Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Vad jag försöker förklara för dig är att det finns bara en plats i Sverige förutom Birka där du har kristna gravar från 800-talet. Om nu Bremen får veta att det finns kristna i Sverige som söker predikanter så är det ju påfallande att du kan hitta dem kring Varnhem.
Vill omfamna <> redan kristnaYngwe skrev: ↑20 januari 2023, 16:45Det gör det väl, det står att många hans land vill omfamna kristendomen, och att deras önskan nog kan godkännas om man sänder predikanter.AndreasOx skrev: ↑20 januari 2023, 16:39Så står det ju inte i Vitan - så jag får nästan lust att ge lämplig inledande beskrivning till detta inlägg.Yngwe skrev: ↑20 januari 2023, 16:28
Eftersom kungen själv inte var intresserad av att bli kristen handlar det väl troligen om ett försök att blidka någons önskan. Min gissning är att det rör sig om redan kristna, förmodligen verksamma i Birka, som vill ha nån som predikar. För det är väl det dom ber om, nån som predikar.
Att sådana kristna fanns just på en handelsplats faller sig väl naturligt.
Och jag väntar otåligt på historikernamn.
Det står inte i Vitan att det fanns kristna i Birka.
Namn, o ljuva väntan på namn
Vad har du för källor på kristna gravar i Västergötland på 800-talet?Kungsune skrev: ↑20 januari 2023, 16:50Vad jag försöker förklara för dig är att det finns bara en plats i Sverige förutom Birka där du har kristna gravar från 800-talet. Om nu Bremen får veta att det finns kristna i Sverige som söker predikanter så är det ju påfallande att du kan hitta dem kring Varnhem.
Absolut, orsaken kan vara den. Men är det inte så att det framgår tydligt. Och proceduren vid nästa besök säger en hel del, kungen kan inte besluta i sådana ärenden. Hans och Björns inblandning verkar vara begränsad.... Kanske var det till och med Ludvifs önskan att sända missionärer, något Björn biföll. Varför skulle han inte...?Kungsune skrev: ↑20 januari 2023, 16:43Jo men tänk på Olof Skötkonungs och Inge den äldres problemstik. Ponera att detta går tillbaks till Björn. Ett ättehus med förgreningar till Sachsen och Polen vilket man kan förutsätra fanns i Götaland, hade allt att vinna på kristnandet.Yngwe skrev: ↑20 januari 2023, 16:40Tja Kungsune vari oviljan består kvittar väl egentligen.
Summa summarum lär det ha funnits enskilda kristna i Sverige långt innan Ansgar, och när tillräckligt många finns på samma plats och uppnår en viss status så lär de efterfråga en präst...
Det viktiga med Ansgar i detta sammanhang är ju att han nämns i samband med daner, och med svear. Varken han eller någon annan missionär redovisar ett missionsförsök hos götarna...... Detta trots att de finns närmare och är fler och rikare.
-
Starkodder
Vad jag förstått så är de kristna gravarna i Varnhem från slutet av 800-talet tidigast. Mao är de kristna i Birka före Varnhem, vilket visar att det inte kunnat gå en order från några kristna överkungar i Västergötland till en hednisk underkung i Birka att hämta upp någon missionär dit. Om jag har missförstått ditt budskap så får du gärna rätta mig.Kungsune skrev: ↑20 januari 2023, 16:50Vad jag försöker förklara för dig är att det finns bara en plats i Sverige förutom Birka där du har kristna gravar från 800-talet. Om nu Bremen får veta att det finns kristna i Sverige som söker predikanter så är det ju påfallande att du kan hitta dem kring Varnhem.
Jodå, det gör det visst det, om än att de också är fångar. Självklart skriver de inte att Ansgar omvände redan kristna, varför skulle någon frånta honom den äran? Självklart fanns där kristna på en internationell handelsplatsAndreasOx skrev: ↑20 januari 2023, 16:51Vill omfamna <> redan kristna
Det står inte i Vitan att det fanns kristna i Birka.
Namn, o ljuva väntan på namn
Vad jag vet kan man inte göra den kronologiska bedömningen utsn det handlar om sannolikheten om slumoartade isolerade händelser.Starkodder skrev: ↑20 januari 2023, 16:58Vad jag förstått så är de kristna gravarna i Varnhem från slutet av 800-talet tidigast. Mao är de kristna i Birka före Varnhem, vilket visar att det inte kunnat gå en order från några kristna överkungar i Västergötland till en hednisk underkung i Birka att hämta upp någon missionär dit. Om jag har missförstått ditt budskap så får du gärna rätta mig.Kungsune skrev: ↑20 januari 2023, 16:50Vad jag försöker förklara för dig är att det finns bara en plats i Sverige förutom Birka där du har kristna gravar från 800-talet. Om nu Bremen får veta att det finns kristna i Sverige som söker predikanter så är det ju påfallande att du kan hitta dem kring Varnhem.
Flykt o ljuva flykt.Yngwe skrev: ↑20 januari 2023, 17:01Jodå, det gör det visst det, om än att de också är fångar. Självklart skriver de inte att Ansgar omvände redan kristna, varför skulle någon frånta honom den äran? Självklart fanns där kristna på en internationell handelsplats
Kungens utsända män ville ha predikanter för att omvända intresserade personer till kristendomen.
Det är vad som får kejsaren och kyrkan att investera betydande resurser.
Nu svarar jag inte längre innan du kommer med efterfrågade namn alternativt erkänner att enligt din vetskap vetenskaplig konsensus är att Birka låg på Björkö i Mälaren.
Det finns daterade gravar i Västergötland från 800-talet, i Varnhem. Även i Såntorp skall vissa gravar vara frå 800-talet.
Lägg märke till att allt tyder på att det var engelsk mission i Västergötland. Att det råkar finnas en text som Anskars är med all sannolikhet ren ”tur”.
Det är inte samma mission i Östsverige som i Väst. Om Anskars Birka låg i Västergötland hade han varit Engelsman.
https://www.varldenidag.se/tro-och-liv- ... RdWibcpzQ/
https://signum.se/kristen-mission-i-sve ... 900-talet/
Lägg märke till att allt tyder på att det var engelsk mission i Västergötland. Att det råkar finnas en text som Anskars är med all sannolikhet ren ”tur”.
Det är inte samma mission i Östsverige som i Väst. Om Anskars Birka låg i Västergötland hade han varit Engelsman.
https://www.varldenidag.se/tro-och-liv- ... RdWibcpzQ/
https://signum.se/kristen-mission-i-sve ... 900-talet/
Senast redigerad av 2 Valdemar, redigerad totalt 20 gång.
Nä, där står att där fanns kristna. Läs själv. Det framgår i samband med andra besöket där det också framgår att kungen vare sig beslutar i ärendet eller är intresserad av egen frälsning!AndreasOx skrev: ↑20 januari 2023, 17:11Flykt o ljuva flykt.
Kungens utsända män ville ha predikanter för att omvända intresserade personer till kristendomen.
Det är vad som får kejsaren och kyrkan att investera betydande resurser.
Nu svarar jag inte längre innan du kommer med efterfrågade namn alternativt erkänner att enligt din vetskap vetenskaplig konsensus är att Birka låg på Björkö i Mälaren.
Vad är det för namn du eftersöker?