eller. Sanningen är ofta mer komplicerad än man tror.
Jo det har ältats tusen gånger både på det gamla forumet och här, men du läser du aldrig vad det står i inläggen utan hittar istället på en helt egen tolkning av vad som skrivits. Denna tolkning stämmer sedan inte alls med vad som skrevs i det ursprungliga inlägget.Valdemar skrev: ↑21 januari 2023, 17:00Ok Kungsune
- ortsnamn
- medeltida lagar
- utländska källor
- regionala strukturer
- sagor
- osv
Ajdå - förklara gärna Angatyr!
Egen tolkning är stora ord för någon( Jag) som håller med om en relativt vanlig tolkning i detta ämne.
Att inte hålla med någon, innebär inte att man inte förstår..
Har dock stor respekt för Kungsune som bygger sin teori med utgångspunkt i fakta. Jag tycker dock att han drar saker för långt i relation till vad vi faktiskt vet.
Yngwe kan ha rätt i sin tolkning av Jordanes. Den skiljer sig dock från de flesta andra tolkningar jag läst.
Du verkar kunnig om Blekinge, en annan landsdel som är kraftigt eftersatt i forskningen.
Det är lätt att raljera i ett forum. Det är en av dess nackdelar.
Egen tolkning är stora ord för någon( Jag) som håller med om en relativt vanlig tolkning i detta ämne.
Att inte hålla med någon, innebär inte att man inte förstår..
Har dock stor respekt för Kungsune som bygger sin teori med utgångspunkt i fakta. Jag tycker dock att han drar saker för långt i relation till vad vi faktiskt vet.
Yngwe kan ha rätt i sin tolkning av Jordanes. Den skiljer sig dock från de flesta andra tolkningar jag läst.
Du verkar kunnig om Blekinge, en annan landsdel som är kraftigt eftersatt i forskningen.
Det är lätt att raljera i ett forum. Det är en av dess nackdelar.
Senast redigerad av 1 Valdemar, redigerad totalt 21 gånger.
Ja det har ältasts om och om igen. Det var därför Valdemar jag citerade vad du nu skrev vad Kungsune menade.
Trots att han mycket tydligt uttryckt sig, så upprepar du ändå vad du tror han tycker. Inte ens när det gäller medlemmars egna uppfattning låter du alltså bli att göra din egen tolkning istället för att tro på vad de säger.
Och tyvärr, det här går igen i allt, du vägrar konsekvent ta till dig argument, och återvänder därför gång på gång på gång, år ut och år in, till samma saker. Du är inte ensam om detta, men du lär väl ändå varit den som hållit på längst.
Ingen av oss skriver för att jäklas, ingen vill ta till hårdare ton. Men vad ska man göra när varenda tråd som berör ämnet en en aning ska behöva börja om i detta träsk?
Trots att han mycket tydligt uttryckt sig, så upprepar du ändå vad du tror han tycker. Inte ens när det gäller medlemmars egna uppfattning låter du alltså bli att göra din egen tolkning istället för att tro på vad de säger.
Och tyvärr, det här går igen i allt, du vägrar konsekvent ta till dig argument, och återvänder därför gång på gång på gång, år ut och år in, till samma saker. Du är inte ensam om detta, men du lär väl ändå varit den som hållit på längst.
Ingen av oss skriver för att jäklas, ingen vill ta till hårdare ton. Men vad ska man göra när varenda tråd som berör ämnet en en aning ska behöva börja om i detta träsk?
Tycker Valdemar får oförtjänt mycket kritik. Jag ser iställwt många kloka formuleringar och en sund kritik i många av hans inlägg.
Om det är någon som förtjänar kritik så är det väl den person som på fullaste allvar blandar in "Ymers ögonbryn" i tråden...
Seriöst, Ymers ögonbryn?
Går det att få en förklaring varför Ymer och hans ögonbryn är intressanta för ämnet i tråden?
Om det är någon som förtjänar kritik så är det väl den person som på fullaste allvar blandar in "Ymers ögonbryn" i tråden...
Seriöst, Ymers ögonbryn?
Går det att få en förklaring varför Ymer och hans ögonbryn är intressanta för ämnet i tråden?
-
Starkodder
Nöjer mig att nu konstatera att den här tråden inte kommer att leda till någon lösning att svearnas historia är stulen. Eftersom inga argument lagts fram hur och när det gått till.
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 22 gånger.
Fortsätt så, Valdemar, du behövs.
Rent allmänt, alla delar av folkgrupper har rätt till sin gemensamma historia, stulet blir det väl först när man t ex avsiktligt förlägger händelser till felaktig plats.
(Något annat, denne nästan mytiske sveakung i Svitjod, var höll han till egentligen under vikingatiden. Adam av Bremen beskriver ett tempel i Uppsala, och en kung Björn i Birka. Var basen den egna gården, dit man bjuder in de rivaler som vågar komma ?
).
Rent allmänt, alla delar av folkgrupper har rätt till sin gemensamma historia, stulet blir det väl först när man t ex avsiktligt förlägger händelser till felaktig plats.
(Något annat, denne nästan mytiske sveakung i Svitjod, var höll han till egentligen under vikingatiden. Adam av Bremen beskriver ett tempel i Uppsala, och en kung Björn i Birka. Var basen den egna gården, dit man bjuder in de rivaler som vågar komma ?