Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Sagans Gizur, från Hervors saga , är en figur som som beskrivs många många hundra år efter han sägs ha levt. Den historiska relevansen är ju oerhört liten,
Även om figuren skulle ha en historisk verkligen förebild så är ju sagofigurer i Hervars saga en medeltida skapelse och risken är ju avsevärd att han är lika historiskt relevant som Ivanhoe. Eftersom Humle , hunnernas konung, verkar vara okänd i övrigt, får man väl på goda grunder anta att det handlar om skönlitteratur....
Även om figuren skulle ha en historisk verkligen förebild så är ju sagofigurer i Hervars saga en medeltida skapelse och risken är ju avsevärd att han är lika historiskt relevant som Ivanhoe. Eftersom Humle , hunnernas konung, verkar vara okänd i övrigt, får man väl på goda grunder anta att det handlar om skönlitteratur....
Även Iliaden är skönlitteratur.
Ja, och?
Ett ofta förbisett faktum är att två tredjedelar av Wulfstans berättelse utgörs av en ingående beskrivning av folket este (jfr Tacitus’ aesti) öster om Vistula…Carl Thomas skrev: ↑19 januari 2023, 15:58"þonne æfter Burgenda lande wæron us þas land þa synd hatene ærest Blecingaeg, Meore, Eowland, Gotland on bæcbord, þas land hyrað to sweon"
Översättning:
"Och efter Bornholm hade vi de land som heter först Blekinge, Möre, Öland och Gotland om babord, och dessa länder tillhör svearna". (wulfstan). från WP.
En enda mening som påverkar vår historia starkt...
Av texten framgår att Wulstan seglade öster om Gotland eftersom han säger att dessa Land ligger om barbord, alltså i detta fall västerut.
Från WP:
"Texten förekommer som en del av kung Alfred den stores av Wessex översättningar av Paulus Orosius historiska texter, och man antar därför ofta att Wulfstan själv var från England och fick berätta om sin resa för hovet därför att det då var ovanligt att engelska handelsmän reste längre än till Hedeby. Det är dock också möjligt att han var från Danmark, och berättade om resan när han likaledes var på handelsresa till England. Berättelsen är en redogörelse för Wulfstans resa mellan Hedeby i Slesvig och Truso vid Weichsels mynning".
Wulfstans berättelse är alltså från Alfred den stores av Wessexs översättningar av Paulus Orosius historiska texter.
Resten av texten är antaganden. Wulfstans berättelse är, i bästa fall, alltså tredjeledsinformation..
Finns originaltexten kvar? Om ja på frågan, någon som vet var den finns eller någon som har en kopia på originalet? Har någon ens sökt efter originaltexten? Om ja, var har ni sökt? Vilket språk var/är den på eftersom den måste översättas?
Jag har ingenting emot Wulfstans text - men jag gillar inte tredjehandskälllor i allmänhet samt kanske ett antal översättningar mellan olika språk.
http://anglosaxon.archeurope.info/index ... y-wulfstan
Enligt min uppfattning visar detta att handelsvägen längs Östersjöns södra kust från Hedeby till Truso var särskilt viktig. Wulfstan nämner i förbigående en annan handelsväg som också utgick från Hedeby, men som vek av åt vänster vid Bornholm, passerade Blekinge, Möre, Öland, Gotland… och… nästa anhalt måste vara Kurland med Seeburg. Det är just denna förbindelse mellan Hedeby och Seeburg som jag tror är bakgrunden till Rimberts berättelse om Ansgars mission.
De svear som, enligt Wulfstan, kontrollerade sträckningen mellan Blekinge och Gotland kan mycket väl vara samma svear som Ansgar missionerade hos. De kan ha utgjort en egen självständig enhet, skild från Mälarlandskapen. Vi har inga uppgifter om vilket folkslag som kontrollerade leden mellan Mälar-Björkö och Ladoga på 800-talet. Det kan ha varit något annat än svearna. Ruserna kanske?
-
Carl Thomas
Alla kungar från år 1000 fram till Gustav Vasa kommer från Götaland (utom Kalmarunionens kungar).
Alla Kungar fram till Magnus Ladulås ligger begravda i Götaland.
Vår första Kungaborg ligger på Småländsk mark på Visingsö och heter Nääs, byggdes under tidigt 1100 tal.
Ca 1260 bildar Birger Jarl ett Rike under 1 kung. Kungen hette Valdemar Birgersson och var alltså Birger Jarls son och förmyndare. Birger Jarl tillhörde Bjällboätten från Götaland, närmare bestämt Östergötland. Han var aldrig vald till Kung, men hans barn osv blev valda Kungar i flera generationer.
Jag ser alltså en rad Kungar över Västergötland från år 1000, en sammanslagning med Östergötlandi runt 1100, en Kungaborg som byggs, landets första sådan, jag ser en Götalandsätt ta plats, en av dem blir Jarl, vinner två slag i vad som kallas för uppror och hur en gemensam Kung väljs och ett Rike under 1 kung växer fram. Birger Jarl dog 1266 i Nyköping och ligger begravd i Varnhemsklosterkyrka. Det berättar någonting viktigt och det ör baserat på inhemska källor.
För att anknyta till trådens ämne...
Jag tror att Västgötalängdens Kungar är Kungar över Västergötland. En majoritet av dem har tillfälligt, under troligtvis unioner, även varit Kungar över andra Land - också. De flesta av dessa land var hedniska och när Kungen nekade blota avslutades unionen och lumgen fortsatte att vara kung i Västergötland. En sådan Kung var "Blotnekare" tre gånger och tre gånger uppstod unionen.
Jag tror också att det fanns fler kungar fram till 1260. Minst tre. VG! ÖG och de Uppländska Landen hade minst 1 kung. Under 1200 talets första hälft fanns det bara två Kungar. Efter ca 1260 bara 1 Kung åt fången fram till idag.
Vi har källor och sagor om kungar, de kryllar av dem - och av samregerande kungar - efter 1260 har vi bara en kung åt gången - trots att han regerade över ett område som tidigare 15 kungar regerade över samtidigt - och de behövde tydligen samregenter...hög arbetsbörda tydligen...
Så, jag saknar alltså en Kungalängd över området norr om Mälaren. Våra tidiga historiker tog genvägar och använde aig av VG lagens kungaland och satte dessa på fel tron. De "visste" ju att i Gamla Uppsala satt Uppsalakungen - och eftersom Sveriges Kungars historia skulle vara atorsvulstig och större än alla andra länders historia kommde fram till att Uppsalakungen hade överhöghet över alla de 15 Landen. Men idag vet vi att Atlantis i alla fall inte låg i Sverige.
Ja Yngwe, jag tror att "Svearnas" historia faktiskt blev stulen och jag tror att Svear, i grunden Sviar, var alla som bodde i de 15 Landen som en gång i tiden fanns. Svear är ett forntida stamnamn, jämförbart med t.ex. Sveber osv. Just därför finns inte Sear i ental, man räknade sig tillhörande av en stam.
Utöver den gemensamma stammen Svear kunde man vara Smålänning, Närking, Tiohundring, Hallänning Jämtlänning eller Jämte. Ingen källa finns på Svée eller Sveing.
Jag är t.ex. svensk, Jämtlänning, Östersundare, Högforsing och Häggloking. Pratar jag med en utrikes person är jag svensk. Pratar jag med en svensk är jag Jämte. Pratar jag med en jämte är jag Högforsing. Alla i Högfors vet att jag bor i Häggloken så det behöver jag inte ens säga.
Men - om nu alla jag träffat skulle skriva ned var jag bor blir det ett antal olika adresser de kan gå i döden för att de är korrekta. Thomas Sverige tror jag inte går fram, men, min far hette Rustan - och fick ett brev från England där adreesen var Rustan - Sverige. Man skall aldrig säga aldrig..
Wulfstan hade kanske träffat en man som sa att han tillhörde Svearna och att han bodde på östkusten och han beskrev östkustens olika delar för Wulfstan? Allt kan ifrågasättas om man så önskar.
Jag betvivlar inte vad Wulfstan säger, bara hans källa/källor.
Thomas
Castor, hade vi haft en "gilla" knapp hade jag tyckt på den
Vår första Kungaborg ligger på Småländsk mark på Visingsö och heter Nääs, byggdes under tidigt 1100 tal.
Ca 1260 bildar Birger Jarl ett Rike under 1 kung. Kungen hette Valdemar Birgersson och var alltså Birger Jarls son och förmyndare. Birger Jarl tillhörde Bjällboätten från Götaland, närmare bestämt Östergötland. Han var aldrig vald till Kung, men hans barn osv blev valda Kungar i flera generationer.
Jag ser alltså en rad Kungar över Västergötland från år 1000, en sammanslagning med Östergötlandi runt 1100, en Kungaborg som byggs, landets första sådan, jag ser en Götalandsätt ta plats, en av dem blir Jarl, vinner två slag i vad som kallas för uppror och hur en gemensam Kung väljs och ett Rike under 1 kung växer fram. Birger Jarl dog 1266 i Nyköping och ligger begravd i Varnhemsklosterkyrka. Det berättar någonting viktigt och det ör baserat på inhemska källor.
För att anknyta till trådens ämne...
Jag tror att Västgötalängdens Kungar är Kungar över Västergötland. En majoritet av dem har tillfälligt, under troligtvis unioner, även varit Kungar över andra Land - också. De flesta av dessa land var hedniska och när Kungen nekade blota avslutades unionen och lumgen fortsatte att vara kung i Västergötland. En sådan Kung var "Blotnekare" tre gånger och tre gånger uppstod unionen.
Jag tror också att det fanns fler kungar fram till 1260. Minst tre. VG! ÖG och de Uppländska Landen hade minst 1 kung. Under 1200 talets första hälft fanns det bara två Kungar. Efter ca 1260 bara 1 Kung åt fången fram till idag.
Vi har källor och sagor om kungar, de kryllar av dem - och av samregerande kungar - efter 1260 har vi bara en kung åt gången - trots att han regerade över ett område som tidigare 15 kungar regerade över samtidigt - och de behövde tydligen samregenter...hög arbetsbörda tydligen...
Så, jag saknar alltså en Kungalängd över området norr om Mälaren. Våra tidiga historiker tog genvägar och använde aig av VG lagens kungaland och satte dessa på fel tron. De "visste" ju att i Gamla Uppsala satt Uppsalakungen - och eftersom Sveriges Kungars historia skulle vara atorsvulstig och större än alla andra länders historia kommde fram till att Uppsalakungen hade överhöghet över alla de 15 Landen. Men idag vet vi att Atlantis i alla fall inte låg i Sverige.
Ja Yngwe, jag tror att "Svearnas" historia faktiskt blev stulen och jag tror att Svear, i grunden Sviar, var alla som bodde i de 15 Landen som en gång i tiden fanns. Svear är ett forntida stamnamn, jämförbart med t.ex. Sveber osv. Just därför finns inte Sear i ental, man räknade sig tillhörande av en stam.
Utöver den gemensamma stammen Svear kunde man vara Smålänning, Närking, Tiohundring, Hallänning Jämtlänning eller Jämte. Ingen källa finns på Svée eller Sveing.
Jag är t.ex. svensk, Jämtlänning, Östersundare, Högforsing och Häggloking. Pratar jag med en utrikes person är jag svensk. Pratar jag med en svensk är jag Jämte. Pratar jag med en jämte är jag Högforsing. Alla i Högfors vet att jag bor i Häggloken så det behöver jag inte ens säga.
Men - om nu alla jag träffat skulle skriva ned var jag bor blir det ett antal olika adresser de kan gå i döden för att de är korrekta. Thomas Sverige tror jag inte går fram, men, min far hette Rustan - och fick ett brev från England där adreesen var Rustan - Sverige. Man skall aldrig säga aldrig..
Wulfstan hade kanske träffat en man som sa att han tillhörde Svearna och att han bodde på östkusten och han beskrev östkustens olika delar för Wulfstan? Allt kan ifrågasättas om man så önskar.
Jag betvivlar inte vad Wulfstan säger, bara hans källa/källor.
Thomas
Castor, hade vi haft en "gilla" knapp hade jag tyckt på den

Historia är färskvara.
Det är väl fullt möjligt, och förmodligen troligt, att det bland svearna fanns ett antal självständiga områden. Det lär vara högst osannolikt med en stat styrd av en kung. Svear har knappast definierats utifrån sådana kriterier som ett land eller ett välde.
Jag väntar...AndreasOx skrev: ↑19 januari 2023, 07:50Vilka etablerade arkeologer/historiker är inte övertygade om att Birka låg i Mälaren?
Deras argumentation borde vara mycket intressant för trådens ämne.
Vilka etablerade arkeologer/historiker anser att Ottar och/eller Ottar och Wulfstans reseberättelser inte beskriver maktförhållandena på 880-talet?
Min enda kommentar till alla inlägg emellan att Adam av Bremen är en tveksam andrahandskälla - hans beskrivningar måste tolkas "försiktigt".
Det som borde stämma till eftertanke är just detta att vi inte kan se någon Sveamakt vid Mälaren i Alfred den stores engelska bearbetning av Orosius’ verk. Ottars och Wulfstans reseberättelser lades till bara för att komplettera Orosius’ geografi som helt saknade beskrivning av länderna i norr.
Senast redigerad av 1 Castor, redigerad totalt 20 gånger.
Exakt. Sveriges skrivna historia börjar i Götalandskapen. Närmast till hands ligger att tolka sagorna så att de också utspelar sig där. De kungar som hörde till den så kallade ’Munsö-ätten” hade nog aldrig någon anknytning Munsön. Enligt sagorna, som varken nämner Munsö eller Björkö, härstammade dessa kungar från skånske Ivar vidfarnne.Carl Thomas skrev: ↑19 januari 2023, 23:23Alla kungar från år 1000 fram till Gustav Vasa kommer från Götaland (utom Kalmarunionens kungar).
Alla kungar 1000-1500 från Götaland...Castor skrev: ↑20 januari 2023, 08:07Exakt. Sveriges skrivna historia börjar i Götalandskapen. Närmast till hands ligger att tolka sagorna så att de också utspelar sig där. De kungar som hörde till den så kallade ’Munsö-ätten” hade nog aldrig någon anknytning Munsön. Enligt sagorna, som varken nämner Munsö eller Björkö, härstammade dessa kungar från skånske Ivar vidfarnne.Carl Thomas skrev: ↑19 januari 2023, 23:23Alla kungar från år 1000 fram till Gustav Vasa kommer från Götaland (utom Kalmarunionens kungar).
Knappast.
Kan vissa av kungarna ha varit födda eller växt upp i Götaland - ja.
Kan de ha haft en förälder med djupa rötter i Götaland - ja.
Kan de ha haft ekonomiska, politiska intressen i Götaland - ja.
Kan de ha haft sin huvudbas där - ja.
Men absolut allra mest troligast är att kungarna även under åren 1000-1500 också de tillhörde en internationell jetsetskara.
Är/var vår kung solnait?
Stockholmare?
Svensk?
Visst men betydligt mer besläktad med norska, danska, brittiska, holländska, belgiska och tyska kungligheter.
Att hävda att kungarna 1000-1500 var götar eller ifrån Götaland blir bara oseriöst, till och med larvigt.