Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Jag ser det inte så Valdemar. Jag tror att anledningen att de geografiska beskrivningarna i de äldsta källorna pekar mot Västergötland beror på att den regionen bråkade med grannar som berörde områden med skriftställare. Kattegatt och Skagerack berörde brittiska och tyska intressen. Adams uppfattning att götarna innehade kungatronen och bodde fram till Mälaren säger dock att Wulfstans svear förmodligen var just götar. Du väljer att blinda för vad källorna verkligen berättar. Det är bekvämt jag vet. Men någon gång måste man vakna.
Här är vi överens om du med överlägsen menar mest lik de etablerade samhällena hos daner och jylländare. Det finns ju i sydnorge och Västergötland en grmensam aristokratisk materiell kultur med just danskt område.Arkeologin i väst under folkvandringstiden är överlägsen den i nordöst. Vendeltiden verkar dock vara stark i nordöst. Problemet är att i brist på arkeologisk forskning kring storhögar mm i Väst,
så kan vi inte jämföra regionerna.
Uppsalaområdet manifesteras från början av 600-talet
Beowulfs sveakungar är 100 år tidigare och jag kan inte se dem där.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 19 gånger.
Det här har ju gått hur många vändor som helst. Valdemar lär knappast ändra sig, jag tror faktiskt inte något sådant argument finns som kan ändra på det. När det framförs sådana källor reserverar man sig med en alternativ läsning, att författaren inte riktigt menar det han skriver. Eller att man kan läsa lite som man vill. Där är Valdemar i gott sälkskap.
Det var heller inte avsikten med diskussionen så man kan nog gott lämna denna eviga loop.
Det var heller inte avsikten med diskussionen så man kan nog gott lämna denna eviga loop.
Precis det är alltid mer dogma än vetenskap som styr historieskrivning.
Kungsune
Håller med om allt kring en västlig kulturkrets runt Kattegatt. Det är märkligt hur starkt Mälardalen verkar utvecklas från 600-talet.
Vissa hävdar med emfas att det var i Uppland som de återvandrande Herulerna bosatte sig. Återvandrarna kanske bestod av flera tusen krigsdugliga individer. Med lärdomar från kontinenten initierade de en stark expansion från Mälardalen.
Tror inte själv på den teorin - den är dock inte omöjlig.
Håller med om allt kring en västlig kulturkrets runt Kattegatt. Det är märkligt hur starkt Mälardalen verkar utvecklas från 600-talet.
Vissa hävdar med emfas att det var i Uppland som de återvandrande Herulerna bosatte sig. Återvandrarna kanske bestod av flera tusen krigsdugliga individer. Med lärdomar från kontinenten initierade de en stark expansion från Mälardalen.
Tror inte själv på den teorin - den är dock inte omöjlig.
Frågan är gå Valdemar, kan denna kulturkrets runt Kattegatt och Skagerak vara platsen för de tidiga sagorna? Rent hypotetiskt, kan man ha "snott" dom för att skapa en kontinuitet runt GU som annars var obeskriven så långt tillbaka?
Jo, något händer runt 620. Jag tänker ibland på sagorna om Ingjald Illråde och Vidfamne. Kanske finns en kärna av förklaringsmyt hur Skilfingaätten transformeras in i uppländsk tradition här? Daner och Skilfingar hade äktenskapsallianser och krigare rörde sig mellan hoven enligt sagorna. Mao fanns det en likartad materiell kultur liksom en gemensam samhällsstruktur. Man ksn förvänta sig att gravskick-kosmologi, semantiska koder i dräktskick, smycken, edsringar ex har varit integrerat. Här fsller ju då Uppland genast bort om man tittar på 500-talet.
Jag tror att mycket av de tidiga sagorna utspelas i Götaland. Speciellt borde sagan om kung Gizur studeras. Den är lite av en modell för mig, kring hur guld och nya idéer kom till Götaland. Att jag tycker Beowulf passar bra in i Götaland (öst och väst), är baserat på att en sådan person passar så väl in i den kultur som fanns i Götaland under 500-talet. Visst fanns samma kultur runt Kattegatt och delvis i England och Östsverige. Det är nog mest i hur våra slutsatser blir som oenigheten uppstår.
Adam skriver inte att Birka är götarnas stad för han skrev nämligen på latin och använder samma latinska ord för både goter och götar. Hur han eventuellt benämner jutar och gutar minns jag ej.Kungsune skrev: Vad gäller Birka då utgår jag från att Adam avser Mälarbjörkö när han skriver att det är götarnas stad.
Jag vill hävda att Adam är en tidigt göticist. Detta framgår tycker jag ganska tydligt i hans Gesta.
Att han överhuvudtaget nämner goterna i sitt verk och kopplar ihop dem med bibliska profetior (Gog, Magog), Birka och Ansgars mission och götarna samt det tidiga svenska riket måste man definitivt betrakta med stor misstänksamhet.
Det går alltså inte att köpa uppgifterna rakt av om man vill framstå som kritisk sinnad i jakt på riktiga historiska skeenden.
Tycker jag i alla fall.
I princip alla latinska källor vi har skriver gothi för götar. Tittar du på begreppskedjan i Adam så kallas Västergötland Gothia Occidentalis för optimam regionem när Olof ska välja landsksp för sin kristna jurisdiktion. Inflikandet av Magog är ju knappast någon göticism utan snarare ett illavarslande tillmäte. I ena raden beskriver han dessutom att goterna är goda kristna och som tur är styr i sverige. Adam tolkar såväl Gutar som götar samt ytterligare folk såsom Gothi. I Orosius skildring av Ottars resa kallas även Jylland med förleden Got. De goter som Adam menar bebor Sverige fram till Birka kan knappast översättas med annat än götar.