Utförligt inlägg. Tack!ÅkeP skrev: ↑22 december 2021, 17:27Man ska betänka följande omständigheter, boken är inte ett resultat av ett mångårigt analysarbete utan utvecklades....
Du skriver snuttifierad, önskar jag själv valt en så passande beskrivning. Känner att det det är ju lite så det blir, lite naivt och infantilt. Resultatet då, inte en beskrivning av författaren.
Och jag frågar mig, har man verkligen råd med det, med det förmodade materialet, och med den status man besitter? För rent krasst, om Sven varit synnerligen respekterad och okontroversiell, då hade han inte blivit bemött med denna skepsis från institutionerna ifråga. Men Sven har mest publicerat populärvetenskap, och i stor del i egen regi, utan granskning av förläggare och kritiker. Jag misstänker att han i vissa ögon har varit allt för folklig. Om jag har rätt, så är hans förtroendekapital i de högre kretsarna ganska lågt och han har ganska enkelt kunnat viftats bort när han kommer med obekvämligheter som utmanar investerad prestige.
Missförstå mig rätt, jag gillar Sven trots min kritik till visst och något, just för att han varit folklig. Men, när man möjligen har ett scoop, då hade det kanske varit läge att värdera annorlunda. Då kanske det varit bättre att gå tillbaka till de vetenskapliga grunderna istället för att hasta. För i ärlighetens namn, att gå från upptäckt transkription till utbasunerad sensation på mindre än två månader, det är väldigt hastigt. Inte en chans att man på den tiden hinner både översätta, tillgodogöra sig, och granska ett material som enligt utsago är så omfattande.
Det har ju också visat sig, att argumenten för äkthet varit ihoprafsade utan second opinion och självkritik.
Hade det inte varit värt att vänta för att investera i metodik och saklighet? Riskerar man inte att förlora allt? För den där orginalskriften kommer väl aldrig hittas, om den finns borde den vara framme sen länge....