Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Visi

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Visi » 15 augusti 2021, 21:23

Norr om Valeberget ligger Julius stuga.
Kan självaste Julius Caesar ha haft ett semester-kryp-in där?

john

Inlägg av john » 15 augusti 2021, 21:33

Tack Valdemar!

Ja, nu behöver vi bara hitta saker. Så att vi får både en induktiv och deduktiv metod..

Det finns spännande grejer uppe på Lejdebergen kan jag säga. Ligger i gärdsgårdar nu mellan markägarna.

Borgarhlid i sagorna går här upp mot Hjortekullen i en naturlig sänka. Och längs den finns stenar. Ingen vanlig gärdsgårdssten inte.

Mycket flyttades säkert till klostret sedan. Som i sin tur flyttades till Bohus fästning, det vet man ju.
Senast redigerad av 3 john, redigerad totalt 31 gång.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 15 augusti 2021, 22:10

Tycker din kandidat är väl så bra som många andra teorier på detta forum. Placeringen i Skandinavien är logisk och naturen stämmer väl in på Sagan. Mitt i Alvhem och nära Gautarna är också bra tycker jag. Saknar närheten till de kända rika fyndplatserna i Bohuslän som Hög Edsten, Lilla Jored eller exempelvis Ytter Restad. Finns någon äldre runsten på Orust? Var finns större högar och guldfynd?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 15 augusti 2021, 22:14

Tycker din kandidat är väl så bra som många andra teorier på detta forum. Placeringen i Skandinavien är logisk och naturen stämmer väl in på Sagan. Mitt i Alvhem och nära Gautarna är också bra tycker jag. Saknar närheten till de kända rika fyndplatserna i Bohuslän som Hög Edsten, Lilla Jored eller exempelvis Ytter Restad. Finns någon äldre runsten på Orust? Var finns större högar och guldfynd? Munkedal är den närmaste trakten med storhögar, guld mm.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 16 augusti 2021, 20:25

john skrev:
15 augusti 2021, 20:42
Nej, Michael Wood har inte svarat. Så behöver annan hjälp.

Du kan inte använda begrepp från idag, som Götaland etc.

Världen så annorlunda ut då, och hade inte de namn vi har nu.

Det är ju givet. Så enkelt får du inte analysera. Måste bli informationskritisk, inte källkritisk med begrepp från idag.
Jo du kan använda begrepp idag som Götaland och Danmark.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 16 augusti 2021, 22:19

Tycker Bohuslän/Alvhem är en bra kandidat för Vädermarksborna/Havsgötarna. Platsen du hittat har dessutom ett antal spännande namn som du påpekar. Om bara man haft en miljö liknande Blomsholm och Grönehög vid Strömstad också. Munkedal är inte långt bort och där finns fynden och högarna man önskar för ett ”Örnäs”.

john

Inlägg av john » 17 augusti 2021, 05:05

Ja, det är intressanta namn som du säger. Passar så väl in allting. Naturen. Närheten till allting. Det är verkligen mitt i Skandinavien. Och där platsen gynnas av att man inte måste runda Jylland för att ta sig söderut, dessutom runda Norges sydkust för att ta sig norrut.

Sjösystemen norrut i Dalsland o Värmland tar en upp ett kanske relativt begrepp Throndheim.. Som kommer från det gamla ordet Thraend - typ. Växa, utvecklas.. - Nybyggarland, Svedjeland? Svithiod.

Klarälven tar en ända upp till Röros nästan. Och där ligger nuvarande Trondheim.
Vägen upp - eller området Markir - dvs Dalsland o västra Värmland hette i sagorna Noregr, vad det verkar och om man översätter själv från sagorna. Att försöka få det att passa in i strukturen. In i en helhet.

Jo, det är intressant med Munkedal. Jag tror det är här som det gamla tinget Eyrathing var. Där kung Sverre valdes in.. Birkebeinarna var kanske dessa Markir-bor.. Och det gamla danska Markirstyrda området blev inte norskt förrän Sverre kom och fick med sig Dalslänningarna.. För Sverre var av den danska Sköldungaätten

Vid Munkedal delas älven så man kan komma norrut i Dalsland även via Högsäter.. Här finns stora gravar. Men Granhogen på Bokenäs är inte liten. O den ligger exakt mitt på, nord, väst, öst, syd.. Strategiskt. Det finns andra högar också..

Framförallt finns väl ingen data att tillgå. För man har ju inte grävt ut. Arkeologer har fungerarat historiskt lite som grindväktare för en byråkratiskt styrd och updiktad nationalstatshistoria. Passiv historieförfalskning genom att inte gräva ut i och med att det inte passar byråkratins definitioner. En arkeolog på Bohusläns museum sa på fullaste allvar - att man måste ju skydda det som finns också. Bevara. - Men man måste ju veta först i så fall vad man ska bevara..

I alla fall så tror jag det finns saker i mossar och dylikt där. Arkeologerna har inte vetat vad dem ska leta efter.. Eftersom de inte har den översikten och är begränsade utifrån de paradigm de måste arbeta inom. (Byråkrater)
Saker som flinta har de dock varit duktiga på att hitta... den tiden liksom.

När jag kom ner från Valeberget efter att ha sett Valen såg jag skålgropar som inte var utsatta på fornsök. Skålgropar som finns i Northumberland. Som ju Sköldungarna I Hleidargardur gifte in sig med. Och där Lodbrok var ett par hundra år senare.

Ja, Wedrageatas hette de som byggde valen på 10 dagar. Så nog är det folk från trakten. Kanske Orustbor.
Enligt en sägen slogs två kungar över Orust. En Hitze o en Bore.. Detta kan också stämma in med oroligheter från denna tid.
Senast redigerad av 7 john, redigerad totalt 4 gång.

john

Inlägg av john » 17 augusti 2021, 05:16

Beowulf skulle ju ha dött vid Earnanäs. (örnarnas näs, genetiv plural)

Sägnen är ju vid Skåleberget vid Dragsmark. Dragsmark är en halvö på halvön.

Earnanäs kan ju även vara hela Bokenäset. Dit Odens folk kom i Ynglingasagan. (Gefionmyten)

Gullmaren hette i sagorna Godnarfirdir. Gudarnas fjord. Skollungen finns på Stångenässidan. (Sköldung)

Eyrasund i sagorna skulle kunna ligga i närheten också, kanske söder om Munkedal eller själva strömmarna in till Hleidr. Eyrathing vill Munkedals kommun tidigare velat ha till Munkedal.

På en karta på 1600 talet står där om Aurar (Örekilsälven)

https://en.wiktionary.org/wiki/eyrir#Old_Norse
https://en.wiktionary.org/wiki/aureus#Latin*
https://en.wiktionary.org/wiki/aurarius#Latin
https://en.wiktionary.org/wiki/-arius#Latin

https://en.wiktionary.org/wiki/marchland#English
https://en.wiktionary.org/wiki/borderland
https://en.wiktionary.org/wiki/m%C7%ABrk#English

Nordströmmarna / strömmarna bildar naturligt skydd in i fjorden.

Jag vill ha denna ögrupp utanför eller som i en förlängning av Bokenäs till det som också beskrivs i Ynglingasagan - till Lögrinn.. Hultås i Dragsmark socken kan vara den plats Oden kom till först och senare byggde Hleidr/Hleidargardur.. Runt Strömmarna hittar vi Lövvikevatten, Lökeskär o Lögås .. Som kommer av liquid, - vatten, sjö, hav...

Odens söner bodde sedan utspritt på Bokenäset och norrut.. En av dem jarl sedan med deras söner i sin tur i Dalsland? (Där krig mellan Jarlernas ättlingar och deras kusiner som styrde Från Hleidargardur senare bröt ut.
Bland annat slaget vid Bråvalla - som skulle kunna ligga runt Munkedal eller norr om längs med Örekilsälven mot Ed till - där Hrings grav verkar finnas enligt fornsök.

Men att flera av dem bodde vid höjder på Bokenäset. (som först var en ö utanför) (en sjölund verkligen, Selund i sagorna)

-Att dessa är gudarna, "örnarna".. Plural. Örnarnas näs ist för Örnäset.
Genetiv plural. Earnaness.

Flera Örnekullar finns också runt om som namn även idag på utsiktsplatser. Bland annat vid inloppet till Koljöfjorden. Var dessa platser för bevakning?

Det kan också handla om offerplatser.. Man offrade bland annat Örnar tydligen enligt en källa där en kung från Frankerriket hade varit i Hleidr på besök. (Minns inte vem, men det går ju att söka upp)
Senast redigerad av 6 john, redigerad totalt 27 gång.

john

Inlägg av john » 28 augusti 2021, 23:12

Vägen upp mot Hjortekullen.. Den högsta punkten samt mest strategiskt med utsikt över havet österut mot Uddevalla på Lejdebergen. (Hleidargardur) ?
Bilagor
IMG_20210828_120848.jpg
IMG_20210828_120848.jpg (6.61 MiB) Visad 3214 gånger
Senast redigerad av 1 john, redigerad totalt 22 gånger.

john

Inlägg av john » 28 augusti 2021, 23:18

Ingen går här någonsin. Ändå finns denna stengata kvar.

Och konstiga stenformationer som denna pyramidliknande sten eller klippformation. Som verkar vara ihopbyggd av flera block i särskild ordning. Lite mystisk är den i alla fall med tanke på var den står i sammanhanget. Öst-väst-nord och syd?

Siulundi

https://www.youtube.com/watch?v=QuVPioqdVTI&t=1s

33:56
Bilagor
IMG_20210828_120545.jpg
IMG_20210828_120545.jpg (7.36 MiB) Visad 3214 gånger
IMG_20210828_120545.jpg
IMG_20210828_120545.jpg (7.36 MiB) Visad 3214 gånger
Senast redigerad av 2 john, redigerad totalt 22 gång.

Skriv svar