Svíþjóð och Ubsalum
-
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Ingen av platserna är i Höör.
Jag har gjort, kontrollerat och sprungit på orienteringskartor i princip över hela området du har dina namn på. Jag känner till hela området mycket väl. Den arkeologi som finns är intressant med främst Sösdalafynden från 500-talet.
Då tar jag Tjörnarp som exempel - Namnet skrevs 1283 Thyrnäthor och kommer från kyrkbyn. Efterleden är torp, 'nybygge'. Förleden är tjörne, 'törne, snår av torniga buskar'.Eric Kjellin skrev: ↑10 september 2022, 19:23Skriv Tjörnarp isof i Google och se om du kan hitta en Nornarp sjö i Gunnarp. Du hittar även en Björnekull - dét är Bragalund.
Hela materialet kan jag inte redovisa här som en helhet men karta och text finns på Facebook.
Tjörnarp (kyrkbyn) ligger ca 3 km väster om där du satt ut Nornarp sjö i grannbyn Gunnarp.
Och Paltebokens Biörnekull (ca 1550) står ljudmässigt mycket långt från Bragalund.
Senast redigerad av 1 AndreasOx, redigerad totalt 11 gånger.
-
I Bragalund dödar Helge Hundingsbane en björn. Den ende i Eddan som dödar björnar.
Inte långt ifrån vid Run-isse sjö har du Björnjägarens grav.
Helge Hundingsbane satt dessutom under en örnaklippa, det kan han göra på Örnabjär.
Hur många vulkaner vid namn känner du till?
Inte långt ifrån vid Run-isse sjö har du Björnjägarens grav.
Helge Hundingsbane satt dessutom under en örnaklippa, det kan han göra på Örnabjär.
Hur många vulkaner vid namn känner du till?
Senast redigerad av 2 Eric Kjellin, redigerad totalt 11 gång.
Minst 20 i hela området från Sösdala till Höör/Hallaröd - ex Svartehatt, Ulfsbjär, Knösen, Hundsberg, Lönnebjär.
Orienteringskarta över en liten del av området - Sösdalafynden gjordes nära husen i nordvästra hörnet.
-
Vad heter de två vid Lillö resp Bosjökloster?
-
Sen då?Eric Kjellin skrev: ↑11 september 2022, 10:33Länsstyrelsen, kulturmiljöenheten kommer med arkeolog till tre av mina platser.
-
Du verkar vara mest ett Internettroll.
-
Om du menar mig så har du fel. Du kan inte lägga ut dina rön och förvänta dig enbart medhåll. Framgång för teorier mäts i hur många som anammar dem. Har länsstyrelsen yttrat sig om dina slutsatser?
Eric Kjellin, varför kommer du inte med några argument som stöder dina teorier?? Du har fått ut en arkeolog för att bekräfta att du hittat en grav och du visste dessutom att det var Beowulfs grav, det visade sig vara en jordhög..........