Beowulf - Juten!
Re: Beowulf - Juten!
Tycker att Jyder är en lika bra gissning som Själlänningar eller Fynbor.
Själv Tor jag mer på att söka bland Gautarna/Geaterna på Skandinaviska halvön än bland Saxare, Friser, Jyder eller någon annan angränsande grupp.
Själv Tor jag mer på att söka bland Gautarna/Geaterna på Skandinaviska halvön än bland Saxare, Friser, Jyder eller någon annan angränsande grupp.
Jag är upptagen med en annan frågeställning jag finner mer givande för tillfället. Föreslår att du startar en egen tråd om du vill driva din fråga.Starkodder skrev: ↑2 oktober 2020, 13:46Och så till min fråga om var Beowulfs Väderjutar höll till, kan du svara på den?
-
Starkodder
OK. Kan tyvärr inte uttala mig om Juteteorin om det inte ingår någon form av geografiskt område.Yngwe skrev: ↑2 oktober 2020, 14:03Jag är upptagen med en annan frågeställning jag finner mer givande för tillfället. Föreslår att du startar en egen tråd om du vill driva din fråga.Starkodder skrev: ↑2 oktober 2020, 13:46Och så till min fråga om var Beowulfs Väderjutar höll till, kan du svara på den?
-
Starkodder
Ungefär så ja. Tror inte en sekund på Juteteorin. Inte minst eftersom Bodvar Bjarke aldrig tycks ha förknippats med dem.
1. Jag utgår efter vad som är möjligt att tolka utifrån Beowulfkvädets engelska kontext.Starkodder skrev: ↑2 oktober 2020, 12:32Kungsune:Kungsune skrev: ↑2 oktober 2020, 09:55Vad har det med saken att göra?Striderna över det vida vattnet. De på andra sidan var ju också Geats.
Götarna tillhörde sweons. Jämför hur “rhos” beskriver sig som även tillhörande sueonernas folk.
Först och främst kan man konstatera hur Beowulfkvädet använder termerna. Därefter kan vi jämföra med andra källor. I sin engelska kontext vore det väldigt märkligt om geat inte avser det folkslag "jutar" som det gör i alla andra engelska källor. Att det finns folkbeteckningar i den svenska sfären som har namnlikheter är ju då sekundärt. I den engelska kontexten nämns folket "sweons". Ett folk som bor tvärs över havet från jutarna "geats". Om en grupp Jutar flyttar till Västergötland idag så är det brukligt bland deras fränder i hemlandet att referera till dem som svenskarna när de kommer på besök. Tror inte det var konstigare på 500-talet. Goter eller götar eller geats eller vad du vill. Råkar de bo i Sweoland så blir de automatiskt sweons.
1. Enligt vilka källor tillhörde götarna sweons under 500-talet? Nu snackar vi inte om senare perioder.
2. Var i Beowulf står det "tvärs över" havet? Förstår att du försöker twista till texten lite så att det passar Kattegatt endast.
3. Beowulfs jutar är lite luddigt placerade tycker jag. Var fanns de geografiskt?
2. Rad 2379 understött av rad 2394.
3. Kan du förtydliga vad du menar där? De bor vid ett dubbelhav och har grannar i form av Frieser. På andra sidan av ett hav har de Sweons och Daner. Jylland passar ju väldigt bra på den beskrivningen.
Kanske inte Bödvar Bjarke men väl Saxos Bjarke.Starkodder skrev: ↑2 oktober 2020, 14:15Ungefär så ja. Tror inte en sekund på Juteteorin. Inte minst eftersom Bodvar Bjarke aldrig tycks ha förknippats med dem.
Vad vet vi? Kanske Beowulf är en fantasikompis som Mollgan. En hittepåhjälte som man bytte hemvist på beroende på var man skrev ned sin variant av kvädet. Islänningar hade säkert inget emot att göra honom till norrman när de diktade om honom på 1300-talet.
-
Starkodder
1. Det finns ingen källa som anger götarna under sweons på 500-talet. Däremot finns det två som visar på motsatsen: Beowulf själv med separerade folk och Jordanes beskrivning av de olika stammarna i Skandinavien.Kungsune skrev: ↑2 oktober 2020, 14:161. Jag utgår efter vad som är möjligt att tolka utifrån Beowulfkvädets engelska kontext.Starkodder skrev: ↑2 oktober 2020, 12:32Kungsune:Kungsune skrev: ↑2 oktober 2020, 09:55
Vad har det med saken att göra?
Götarna tillhörde sweons. Jämför hur “rhos” beskriver sig som även tillhörande sueonernas folk.
Först och främst kan man konstatera hur Beowulfkvädet använder termerna. Därefter kan vi jämföra med andra källor. I sin engelska kontext vore det väldigt märkligt om geat inte avser det folkslag "jutar" som det gör i alla andra engelska källor. Att det finns folkbeteckningar i den svenska sfären som har namnlikheter är ju då sekundärt. I den engelska kontexten nämns folket "sweons". Ett folk som bor tvärs över havet från jutarna "geats". Om en grupp Jutar flyttar till Västergötland idag så är det brukligt bland deras fränder i hemlandet att referera till dem som svenskarna när de kommer på besök. Tror inte det var konstigare på 500-talet. Goter eller götar eller geats eller vad du vill. Råkar de bo i Sweoland så blir de automatiskt sweons.
1. Enligt vilka källor tillhörde götarna sweons under 500-talet? Nu snackar vi inte om senare perioder.
2. Var i Beowulf står det "tvärs över" havet? Förstår att du försöker twista till texten lite så att det passar Kattegatt endast.
3. Beowulfs jutar är lite luddigt placerade tycker jag. Var fanns de geografiskt?
2. Rad 2379 understött av rad 2394.
3. Kan du förtydliga vad du menar där? De bor vid ett dubbelhav och har grannar i form av Frieser. På andra sidan av ett hav har de Sweons och Daner. Jylland passar ju väldigt bra på den beskrivningen.
2. I mina svenska översättningar står det "över havet" vilket inte alls är samma som "tvärs över havet". Över havet kan man komma från olika håll och även längst kusten, inte bara rakt över som du vill att texten beskriver. Jag kan segla över havet från Stockholm till Göteborg om jag vill. Läser man texten så handlar det om sveakungen Ottars landsflyktiga söner Adils och Anmund som seglar över havet från svearnas till geaternas land.
3. Jylland är stort. Var bor Väderjutarna? Det tar mindre än fem minuter att fixa en karta med aktuellt område och lägga ut här.
Var hittar du ordet "dubbelhav" i texten och i vilket sammanhang? Tvenne hav står det väl? Och var står det att Frieser var grannar till Geatas?
Nä, håller på götarna ett tag till.
Du gillar ju att extrapolera från bödvar Bjarke. Då tror du väl på slaget på Vänerns is också?
Om Geatas skickat trupper över havet till Eadgils för att bekämpa Onela i etf Sweonskt inbördeskrig på Vänern måste ju Vänern ligga i Sweons land! Allt annat blir orimligt.
“Vaeder” behöver inte syfta på något geografiskt. Det kan handla om väldigt många alternativa omskrivningar.
Om Geatas skickat trupper över havet till Eadgils för att bekämpa Onela i etf Sweonskt inbördeskrig på Vänern måste ju Vänern ligga i Sweons land! Allt annat blir orimligt.
“Vaeder” behöver inte syfta på något geografiskt. Det kan handla om väldigt många alternativa omskrivningar.
-
Starkodder
Det är den sammantagna bilden med alla källor som gäller och där ingår Bodvar B. Nu är jag ju heller inte överens med t ex Valdemar om Beowulfs dödsplats i Götaland. Han dog i Danmark. Men Hygelacs hall låg troligen vid Göta älv och det behöver inte vara huvudsätet. Endast platsen där flottan var förlagd.Kungsune skrev: ↑2 oktober 2020, 15:07Du gillar ju att extrapolera från bödvar Bjarke. Då tror du väl på slaget på Vänerns is också?
Nej, om Adils är landsflyktig i Götaland så är han ju inte hemma när han strider på Vänerns is. Det går lika bra om Onela är den som attackerar från Svealand. Dessutom behöver slaget på Vänerns is inte vara det enda mellan Adils och Onela, endast det sista. Vi får ju reda på att Anmund stryker med i en tdigare strid.
De källor jag använt hittills är främst
Beowulf
Rolf Krakes saga
Bjarkarimur
Saxo
Widsith
Didrik av Berns saga
Ynglingasagan
Jordanes
Prokopios
Lokala historier från Danmark
Om vi börjar med denna:Starkodder skrev: ↑2 oktober 2020, 15:26Det är den sammantagna bilden med alla källor som gäller och där ingår Bodvar B. Nu är jag ju heller inte överens med t ex Valdemar om Beowulfs dödsplats i Götaland. Han dog i Danmark. Men Hygelacs hall låg troligen vid Göta älv och det behöver inte vara huvudsätet. Endast platsen där flottan var förlagd.Kungsune skrev: ↑2 oktober 2020, 15:07Du gillar ju att extrapolera från bödvar Bjarke. Då tror du väl på slaget på Vänerns is också?
Nej, om Adils är landsflyktig i Götaland så är han ju inte hemma när han strider på Vänerns is. Det går lika bra om Onela är den som attackerar från Svealand. Dessutom behöver slaget på Vänerns is inte vara det enda mellan Adils och Onela, endast det sista. Vi får ju reda på att Anmund stryker med i en tdigare strid.
I Beowulf står det att B låter sända trupper och vapen över havet till Eadgils. Om Adils är "landsflyktig" i Götaland så kan ju detta Götaland inte vara Beowulfs Geatland eftersom det är på andra sidan havet.Nej, om Adils är landsflyktig i Götaland
I kvädet skrivs återkommande om Danerna på andra sidan havet. Bla beskrivs detta hav som ett "sund".
Det stämmer väldigt dåligt på förhållandet mellan Götaland och Skåne/Själland.