Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av karlfredrik » 24 april 2020, 23:37

Tillvägagångsättet gör att tiden kan bestämmas inom en viss intervall. Lång tid därfefter saknades kunskaper om att göra exakta förfalskningar. Däremot är det svårare att belägga var den är hittad.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 25 april 2020, 08:30

karlfredrik!

Jag har den största respekt för Sven Rosborns kunskap och arbete. Bland annat har det lett till att jag - som framgått av tidigare inlägg - utifrån hans övertygande argumentation har köpt att plaketten är äkta.

Och du har helt rätt. Hans kompetens på området är helt överlägsen min. Så när jag GISSAR att plaketten är från en tid relativt nära efter Harald Blåtands död - inom 100 år, max 150 - så är det egentligen ingenting värt.

Om Sven däremot i sin bok kan "datera" (som Bäckahästen uttryckte det) detta lösfynd - så kommer jag att sluka det med hull och hår.

Fram till dess är min inställning till att han ska lyckas med det oförändrad. D v s - återigen - "det har jag väldigt svårt att tro".

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av karlfredrik » 25 april 2020, 12:43

Korrekt arkeologisk terminologi är "Terminus ante quem" , föremåletr måste vara tillverkat före ett årtal eller datum.
Datering i meningen exakt datum är ovanliga inom arkeologin, finns i Pompeji, Jerusalem och Karthago pga skrifdtliga källor. Saknas detta kan dateringen bara bli ungefär.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 25 april 2020, 16:51

Da guld-plaketten er et unika er den vel - som udgangspunkt - at betragte som værende ægte. Der findes ikke noget tilsvarende. Det er vel først når guld-plaketten sættes i forbindelse med et person- eller stednavn, at vi får problemkomplekset. Eksempelvis Haralds (Blåtand) grav i Wiejkowo, Polen.

Verificering (lat. verificatio), af latin verus = sand. Ifølge ’Gyldendal’s dansk leksikon’ er verifikation, en godtgørelse, prøvning af, om en påstand er sand. Ofte anvendes udtrykket mere specifikt om den form for videnskabelig efterprøvning, der består i ved iagttagelse, evt. i forbindelse med eksperimenter, at godtgøre, at påstanden er i overensstemmelse med, hvad der iagttages om emnet. Heri ligger ikke nødvendigvis, at påstanden er påvist at være sand, men blot, at den er bekræftet.

Re: Jo flere enkeltdata der passer ind i en sådan hypotese, desto bedre er den bekræftet.

Problemkomplekset omkring guld-plaketten indgår vel i Realvidenskab, dvs. videnskab, hvis genstand er det faktisk eksisterende. Det er en udbredt holdning, at realvidenskabelige påstande skal være tilgængelige for (praktisk) efterprøvning. En real-værdi kan eksempelvis være værdien af en mønts metalindhold.

Falsificering, af latin falsus = falsk. Falsifikation: En teori eller en sætning siges at være falsificerbar, hvis der kan udledes en sætning af den, der kan være falsk; og at være falsificeret, dvs. gendrevet (modbevist), hvis den pågældende sætning faktisk er falsk.

Re: Falsus eller facere er at vise, ved blot et enkelt eksempel, at en hypotese ikke er sand. Dermed en falsifikation.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 26 april 2020, 07:53

Det går att datera föremål genom metallanalyser. :D

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 26 april 2020, 17:52

Bäckahästen skrev:
26 april 2020, 07:53
Det går att datera föremål genom metallanalyser. :D
Er guld-plaketten da dateret gennem metalanalyser? ;) :?:

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 26 april 2020, 19:38

Historikus skrev:
26 april 2020, 17:52
Bäckahästen skrev:
26 april 2020, 07:53
Det går att datera föremål genom metallanalyser. :D
Er guld-plaketten da dateret gennem metalanalyser? ;) :?:
Det vet jag inte eftersom jag inte läst Svens bok än. :D Och det vet inte du heller, ändå vidhåller du att föremålet inte är tillräckligt bra daterat! Mycket ovetenskaplig hållning Historicus.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 26 april 2020, 22:28

Bäckahästen skrev:
26 april 2020, 19:38
Historikus skrev:
26 april 2020, 17:52
Bäckahästen skrev:
26 april 2020, 07:53
Det går att datera föremål genom metallanalyser. :D
Er guld-plaketten da dateret gennem metalanalyser? ;) :?:
Det vet jag inte eftersom jag inte läst Svens bok än. :D Och det vet inte du heller, ändå vidhåller du att föremålet inte är tillräckligt bra daterat! Mycket ovetenskaplig hållning Historicus.
På projektets web-site læser jeg pt. følgende under konklusion -

The above mentionend conclusions regarding a memorial plate around 986 and a symbolic ornament around 1100 are both between the plausible dating interval from year 968 up and until year 1125. Before 968 Oldenburg was not a civitas/bishopric (CIV ALDIN) and after 1125 Jomsborg became an own bishopric and should after this year also be named CIV JVMN. This interval prerequisite that the letter “J” in JVMN is actually the letter “I”.

Intervallet ligger ikke langt fra mit tidligere estimat, på et andet grundlag.
viewtopic.php?f=17&t=58&start=310#p23523

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 27 april 2020, 13:59

Man lär sig något nytt varje dag. Här har jag haft för mig att Jomsborg blev slutligen ödelagt av Erik Ejegod runt år 1097 respektive att Wolin blev första biskopssäte i samband med att det katolska stiftet i Pommern grundades år 1140.

Jfr https://sv.wikipedia.org/wiki/Biskopsd%C3%B6met_Cammin

Och så får jag - via Historikus inlägg - nu info från hemsida thecurmsumdisc om att "...after 1125 Jomsborg became an own bishopric and should after this year also be named CIV JVMN".

Jag är väldigt nyfiken på var jag kan läsa mer om denna nyhet. Tacksam för hjälp!

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 28 april 2020, 12:16

Jag vill bara inflika att vår officiella hemsida för Haraldguldet är https://www.curmsun.org/.

Den internetsida som refererats till ovan: "thecurmsumdisc", skapades strax efter fyndet gjordes 2014 utan vår direkta medverkan och den har många felaktigheter. Så kan t.ex. nämnas att Jomsborg aldrig blivit ett eget biskopssäte. Här har skribenten blandat ihop det med Wolin som Otto av Bamberg utsåg till biskopssäte i slutet av 1120-talet. Var man fått Jomsborg från i detta sammanhang är för mig en gåta.

Skriv svar