Historikus skrev: ↑1 juni 2021, 15:20
Resume
Denne
Guthred (filium Hardacnut) - der var konge i York - er nævnt af Chronicon Æthelweardi som død år 895. Hans far -
'Hardacnut' - må have været aktiv i første halvdel af 800-tallet - dvs. godt 100 år før Harald Blåtand fik regeringsmagten. Det medfører, at der må være omkring fire generationer mellem far Hardacnut og Harald.
Så er der Silverdale skatten, der blev deponeret mellem 900-910, hvorpå navnet 'Airdeconut' er skrevet på én enkelt mønt.
Fra året hvor Guthred filium Hardacnut dør 895 og indtil præstemand Avico i 990-erne skulle nedskrive sin krønike - taler vi ligeledes om ca. 100 år. Krøniken nævner en kong 'Airde Conut' fra Northumbria.
Sidst har vi en hagiografi
Historia de Sancto Cuthberto fra midten- eller sidst af det 11. århundrede - en legende, der nævner kong
Guthred filium Hardacnut. Det er mere end 155 år efter begivenheden år 895.
Silverdaleskatten fra Lancashire i England blev fundet år 2011.
Problemstilling
Hvordan og på hvilket tidspunkt er navnet 'Airde Conut' havnet i en ukendt krønike samt en fortælling om landet 'Norfynbrarik' og en meget høj kriger - da 'Airde' i landet betyder høj.
Historikus
PS.: Der er ingen tvivl om, at Harald Blåtand er i slægt med Guthred filium Hardacnut og dennes far Hardacnut.
Der er intet mystisk ved, at et navn fra 895 optræder i en krønike, der blev skrevet af en mand, der var i familiens tjeneste fra 60 år senere.
Nej.
De har naturligvis talt sammen i den familie ligesom i alle andre familier. Min far var født i 1910, og han fortalte mig flere ting, som hans far havde fortalt ham. Det har jeg fortalt mine børn, så de kan fortælle deres børn det. 100 år er ingenting i den sammenhæng.

Af samme grund kunne nogle fortællinger leve fra før år 1000 til de blev nedskrevet som sagaer et par hundrede år senere. Alle har sikkert eksempler på begivenheder, der fandt sted for mange år siden, og som de har videregivet.