En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av AndreasOx » 13 december 2021, 12:21

Väldigt mycket fysiskt material från 900-talet till nutid som allt måste stämma dvs mycket korrekt förfalskat.
Om jag vore förfalskare skulle jag definitivt enbart ha förfalskat en sak (ex GW) med dess proviniens. Och inte bemödat mig med allt material och alla förvecklingar som boken beskriver

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 13 december 2021, 13:06

Andreas och Kungsune

Hur ser ni på omfattningen av beskrivning från områden i dagens Sverige? Mycket spekulationer har funnits kring dansk överhöghet över den Skandinaviska halvön de senaste årtiondena. Jag får en känsla av att något inte stämmer pga denna ”brist”.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 december 2021, 13:16

AndreasOx skrev:
13 december 2021, 12:21
Väldigt mycket fysiskt material från 900-talet till nutid som allt måste stämma dvs mycket korrekt förfalskat.
Om jag vore förfalskare skulle jag definitivt enbart ha förfalskat en sak (ex GW) med dess proviniens.
Vadå allt måste stämma?
Det enda som behövt stämma hittills är ju att bläck och papper fanns på 60-talet.
Och inte bemödat mig med allt material och alla förvecklingar som boken beskriver
Nja, då hade ju ingen ens brytt sig om den. Egentligen är ju beskrivngen av förvecklingarna bara några meningar med ord. Alltså inte alls så jobbigt.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 december 2021, 13:23

Valdemar skrev:
13 december 2021, 13:06
Andreas och Kungsune

Hur ser ni på omfattningen av beskrivning från områden i dagens Sverige? Mycket spekulationer har funnits kring dansk överhöghet över den Skandinaviska halvön de senaste årtiondena. Jag får en känsla av att något inte stämmer pga denna ”brist”.
Svårt att uttala sig om innan allt finns tillgängligt. Vad som skildras i boken speglar nog vilka avsnitt som främst intresserat Sven.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 13 december 2021, 15:13

Jag tror inte dessa delar finns eller att de inte känns sannolika. Det vore som jag ser det en total härdsmälta att inte ta med eventuella uppgifter om förhållanden i Norge eller Sverige.

Har för mig att det utlovades nya uppgifter om ”Sverige”..

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 13 december 2021, 17:41

Valdemar skrev:
Andreas och Kungsune

Avico var ju Haralds präst och hans fokus var förstås Harald och händelserna kring honom. Föremålet var inte att beskriva skandinavien och det mesta av Haralds aktiviteter var dessutom riktade söderut. Där står dock lite om Skåne med Guldharald som kung tills han blev avrättad av Harald, som sen satte sin lillebror Toke som lydkung där, och vad som sen hände när Toke blev kung efter Harald över hela riket, men bara under några månader innan han dog i slaget vid Uppsala. Så här långt om de numera svenska områdena i de begränsade avsnitt från GW som använts i boken. Troligen finns där mer i GW om de svenska områdena och olika maktförhållanden, särskilt som Styrbjörn och andra kom därifrån.

Utgivningen av hela GW i översättning kommer troligen att landa på omkring 500 sidor med facsimile av sidorna transkibering till maskintext, översättning till troligen engelska och sen kommentarer som sätter in det som omtalas på de olika sidorna i sin kontext. Det blir inte som en populärvetenskaplig bok, utan som en forskningsrapport med flera författare.
Senast redigerad av 1 ÅkeP, redigerad totalt 14 gånger.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 13 december 2021, 17:45

Det lilla stycket om Styrbjörn och Slaget vid Uppsala är intressant då det ger en annorlunda men möjlig beskrivning. Fler uppgifter om Sverige möjliggör för många i Sverige att komplettera den granskning som kommer ske från danskt håll.

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 13 december 2021, 17:56

Valdemar skrev:
13 december 2021, 15:13
Jag tror inte dessa delar finns eller att de inte känns sannolika. Det vore som jag ser det en total härdsmälta att inte ta med eventuella uppgifter om förhållanden i Norge eller Sverige.

Har för mig att det utlovades nya uppgifter om ”Sverige”..
De nya uppgifterna om Sverige finns där, det var slaget vid Uppsala som avsågs. Det beskrivs i detalj. Dock saknas vissa uppgifter om vad som hände på hemvägen efter slaget och varför Sibi blev ihjälslagen och begravd på Öland. Det kommer förstås att finnas i översättningen av hela GW.

Vad som finns i GW om Norge och Sverige vet vi inte på denna tidpunkt. Om Norge finns det förstås med om det som Harald var inblandad i, med övriga två delar av GW beskriver kyrkliga förhållanden i Wolinområdet och kristningen riktades även norrut, så där finns nog ett och annat som Sverige och Norge också.

Din härdsmälta får nog vänta tills hela GW finns översatt. Se bara Haraldboken som en introduktion till det stora källmaterialet, inte som en komplett beskrivning av det.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 13 december 2021, 18:06

Vi har ju så oerhört lite kunskap om tiden runt år 1000. Det som ”dyker upp” i GW kring företeelser i dagens Sverige kan nog snabbt jämföras med de få befintliga uppgifterna vi har.

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 13 december 2021, 18:17

Kungsune skrev:
13 december 2021, 13:23
Valdemar skrev:
Andreas och Kungsune

Svårt att uttala sig om innan allt finns tillgängligt. Vad som skildras i boken speglar nog vilka avsnitt som främst intresserat Sven.
Nä, Sven är intresserad av det hela, men bokens måste begränsas till rimligt format och även bli färdig någon gång, efter redan många års försening. Sven har bara tagit med i boken sådant som varit relevant för berättelsen om Harald. Muntligt har Sven berättat många mer saker som inte kommit med i boken. När översättningen hittades i Polen 2019 fick det då färdiga manuskriptet på 350 sidor drastiskt kortas ner för att få plats med de nya informationerna som GW förmedlade.

Skriv svar