Eller har din åsikt där.
Eller tro.
Men nu är vi ju tillbaka där vi var tidigare. Där vi pratade om att det inte är så. Utan mer att veta. Och att veta är en process som vi går igenom tillsammans, konstruktivt.
Att förstå!
Det enda jag kan bidra med är mitt antagande att det som idag heter Tröndelag inte var känt under det namnet på 500-talet, inte av Jordanes i alla fall. Detta skulle kunna innebära att namnet kan ha kommit dit senare. Namnet i sig är ganska trivialt och lär betyda "landet där det växer frodigt".john skrev: ↑10 oktober 2021, 23:07-Castor, har du något att säga kring det här med ditt resonemang om de norska stammarna utifrån den romerska experten där. Aragnarici, Romerici etc..
Kanske skulle kunna stämma då man ser till de gamla kartorna jag la till. Romerici kunde ligga efter Aragnarici..? Men båda Ranii osv. Minns inte nu.
Romerici skulle kunna vara mer detta Tröndelag, relativt sett. Utifrån ett västkustperspektiv med Ragnarici, Ranerike främst? Fill me in..
Ja, Norge ser tämligen heterogent ut när det gäller haplogrupper. Tröndelag domineras av R1a och Vestlandet av R1b. Östlandet verkar vara den mest heterogena regionen i Norge...
Eftersom Tröndelag inte är nämnd någon annanstans på 500-talet så betyder det ingenting. Alla landskap kom inte med i uppräkningen. Dessutom, även om namnet uppkom senare, så är det mest troligt att placera Tröndelag och Trondheim på dagens plats.Castor skrev: ↑11 oktober 2021, 08:39Det enda jag kan bidra med är mitt antagande att det som idag heter Tröndelag inte var känt under det namnet på 500-talet, inte av Jordanes i alla fall. Detta skulle kunna innebära att namnet kan ha kommit dit senare. Namnet i sig är ganska trivialt och lär betyda "landet där det växer frodigt".john skrev: ↑10 oktober 2021, 23:07-Castor, har du något att säga kring det här med ditt resonemang om de norska stammarna utifrån den romerska experten där. Aragnarici, Romerici etc..
Kanske skulle kunna stämma då man ser till de gamla kartorna jag la till. Romerici kunde ligga efter Aragnarici..? Men båda Ranii osv. Minns inte nu.
Romerici skulle kunna vara mer detta Tröndelag, relativt sett. Utifrån ett västkustperspektiv med Ragnarici, Ranerike främst? Fill me in..
Se vidare: https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 190#p25445