Här är karta som sammanfattar min tolkning av Jordanes' Scandza-beskrivning:
- SCANDJORD2.png (74.55 KiB) Visad 6255 gånger
Som tidigare framhållits, tror jag att beskrivningen av de olika folken ska delas upp i tre delar, här markerade med färgerna grönt, rött och blått. Jämför
startinläggets sex grupper. Grupp 1 finns inom det gröna området, grupp 6 inom det röda och grupperna 2 – 5 finns i det blå. Screrefennae och finni antas vara utspridda över större arealer både inom och utanför de färgade områdena. De två femhörningarna representerar grupp 2 respektive grupp 4. Fyrkanterna representerar övriga folk.
De röda linjerna är handelsvägar som genomkorsar och passerar det nuvarande danska området, väster om Öresund, och fortsätter norrut upp till
Vestfjorden och Lofoten. Vägar till Östersjösfären öster om Öresund - samt folkländer i anslutning till dessa - är gråmarkerade på kartan; enligt min uppfattning berörs inte dessa av Jordanes’ beskrivning.
De två ihopkopplade lila rektanglarna markerar utbredningen av ”ringformiga tunanläggningar” (norska:
tunanlegg eller
kretstun), se
tidigare inlägg. Och stjärnan markerar området vid Ätrans mynning - en misstänkt nedslagsplats för de heruler som blev fördrivna, först av langobarderna och sedan av danerna, till Skandinaviska halvön.
Ovanstående karta korrelerar ganska väl med spridningen av brakteater, där Gotland, Mälardalsregionen och Medelpad framstår som "slutstationer" på förgreningar från huvudstråket.
- Brakteater.png (128.71 KiB) Visad 6255 gånger
Spridningskarta efter Hauck och Axboe m.fl. (?), här sprayad med grönt, rött, blått och grått enligt ovan, samt gult i sydväst.
Samma sak med äldre futhark-inskrifter:
- Runor.png (85.25 KiB) Visad 6213 gånger
Karta från Wikipedia, efter Jansson (1987), sprayad som föregående.
https://en.wikipedia.org/wiki/Elder_Futhark
Trianglarna markerar farledsanknutna inskrifter; från norr till söder:
Vatn,
Barmen,
Askrova,
Eidsvåg,
Reistad och
Rö, efter Herschend (2020) –
Från ord till poetisk handling: Skandinavisk skrivkunnighet före 536, sid. 31.
https://uu.diva-portal.org/smash/record ... swid=-7272