Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Castor

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Castor » 18 december 2022, 08:46

Uddevalla (Vodaval) finns för övrigt med på Olaus Magnus’ Carta Marina…
Viken, skildt från Sverige af Trollhätteelfven, betecknas som ett f. d. rike. Af orter inom detta område finnas utsatta Uddevalla (Vodaval), för långt åt söder […]
https://archive.org/details/svenskaakad ... up?q=Viken

john

Inlägg av john » 19 december 2022, 17:27

Castor skrev:
12 december 2022, 22:33
john skrev:
18 september 2021, 21:42

Sen har vi då i princip Uddevalla kommun. Wichia på kartan. Ursprungsområdet för det senare och större området Viken?

På kartan [Carta Marina] så ser man tydligt Bokenäs och det som nu är Uddevalla kommun.. (där också Wulfingliknande namn finns, ifrån Beowulfsagan) Ulveviken, Ulvesund etc.

Där finns också en krona på den halvön på kartan. (Talar för sig självt kanske)
Vichia är nog helt säkert en latinisering av namnet Viken som betecknar ett område ungefär motsvarande Bohuslän.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Viken_(historiskt_område)

Kronan i anslutning till namnet kan betyda att ifrågavarande landskap troddes (av Olaus Magnus) ha varit ett gammalt kungarike. Kronor kan även ses i anslutning till namnen på landskapen Värmland och Hälsingland, då tillsammans med orden ”olī regnum” - ”det tidigare kungariket”.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... arina.jpeg

Annars verkar Bokenäset vara en intressant plats, även om vi aldrig kan veta säkert om vi närmar oss svaret på frågan i trådens rubrik.

Ja, Vi kommer väl allt närmare de geografiska områdena i sagorna som kan ha olika namn - beroendes på när var hur osv. Viken är ett begrepp - som du säger med allra största sannolikhet är den vik som skapar viken upp till Uddevalla ( om man tänker sig utan Orust och Tjörn ) - det är som att den till o med är vikt - annars heter det ju fjord i dessa trakter. Om man tänker bort Orust och Tjörn ser man också relevansen av Bokenäset. - Som en landbrygga till hela Dalsland och västra Värmland. mot nordväst kunde du ta dig via Bullarensjöarna till dagens Norge, I nord upp till Lelången - och nordöst upp i den andra delen av Dalsland. Via Bäveån kunde man ta sig långt in mot Vänersborg och Trollhättan.

"Uddevalla (Vodaval) finns för övrigt med på Olaus Magnus’ Carta Marina…"

Jag tänkte på det du sa om

"Kronan i anslutning till namnet kan betyda att ifrågavarande landskap troddes (av Olaus Magnus) ha varit ett gammalt kungarike. Kronor kan även ses i anslutning till namnen på landskapen Värmland och Hälsingland, då tillsammans med orden ”olī regnum” - ”det tidigare kungariket”.

Om man läser - också via archive.org - så finns latinska texter på "Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum" Adam av Bremen är det väl - om det är originaltext vet jag inte. ( Det skulle förklara en hel del om det inte är det och att den är översatt med "språkvård" - så att man ska läsa in 1600 talets geopolitiska geografiska begrepp - via Peringsköld och så vidare)

I alla fall så står det där om just om Värmland och Hälsingland..
https://archive.org/details/adamvonbrem ... 4/mode/2up

När man sedan ser det med insikten om att vissa begrepp som Seland och Funis, Sconiae etc - inte är de begrepp som man talar om idag - så kan det passa med Bohuslän - övergången - Bohuslän, Värmland och Hälsingland blir då mer naturlig rent geografiskt - men även som vi har varit inne på tidigare, Haplogruppsmässigt!

I Ynglingasagan har man liknande begrepp för områden som jag då tolkar som Bokenäset helt enkelt - inte som dagens Själland. Detta på grund av flera anledningar och typer av faktorer i ett mer tvärvetenskapligt perspektiv. Men där jag använt mig av logisk samhällsvetenskaplig härledning. Om A - så B och så vidare.

Exempelvis kan man här se namn som liknar - men som inte behöver vara detsamma som dagens namn - om Helsingborg - eller är det Halsingland, Är det Funia / Fyn eller är det områden runt Selund dvs Bokenäs - detta ihop med att de talar om Askomanner som vikingar och pirater - men som ändå välkomnades in i Danaväldet.. Det talas om Lundensem och Dalboiensem som ärkebiskopsäten.. hmm, låter inte Dalboiensem lite som ett - Dalbo.. hmmm. Liksom.

Här börjar man tänka - såklart - för att bitarna ska kunna falla på sin plats - utifrån tidigare helhetsperspektiv - om inte översättningen för Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum har blivit manipulerad på något sätt.

https://archive.org/details/gestahammab ... 8/mode/2up

Men tänker man logiskt och tar bort dagens namn så stämmer ordningen för vilka geografiska områden som nämns i Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum. Adam om Bremen kom från Hamburg och om de seglade runt Jutland , vilket är logiskt (Kiel kanalen fanns inte ännu) så kan man anta att deras beskrivning börjar när Skagerrack och Kattegatt skiljer Nordjön åt. Deras beskrivning börjar förmodligen här sedan följer man västkusten med dess vikar och ner söderut..

- eller är det norrut - Norwegen. : )

Minns väl, den stora katedralen man nyligen hittat i Edsleskog byggt i tegel från 1200 talet. Kanske är det till och med denna Norweg som Adam av Bremen beskriver. Och då ligger Birka verkligen inte i dagens Mälare.

Givetvis är allt bara en teori som arbetas på nu och det är trevligt om andra blir intresserade också. - Självklart är den Biased - Men detta är väldigt viktigt - även om man använder induktiv och deduktiv metod etc. Jag menar Sveaskolan - den är ju Biased om någon! Så mina grundteser är ändå att just inte vara det! Denna centralskandinaviska teori verkar vara svår att falsifiera, den blir enklare och enklare att verifiera.

Men det är viktigt att kunna jobba på en teori - det skulle kunna leda till viktiga upptäckter - till exempel att sagans plats hittas. Därmed blir sagorna och särskilt Fornaldarsagorna mer relevanta. Dessa sagor som tidigare bara ansetts som riktiga i Norge. Dessutom kan vi hitta de egentliga platserna för Lögrinn, Fornu Sigtunir, Birka, Hleidargardur, Sciringes heal med flera. Det finns mycket att hitta i jorden där som är viktiga att få upp för att förklara saker och ting.

Gällande Yngwes kommentar där om detta är intressant eller inte för andra - det vet inte jag. För jag kan inte känna andras känslor i den bemärkelsen, (omöjligt då känslor o tankar går via en själv) bara mina egna Men många har sett inläggen, man ser ju antalet visningar. Jag tror det är många som tycker det är intressant och vill veta mer innan de uttalar sig själva.

Det här handlar ju om att vi gör det här tillsammans och att det hela bygger på argument. Det handlar om att veta och det är en process. Det handlar inte om att tycka eller tro.. vi måste testa olika teorier - och därmed ha högt i tak! Om Yngwe ska vara godtycklig domare, jury och bödel i det här så får han väl vara det om han nu äger denna plattform. Om han nu ska utesluta andra argument än hans egna så får han göra så. Men han borde ge varningar först. Det har han gjort nu. Jag har förstått poängen så sett. Men min kreativitet får inte bli lidande.

Jag ska försöka argumentera bättre och mer sakligt och överskådligt - också med källor och liknande. Så att man kan hänga med bättre. Så att man kan "jämföra" på det sättet.

Så tack för inlägg, intressant!
Bilagor
Europäische-Wasserscheiden-NO.jpg
"Norwegen/Noreg" vattenvägen till Halsingland från Västkusten?
Europäische-Wasserscheiden-NO.jpg (742.89 KiB) Visad 3916 gånger
Senast redigerad av 1 john, redigerad totalt 21 gånger.

Castor

Inlägg av Castor » 20 december 2022, 15:12

john skrev:
19 december 2022, 17:27

Ja, Vi kommer väl allt närmare de geografiska områdena i sagorna som kan ha olika namn - beroendes på när var hur osv. Viken är ett begrepp - som du säger med allra största sannolikhet är den vik som skapar viken upp till Uddevalla ( om man tänker sig utan Orust och Tjörn ) - det är som att den till o med är vikt - annars heter det ju fjord i dessa trakter.
Jag är mer benägen att tro på den gängse förklaringen att namnet Viken primärt syftar på Oslofjorden (Fold). I Norge kallade man kustremsorna på vardera sidan om Skagerrak för Vigsiden (Viken-sidan) i öst och Agdesiden (Agder-sidan) i väst. Mellan dessa två "sidor" låg Grenmarr och Grenland. Det behöver alltså inte ha varit Oslofjorden som utgjorde det "hörn" där de två "sidorna" kan tänkas ha mötts. Vestfold ska ju, enligt Wikipedia, ha hört till Viken på vikingatiden...

Karta:
https://no.wikipedia.org/wiki/Viken_(hi ... :Viken.png

På kartan i länken hittar vi Bokenäset under namnet Goðmarr som väl egentligen var namnet på Gullmarsfjorden, men det är ju inte helt ovanligt att vattennamn överfördes till intilliggande landområden. Om inte annat understryker detta Gullmarsfjordens betydelse.

john

Inlägg av john » 20 december 2022, 17:39

Ja, okej. Har sett den länken förut också. Men de som skapat den vet väl inte heller riktigt, utan utgått som vanligt från nutidens geografi - i viktighet om man så säger? Ynglingaätten och Scilfinga etc (Godmarr - Gud) om kungalinjen kom därifrån så kanske inte dagens Oslofjord är originalet till Viken. Så sett. Men här står det att Viken på medeltiden hänvisar till Bohuslän och tvärtom (Oslofjorden) i äldre dagar.. Jaja. Det går väl att reda ut.

Ja, enligt min teori mer är då att dagens Bohuslän - eller iaf Bokenäset och uppåt hette Danmark, eller Danmarkr, eller Dönmark etc - i sagorna då, och inte Viken hela tiden. Danmörk, Danernas gränsland..

Sedan kanske det finns olika administrationer också? Med Kyrkan som en enhet o deras namn på områden. Eller vad man säger o folkmun utifrån ett Danskt eller lokalt perspektiv..

Godmarr, ja. Det är denna karta man har haft i åminne när man läst om Godnarfirdir eller hur det nu stavas i några av sagorna, och då har iaf jag länkat den till Gullmaren och inte till vad kommentarer säger i sagorna om hur man ska tolka geografin. Originaltexten kommer in emellanåt bara vad det verkar.

Detta (God)marr kan ju också vara det som skapar och ger namnet Goth eller Geat. Så Geaternas kärnområde skulle kunna vara då först södra delen av Bokenäset - eftersom man i Ynglingasagan förklarar hur Guden kom till Lögrinn (Gefion) och byggde där Fornu Sigtunir först, sedan Hleidargardur etc. Söderifrån på halvön och uppåt, där man mötte på Vanerna.

dersa

Inlägg av dersa » 21 december 2022, 08:38

John, var menar du att Beowulf ligger begravd??

john

Inlägg av john » 21 december 2022, 18:47

Enligt sagan fick Beowulf en Val efter sig. Ett sjömärke. Han blev inte begravd. Han ville bli ihågkommen istället av alla sjöfarare varje gång de såg denna Val. Där fick han ett bål och blev uppbränd om jag inte minns fel.

Min idé är då att denna plats är uppe på Valeberget på Orustsidan om fjorden in mot Uddevalla. Hronesness i sagan, Hrone betyder Val. Denna fornborg ligger dessutom bredvid Rånäs, och Rånäs udde - där det finns en Val. Denna Val är gammal, man ser att den inte är ordnad eller rörd sedan den byggdes i princip, för uppe på det berget går absolut ingen, och numera är höjden täckt av tallskog. Valen syns inte. (Jämför med relativt nybyggda Valar vid Kyrkesund.) Detta berg är Orusts och hela traktens största fornborg och befästningarna syns än idag på de två ställen som man överhuvudtaget kan ta sig upp på berget..

Legenden finns här om Hitse som är en kung som slåss mot en annan kung på Orust. (Är det Haethsyn i sagan om Beowulf tro, Beowulfs morbror)

Här ligger borgen strategiskt på det som skulle kunna kallas the Whale road, se länken. Orusts största borg. Ligger som en ö. 110 meter över havet. Här har man fått skydd i urminnes tider. Det ligger också alldeles i farleden. Åt väster ligger platsen för legenden om Draken, och strömmarna. Och norrut precis ligger sedan Lejdebergen (150 meter och högst i nejden) och Hjortekullen. (Heorot?)

http://timhodkinson.blogspot.com/2019/0 ... -road.html

Läs gärna aspekterna av mytologiska, religiösa och geografiska/astronomiska perspektiv som jag postat om ganska nyligen och applicera sedan dessa på regionen och platsen. Detta i åtanke om Istidens försvinnande mot nordöst, och älvar ut mot havet i sydväst. Sanddynor i dagens Danmark försvinner och förgås, men här har man landfast mark som dessutom stiger ur havet hela tiden. Detta med vattenvägar upp norrut.. för handel.

Platsen kommer naturligt efter Jylland för de som färdas från sydväst. Det ger extra skydd och naturligt skydd innan en nationalstat kan bygga ordentliga fästningar.

Strömmarna erbjuder detta skydd. Inomskärs kan man här också bedriva handel. Ett nav helt enkelt.

Här placerade man på 1200-talet Norges i särklass viktigaste kloster med stora ägor just i det område som hette Markerna, Gränslandet i Beowulfsagan.

Att Beowulf får en Val efter sig på toppen av ett berg kan ju också ses symboliskt mytologiskt.. där himlen möter underjorden. Vilken annan plats passar bättre än dessa "Norse religions" men även germanska - då kopplingen till Europa via Rhen är stark här.. Se tidigare inlägg om Yggdrasil och Irminsul. Irminsul som pelaren Bokenäs halvö (Siulunti - Selund) och Yggdrasil med dess berg och örnar i toppen av trädet, Earneness.

Sedan finns här då en uppsjö av kopplingar som kan härledas samhällsvetenskapligt logiskt med om A så B och så vidare. Ortsnamn, namn i sagor, mytologiska aspekter, geografiska platser osv. Helheten - kontexten, kan inte bortförklaras i detta nu. Och så ej heller framöver förmodligen då mer o mer verkar bekräfta detta. Till exempel - alldeles en bit söder om Valeberget ligger Krakekullen. Rolf Krake var förmodligen densamme som Hroðulf i Beowulf.

Hleidargardur (Lejdebergen) är platsen i sagorna.. inte Lejre i dagens Själland.. och Heorot är en del av dessa lejdareberg..

Om du frågar mig!
Bilagor
5096C70B-3792-4E76-A990-9BFDDEA4189B.jpeg
Högholmen, Hjältön och Valeberget
5096C70B-3792-4E76-A990-9BFDDEA4189B.jpeg (73.21 KiB) Visad 3748 gånger
IMG_20210530_122034.jpg
Lägg märke till Hjärtformade stenen i botten mot sydväst. Och kanske en Örnformad (Hök - Veðrfölnir ?) sten eller ansikte i toppen.
IMG_20210530_122034.jpg (6.47 MiB) Visad 3751 gånger
Senast redigerad av 1 john, redigerad totalt 30 gånger.

john

Inlägg av john » 30 december 2022, 17:37

AndreasOx skrev:
29 november 2022, 16:34
Jag tar för givet att du noga studerat ortnamnsetymologierna i Lane härad enligt https://www.diva-portal.org/smash/recor ... dswid=-769

Fridhem är nästan alltid ett nutida namn. Övrigt har jag inte kontrollerat.

Hej igen!

Tack för svar den gången!

Tack för länken! Denna länk har gett flera nya infallsvinklar på tesen jag arbetar på - flera ortsnamn har kunnat redas ut mer genomgående. Även om det är tydligt att den som skapat denna lista på namn i trakten ibland inte har haft en aning om vad som föranlett platserna och dess namn. För vem skulle kunna vetat det utifrån den information de haft.

Jag kommer snart vidareutveckla detta svar som antagligen blir mitt sista här på forumet - för jag får inte fortsätta längre, då kommer jag få en varning. Man måste förhålla sig till de regler som finns - att ha en dialog och inte en monolog till exempel.

Det har varit delvis omöjligt att hålla en dialog - istället har jag försökt resonera logiskt på egen hand. Jag har varit tvungen att göra det eftersom informationen jag haft har varit såpass omfattande. Poängen är att beskriva en helhetslösning som jag ser det - och det går ju bara att göra genom att berätta om den.

Och delvis så har folk inte svarat heller eller drivit på vidare om logiken i det hela.

Jag kommer svara allteftersom sedan utifrån de riktlinjer som finns på forumet. Dels om det är någon som svarar på mina inlägg. Eller om andra vill driva andra hypoteser givetvis, men då kommer jag testa dem om det behövs. På ett konstruktivt sätt.

Och - tack vare din länk så har jag hittat en saknad länk i det hela - och det är Ubsola - som ska ligga en dags färdväg från "Bircham" / Fornu Sigtunir. Platsen jag hittat stämmer på en dags färdväg om Fornu Sigtunir är Hultås i Dragsmark (Den ska ju enligt Ynglingasagan ligga vid Lögrinn)

- Och för alla som redan nu vill veta mer om var min idé om var Ubsola ligger så finns ledtrådar i Ortnamnen i Inlands Fräkne. Där många sol-namn finns.

https://app.raa.se/open/fornsok/

https://isof.diva-portal.org/smash/get/ ... TEXT02.pdf

Här ser man Gravfälten liggandes i en triangel. Varav den norra vid Hova gård (Houga)

Vid Forshälla (som förr hette Forsola (i skuggan av solen) - i södra sluttningen norr om den vid Buddeberg ligger ett Gravfält - samt ett gravfält till, en liten bit väster om den. Alla antagligen med egna Tempel. Dessa skogsområden med berg skapar södersluttningar - Ubsola.

I Biskop Jens Nilssons bok beskrivs skogsområdet som Opsal skoug, när de kom norrifrån på gamla vägen från Uddevalla genom Hova och Hässleröd. (Men nämns även i Röde Bok som Upsalom)

"Der wi slap skougen, droge wi i’synder om 3. gaarder heder Houge liggendis paa den høyre haandt i øster och vester fra hin “anden, hos huer andre, huilcke wi droge forbi, thj almanne veyen falt derom, men wi droge en anden vey i synder offuer engen, och offuer en beck heder Langeheeds beck, huilcken kommer aff øster vdaff myrer strax hoss, och løber i ve- ster 3. pilskud om en gaard heder Lerbo i sudoust ved gaarden, saa løber hand synder 3 eller 4 pilskud Westen for en bro kal- lis Store bro 1 pilskud som ligger 3 eller 4 pilskud i vester fra prestegaarden, vdj en aa kallis Førssels aa aff hoffuit kircken som heder Førssel kircke.’ Saa droge wi i synder offuer en skoug kallis 0psals skoug 8 eller I0. pilskud til 2. gaarde heder Bude- berg"

https://no.wikisource.org/wiki/Optegnel ... 1_Mai_1594

Här finns förmodligen då ett "Triclinium" av tre tempel (plural) där Frej, Tor och Oden enligt Adam av Bremen hyllas. Vad detta Triclinium betyder har diskuterats, men det skulle kunna vara dessa tre gravfält på dessa höjder i en trakt som förenas genom Viken till Bokenäset. Det som senare blivit Uddevalla kommun. Spontant låter Triclinium som något som har ett förhållande till varandra och att det är plural (Templum) samt att det är tre stycken av något. Adam av Bremen skriver ju att tre tempel finns, en för varje gud. I en triangel som på kartan (Ovan) - och som bilden nedan i länken. Där Tors tempel i så fall borde ligga uppe vid Hova. Och Odens i sydöst mittemot Forshälla vid Buddeberg (Gudaberg?) (Wodanberg?)

http://vroma.org/vromans/bmcmanus/triclinium.html

"Ett argument för hur Hultgård påvisar en viss felaktighet i Adam av Bremens text är hur troligen
ögonvittnena berättat för Adam av Bremen om en slags hednisk kultbyggnad, vilket de kanske
benämnt som ett hov eller en stor hall (Hultgård 1996:28,30, 1997:18). Men trots detta har Adam av
Bremen använt sig utav termen templum, vilket i sin tur suddar ut den betydelseskillnad mellan de
fornnordiska beteckningarna på de olika varianter av kultbyggnader och kultplatser som existerat
(Hultgård 1997:18). "

(Här har också Henrik Janson, universitetslektor vid Göteborgs Universitet (som jag tidigare själv ringt och talat med angånde Beowulfs Val) en ide om detta. Men aldrig funnit platsen. Ej heller i samband med en helhet med resten av delarna i sagorna i en Bohuslän/Dal hypotes.)

Där kan man verkligen tala om evigt pladdrande av professorer utan att komma någonstans alls.

https://lup.lub.lu.se/luur/download?fun ... Id=9005531

:)

Om ni vill att jag beskriver mer om platsen Opsal (Ubsola?) Biskop Jens Nilssons Visitatsboger og
reiseoptegnelser 1574-97 (1594 JN 147)

https://no.wikisource.org/wiki/Optegnel ... 1_Mai_1594

eller

Upsalom (Biskop Eysteins Jordebog - Den röde
Bog, 1396 RB 229)

https://archive.org/details/biskopeyste ... up?q=skoug

Så kan ni väl kommentera idén efteråt.

(Det finns även ett fjärde gravfält på en sydsida vid E6 an, Lerbomotet. Ovanför den ligger Solum)
Bilagor
blot.jpg
blot.jpg (34.08 KiB) Visad 3333 gånger
Senast redigerad av 3 john, redigerad totalt 1 gång.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 januari 2023, 14:50

En bra länk att starta med om man vill spekulera över Uppsala-templet:
http://wadbring.com/historia/sidor/upsala.htm
Eftersom enbart Adam av Bremen nämner "templet" är det allt annat än säkert att det funnits i verkligheten.

Om du vill ha en dialog måste du följa Yngwe:s m.fl. råd.
Det måste finnas en väl underbyggd teori att diskutera.
Den största invändningen jag har mot Bohusläns eventuella forntida betydelse är logistiken - det saknas befolkningsunderlag för att vara ett större maktcentrum.

Kan du utveckla vad du menar med:
"Tack för länken! Denna länk har gett flera nya infallsvinklar på tesen jag arbetar på - flera ortsnamn har kunnat redas ut mer genomgående. Även om det är tydligt att den som skapat denna lista på namn i trakten ibland inte har haft en aning om vad som föranlett platserna och dess namn. För vem skulle kunna vetat det utifrån den information de haft."
Häradsortnamnsskrifterna behandlar samtliga kända ortnamn som inte är helt moderna.
Vilken information menar du har tillkommit?
Jag rekommenderar boken "Svenskt ortnamnslexikon" om man vill försäkra sig om senaste vetenskapliga tolkning.

john

Inlägg av john » 1 januari 2023, 15:38

Ja, Bengans historiasidor om Ubsola är intressant. Soldyrkarkultur. Och de flesta "Uppsala" namn ligger just i Västra Sverige och Norge. Så det finns säkert lika många Ubsola som det finns kyrkor. Men det är märkligt hur ovanligt många namn med sol det finns just i Fräkne härad. Där även solnamn går in till själva kärnbygden i pastoratet, alltså till huvudkyrkan, Forshälla.

Sedan låg nuvarande Uddevalla kommun på den mest strategiska platsen i Skandinavien skulle jag vilja säga. Ett Göteborg med dess upptagningsområde fanns inte då - utan det är förmodligen denna centrala plats i Bohuslän. Nuvarande Fyrstadsområdet.

Befolkningsunderlaget är tvärtom - mycket stort. Om man jämför med Västfold till exempel så finns där stora fjäll etc inåt landet. Men här finns hela Västergötland, Dalsland och södra Värmland som måste kanaliseras ut via en västkust - som med havets hjälp verkligen är en logistisk fördel. I och med Att Vänern ligger där den ligger så blir handelsvägarna Nord-syd och Väst-öst precis som i ett kors just här. - Dessutom bildar färdvägarna till havs alldeles väster om ett liknande kryss väster-öster / nord-syd på grund av Jylland som måste rundas, samt södra udden på Norge.

Den som kontrollerar denna strategiska förträngning har en hel del att säga till om. Den stora Uppsala-kultplatsen samt handelsplatser som Birka är det inte en slump att Adam refererar till. Den kan med stor sannolikhet ligga just här.

Samtidigt som befolkningar på andra ställen i Norden inte hade vuxit fram på samma sätt under en lång tid. Megalitkulturen visar ju på detta. Mälardalen hade under tusentals år legat under vatten. Gränsen för ett Baltiskt hav som Adam skriver om borde rimligtvis vara havet öster om Skagen - de kom dessutom från Hamburg och måste runda Jylland.

Länken var bra att du skickade. Mycket intressant att läsa. Och det var ju i den som det nämndes om Upsalom, och även länkar till Biskoparnas anteckningar om Opsal skoug och Upsalom.
Men bara för att det är ett lexikon så betyder inte det att allting är rätt. Det är liksom inte matematik. Till exempel skriver han att Upsalom är ett uppkallelsenamn efter nuvarande Uppsala. Han gissar sig till lösningar ibland. Det kan vara precis tvärtom.

Så, med tanke på kontexten här om sagornas plats - den geografiska förutsättningen och förhållandena platserna emellan - samt - Adam av Bremens Ubsola (ingen annan Ubsola) så borde detta till en stor grad kunna vara det Ubsola som Adam refererar till - men även de andra källorna, dvs isländska sagorna - och numera fornaldarsagorna som fått nytt liv. Iom helheten.

En dags färdväg stämmer från Strömmarna och in. Enligt Adam skulle Ubsola ligga en dags färdväg från Fornu Sigtunir - och den vill jag geografisk helhetsmässigt förlägga till Hultås i Dragsmark, där fanns förr ett annex till Klostret. Men är antagligen äldst.

Björn på Houga som sagorna refererar till kan också vara detta Houga som ligger bredvid Forshälla och har ett av gravfälten.

Bredvid ligger Koppungen också - Tingsplats och marknadsplats. ( en Kaupang kanske enligt ortnamnregistret ) Namn som Konungsberg etc, intressanta fornborgar som skydd. Namn som kung Eskils grav kung Hackes grav etc etc.

Jag tycker det här borde utredas av Bohusläns museum.. helt klart
Bilagor
21826014-6904-4E0D-A62D-FC2843EF96D0.jpeg
21826014-6904-4E0D-A62D-FC2843EF96D0.jpeg (499.95 KiB) Visad 3185 gånger
Senast redigerad av 5 john, redigerad totalt 14 gång.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 januari 2023, 16:07

Vad jag vet finns det ingenting som talar för att Bohuslän var handelscentrum för Västergötland.
Västergötlands bon visar mycket tydligt att kommunikationerna gick längs med älvdalarna till Göteborg och Halland. Samt att Dalsland hörde till Västergötland.
Jag har försökt att sammanställa det lilla man verkligen vet i https://www.dropbox.com/s/4iy6yz33pgdee ... d.pdf?dl=0

Mängden av Uppsala-namn väl spridda i alla gamla bygder betyder för mig att Uppsala som namn inte bevisar något. Jag tror att Adam av Bremen skrev om något som fanns på många ställen i Norden - Uppåkra är väl det enda arkeologiskt belagda stället.

Skriv svar