Finns det kristna gravar i Birka före 829?Yngwe skrev: ↑20 januari 2023, 16:28
Eftersom kungen själv inte var intresserad av att bli kristen handlar det väl troligen om ett försök att blidka någons önskan. Min gissning är att det rör sig om redan kristna, förmodligen verksamma i Birka, som vill ha nån som predikar. För det är väl det dom ber om, nån som predikar.
Att sådana kristna fanns just på en handelsplats faller sig väl naturligt.
Svearnas historia stulen?
-
Starkodder
Re: Svearnas historia stulen?
Nja, kanske ännu mer inte hade möjlighet att själv bli kristenYngwe skrev: ↑20 januari 2023, 16:28
Eftersom kungen själv inte var intresserad av att bli kristen handlar det väl troligen om ett försök att blidka någons önskan. Min gissning är att det rör sig om redan kristna, förmodligen verksamma i Birka, som vill ha nån som predikar. För det är väl det dom ber om, nån som predikar.
Starkodder, läs på om dateringsmetoder. Det går inte att säga om en grav är från 810 eller 830 om den inte är gjord av ek med tydliga årsringar.
Så står det ju inte i Vitan - så jag får nästan lust att ge lämplig inledande beskrivning till detta inlägg.Yngwe skrev: ↑20 januari 2023, 16:28
Och jag väntar otåligt på historikernamn.
I Varnhem finns gravar från 800-talet och Sveriges äldsta stenkyrka. Det borde rimligen finnas en tidigare träkyrka på platsen. Varnhem har som bekant ett antal kungliga begravningar som visar på platsens tyngd tillbaka i historien.
Antagligen är missionen i Västergötland initierad från England, vilket kan visas via de tidiga begravningarnas utformning mm.
Vi pratar antagligen om två helt separata företeelser. Tyvärr är Västergötlands engelska ”Anskar” inte känd.
Detta visar igen på att Västergötland tillhörde sin gamla kulturkrets kring Kattegatt. Händelser på slutet av 900-talet tvingar öst och Västsverige att gå samman som en motvikt mot ett expansivt och Danskdominerat rike.
Antagligen är missionen i Västergötland initierad från England, vilket kan visas via de tidiga begravningarnas utformning mm.
Vi pratar antagligen om två helt separata företeelser. Tyvärr är Västergötlands engelska ”Anskar” inte känd.
Detta visar igen på att Västergötland tillhörde sin gamla kulturkrets kring Kattegatt. Händelser på slutet av 900-talet tvingar öst och Västsverige att gå samman som en motvikt mot ett expansivt och Danskdominerat rike.
Tja Kungsune vari oviljan består kvittar väl egentligen.
Summa summarum lär det ha funnits enskilda kristna i Sverige långt innan Ansgar, och när tillräckligt många finns på samma plats och uppnår en viss status så lär de efterfråga en präst...
Det viktiga med Ansgar i detta sammanhang är ju att han nämns i samband med daner, och med svear. Varken han eller någon annan missionär redovisar ett missionsförsök hos götarna...... Detta trots att de finns närmare och är fler och rikare.
Summa summarum lär det ha funnits enskilda kristna i Sverige långt innan Ansgar, och när tillräckligt många finns på samma plats och uppnår en viss status så lär de efterfråga en präst...
Det viktiga med Ansgar i detta sammanhang är ju att han nämns i samband med daner, och med svear. Varken han eller någon annan missionär redovisar ett missionsförsök hos götarna...... Detta trots att de finns närmare och är fler och rikare.
Tror det var en debatt kring gravarna i Såntorp och Överbo i gamla arkeologiforum. Det finns tidiga dateringar. Vad jag säger är inte vad kejsaren och kyrkan fokuserar på utan vilka svear som kan ha intresse i att missionen tar fart.AndreasOx skrev: ↑20 januari 2023, 16:26Vad har du för konkreta källor som stödjer detta resonemang? Vita Anskarii handlar enbart om Birka, plus ett angrepp på Kurland. Säkerligen fanns det flera maktcentrum men Birka var vad kungen, kejsaren och kyrkan fokuserade enbart på.Kungsune skrev: ↑20 januari 2023, 15:53Jag tror det är helt galet att prata om ett svears maktcentrum i singular. Jag tolkar det hela som att en kung med rötter i Götaland där redan kristna ätter med förbindelser i koninenten, arbetar för att etablera kristna samhällen i Mälartrakten. Denna trakt var en resursrik del av Sverige som givetvis kungamakten bevakade. När kung Björn träffade Ansgar där var det kanske under en särskilt kritisk etableringsfas. Det vore ju direkt dumt att sända ansgar till någon annsn plats då.
"redan kristna ätter" stämmer inte alls vad jag minns. Det finns väl inga säkra kristna fynd i Västergötland före 900-talet utan kristnandet skedde under 900-talet.
Jo men tänk på Olof Skötkonungs och Inge den äldres problemstik. Ponera att detta går tillbaks till Björn. Ett ättehus med förgreningar till Sachsen och Polen vilket man kan förutsätra fanns i Götaland, hade allt att vinna på kristnandet.Yngwe skrev: ↑20 januari 2023, 16:40Tja Kungsune vari oviljan består kvittar väl egentligen.
Det gör det väl, det står att många hans land vill omfamna kristendomen, och att deras önskan nog kan godkännas om man sänder predikanter.AndreasOx skrev: ↑20 januari 2023, 16:39Så står det ju inte i Vitan - så jag får nästan lust att ge lämplig inledande beskrivning till detta inlägg.Yngwe skrev: ↑20 januari 2023, 16:28
Och jag väntar otåligt på historikernamn.
-
Starkodder
Mitt uttryck var bara en reaktion på ditt slirande kring saken som du förstår. Har man öht daterat kristna gravar i Västergötland till denna tid? Du borde veta eftersom du påstår att det fanns kristna kungliga ätter i Västergötland redan innan 829, som skickade upp en kung till Birka för att hämta upp en missionär dit.