Svearnas historia stulen?

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Svearnas historia stulen?

Inlägg av Yngwe » 17 januari 2023, 20:56

Kungsune skrev:
17 januari 2023, 16:05
AndreasOx skrev:
17 januari 2023, 15:59
Om jag förstår Yngwe korrekt råder det alltså inte vetenskaplig konsensus om att det Birka som Ansgar besökte på 800-talet och där ärkebiskop Unni dog 936 låg på Björkö.
Samt att Ottars och Wulfstans relativt samtidiga reseberättelser på 880-talet inte ska tolkas som att danerna behärskar haven från Skagerrak till Skåne medan svearna är makthavare från Blekinge till Gotland.
Adam beskriver Birka såsom götarnas stad belägen mitt i sueonia. Dvs Småland, Blekinge, Öster och Västergötland utgör södra Sueonia. Adam skriver att västgötarna är den stam i sueonia som ligger närmast oss (Hamburg-Bremen)
Och Jordanes kan läsas, med korrekt grammatik, att Suehans består av en hel massa stammar. Om man sen har Castors arbete i åtanke, vilket hans arbete verkligen förtjänar, så fanns vissa av dessa stammar i det som långt senare blev Norge.

Så igen då, skulle de äldre sagorna få plats, och kanske till och med passa in i detta område?

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 17 januari 2023, 21:23

I Birkas svarta jord har hittats ca 20 saker som har runor inristade. Samtliga dessa runor är kortkvistrunor.

Kortkvistrunor användes i ett bälte från södra Norge över området söder om Mälaren, Öland, Gotland och i norra Tyskland under 800-talet - samt i Birka. Adam skriver att Birka är Götarnas stad, fynden bekräftar detta).

Ett enda fynd med kortkvistrunor finns invid Mälarens norra strand i en gravhög, på ett litet hopvikt runbleck av bly. Sök på Ulvsundablecket för att se det.

Svartajorden är från Birkas tid från ca 780 till ca 980. Ca 200 år.

I området norr om Mälaren fanns år 1000, fyra (4) stycken runstenar.
I området söder om Mälaren fanns år 1000, ettusensfemhundra (1500) runstenar och runmonument och troligen slutade man där att resa runstenar ca 980.

Birka brändes runt 980 och Sigtuna byggdes upp från ca 980.
Kristnandet av blivande Uppland påbörjades ca år 1000. Det händer en hel del saker runt år 1000 - men vad?

Norr om Mälaren fanns ingen tradition av att resa runstenar före år 1000 - vad vi vet idag. Varför? Det fanns ju ca 1500 runstenar söder om Mälaren,
Kunde man inte skriva förrän kristendomen kom? Förstod man inte att man kan föra över kunskap skriftligt mellan generationer? Det finns två runstenar norr om Mälaren med runor på, skrivna med vår äldsta runrad. Borde man inte veta om att runstenar fanns samt att man skrev på dem så att efterkommande generationer kunde läsa? Eller, var det bara konstiga spretiga tecken de inte kunde tyda, eller ens förstod att det var bokstäver?

VG har varit kristet under ca 200 år, inte bara kristet, de har börjat läsa och skriva, de har fått kunnighet att bota sjuka, de har lärt sig att administrera saker och ting, de har lärt sig vad en Kungamakt är och att Kungar är av Guds nåde, och - de har lärt sig europeisk krigskonst och skyddsutrustning samt moderna krigsvapen. Detta var troligen mera värt än själva religionen...kanske.

Var folket norr om Mälaren dumhuvuden? Absolut inte. Det var samma folk, med samma färdigheter och alla hade de samma bakgrund och historia -i alla Land. Men de var hedningar, de ville inte prata med munkar och präster, de valde alltså bort kunskap genom sin religion. Alla? Naturligtvis inte, en del var kanske kristna, läskunniga hade varit utomlands lång tid - men de var inte så många att de kunde förändra kulturen. Man måste minnas att Inge den Äldre var Kung även här en tid - men han nekade blota, så Tinget vräkte honom och tog en ny Kung ca 1075 - och Inge återkom och brände Templet 1080. Hedendomen satt alltså hårt.

Så, var fanns det hög kunskap i viktiga ämnen som kunde användas till att bygga ett Kungarike, modern krigskunskap, läkekonst, läsa och skriva år 1000? Jo, i området söder om Mälaren. Därför började man kristna området norr om Mälaren utan våld, utan att avsätta Kungen, utan att avrätta hedningar - men när Inge var Kung och de avsatte honom tog de till våld och dödade Blot-Sven som då var valkung.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 17 januari 2023, 21:57

Notering:
Jag läste om "sagokungar" på WP.

Sidan hade redigerats nästan 45.000 gånger.

WP startade i kanuari 2001" låt oss säga att WP funnits i 20 år. Det blir då 2250 ändringar per år = 6,1 ändringar varje dag under 20 år.

Det är alltså många som vill skriva historia - eller kanske rätta det som de anser vara fel?

Jag noterar även att vår historia på WP numera beskrivs mycket annorlunda än förr. Jag lovar, jag har alsrig skivit någonting på WP, jag har enbart läst. Jag ser förändringarna positivt.

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 18 januari 2023, 10:26

På tal om vetenskaplig konsensus kan ju konstateras att det knappt råder i någon av de frågor vi diskuterar. Det är väl egentligen bara ett lärosäte (Uposala)i Sverige som ens betraktar sagamaterialet som någon form av evidensmaterial. Övriga universitet betraktar det mer som kuriosa. På arkeologiforum är vi en skara entusiaster som tar källorna på allvar men med en blandad ambivalens. Att tala om konsensus blir nästan komiskt utom i några väldigt specifika fall. Det som finns är ett medialt narrativ utgående från 1600-talets myter kring gamla uppsala som har övertag på grund av tradition. Detta narrativ baseras på tradition och myt istället för evidens. En evidensbaserad historieskrivnng hade sett mycket annorlunda ut.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 18 januari 2023, 11:57

Konsensus har väl bara ett vetenskapligt värde, och det är att fungera som en genväg till en gemensam utgångspunkt som alla kan utgå ifrån. Ironiskt nog är det också den största bristen eftersom tron på konsensus får individer att ta det dom tror är en genväg men som i själva verket är en irrväg... och det är jäkligt svårt att veta vilken typ av väg man faktiskt är på! :D

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 19 januari 2023, 07:50

Vilka etablerade arkeologer/historiker är inte övertygade om att Birka låg i Mälaren?
Deras argumentation borde vara mycket intressant för trådens ämne.
Vilka etablerade arkeologer/historiker anser att Ottar och/eller Ottar och Wulfstans reseberättelser inte beskriver maktförhållandena på 880-talet?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 19 januari 2023, 09:13

Om du läser trådarna om Birka Andreas så kan du ganska snabbt se att det finns en problematik. Adam av Bremens Birka är nog de flesta benägna att tyda som Mälarbjörkö men det finns öppningar i lvriga källorna för att det där kan handla om olika platser. Personligen har jag Mälarbjörkö som utgångspunkt i de här diskussionerna men jag är medveten om att det kan komma att ändras i framtiden. Ottar och wulfstan beskriver västkusten som dansk utifrån en sikteshorisont ute till havs. Kan man utesluta att man här med flit uteslutit en svensk kustremsa vud Göta älvs utlopp? Ne, givetvis inte! Säger källan någonting om var svearnas kärnland låg? Nej definitivt inte. Den konstaterar bara att Blekinge, Möre, Öland och Gotland hör till svearna. Givetvis är det första man tänker på hör samman med dessa kustlandskap- de inlandsregioner som de omringar. Dvs Småland och Östergötland. Mälaren ligger i denna skildring ute i periferin.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 19 januari 2023, 11:02

Kungsunes teori är egentligen identisk med kärnan i Västgötaskolan enligt Fasth, Stålsjö mfl.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 19 januari 2023, 11:17

Japp och dessa teorier har ingenting med vetenskaplig konsensus att göra.
Och Wulfstan reste till Polen så att Mälardalen inte omnämns är irrelevant / givet.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 19 januari 2023, 12:07

De flesta av de teorier jag framfört är inte mina utan plockade från vetenskapliga arbeten. Inget från Västgötaskolan utom en sak. Undantaget är att jag lyfter in Halle och Hunneberg i diskussionen.
Nej! Valdemars teorier är på det hela taget betydligt närmare Fasth än mina. Både han och Fasth vill lyfts Alvhem och Grönån som geatas hemvist. Jag vänder ju på det och placersr Geats på Jylland. Det enda jag gillar hos Fasth är att han radade upp vad de äldsta källorna beskriver utan att blanda in sena konventioner. Han såg att övre götaälvdalen passar in i detalj på skildringen av det äldsta kungasätet. Därefter upphör likheterna med mina ideer. Valdemar, som jag förstår honom, tror att västergötland var ett eget rike med befolkning som inte kallades för svear före 1200-talet. Han målar upp detta götarikes position på ett sätt som ju egentligen bara matchar sagornas beskrivning av svear. För mig är det otroligt att han inte ser detta själv. Jag tror att svear är ett allmänt begrepp för jordbrukare i Skandinavien. Valdemars beskrivning av Västergötland är nästan en pastisch på Verner Lindblom utom att han kastat av sveabegrepoet.

Skriv svar