Antika världens sju underverk

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Antika världens sju underverk

Inlägg av Bäckahästen » 7 juli 2019, 08:49

Jag har börjat intressera mig för antikens sju underverk. Ny kunskap för mig är att i den äldsta listan är inte fyren i Alexandria med, utan istället Babylons murar. Det är först under Romarrikets tid som fyren tar en plats på listan. :D

Det skulle vara kul att resa till alla platser där de olika underverken en gång funnits, men tyvärr är det för oroligt på några av platserna. :(

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Världens_sju_underverk

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av Bäckahästen » 7 juli 2019, 08:55

Ishtarporten var en del av Babylons murar och finns nu i Berlin. Den går att besöka. :D

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ishtarporten

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av jancro » 7 juli 2019, 19:05

av Bäckahästen » 7 juli 2019, 08:55

"Ishtarporten var en del av Babylons murar och finns nu i Berlin. Den går att besöka."

Ytterst sevärd ! Passa på att se även Nefertite m m !

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av Bäckahästen » 8 juli 2019, 07:01

Tack jancro. :D Jag ska verkligen försöka besöka museet någon gång när det är tillfälle.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av karlfredrik » 30 september 2019, 21:21

Det fanns flera listor, bl a en som nämner "Babylons hängande trädgårdar" istället för Babylons murar.
Flera platser, som platsen för Zeusstatyn och kolossen på Rhodos, går bra att besöka, fast de inte finns kvar. Artemistemplet och Mausoleet i Turkiet går att besöka,liksom Egyptens pyramider.
Babylon i Irak rekmenderas inte för turistbesök.
(Det finns ytterligare ett Babylon, på Long Island NY, dock utan hängande trädgårdar)

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av karlfredrik » 27 januari 2020, 18:08

Alla har hört talas om världens sju underverk, men få har sett allting med egna ögon. För att lyckas med det måste man göra en lång resa till Persien och korsa Eufrat, åka vidare till Egypten, besöka eléerna i Grekland, resa till Hallikarnassos i Kariern, segla< till Rhodos och ta sig till Eferson i Jonien..
Filon från Bysantion, Om Världens Underverk, 300-talet e Kr
Se även Allan Kynne: Antikens sju underverk Stockholm 2019

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av karlfredrik » 1 februari 2020, 17:23

Jag har sett Babylon med murar breda som gator
Jag har sett Zeus vid floden Alpheios
Jag har sett Helios jättestaty och de hängande trädgårdarna
Jag har ä'ven sett Nilens väld iga pyramider
och Mausalos mäktiga grav - men då jag till sist ser
Artemis tempel försvinna in bland molnen förblekna de andra
Jag undrar om solen har skådat
något sådant untanför gudarnas boning
Antipatros ,( 100-tal f Kr) Anthologia Palatina 58

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av Bäckahästen » 1 februari 2020, 22:25

Tack karlfredrik! :D Så häftigt!

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av karlfredrik » 3 februari 2020, 22:39

Hygenius (av språket att dömma en tonårig skolpojke, skrev Allan Kynne) översatte Mytologisk Lexikon till latin från grekiskan där följande lista på unververk finns:
Dianas tempel i Efersos som amazonen Orrera, hustru ntill Mars, lät bygga.Kung Mausoplosmonument av marmorblock, 80 fot högt och 1340 fot i omkrets. Bronsstatyn av solen på Rhodos, som är kolosal och har en höjd på 90 fot. Statyn av dewn Olypiske Zeus som Fideas gjorde, en sittande staty av guld och elfenben som är 60 fot hög. Kung Kyros palöats i Ekbatana, som Mewnom byggde av många olikfärgade och skinande stenar, vilka hålls samman av guld. Babylons murar som Semiramis, Dercetis dotter,byggde av bränt tegel och asfalt, vilka höll ihop av järn, 25 fot breda, 60 fot höga och 300 stadier i omkrets.Pyramiderna i Egypten som inte kastar någon skugga, 60 fot höga
Måtten stämmer i9nte!

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Antika världens sju underverk

Inlägg av karlfredrik » 3 februari 2020, 23:04

Det fanns flera alternativa listor, den orginellaste var Lucius Amphelis bok Liber Memorialis (minnesanteckningar) 230 e Kr, tillägnat han tioåriga son. Kapitlet 8, "Miracula Mundi" nämner inte mindre än 24 underverk, varav bara 4 klassiska. Av de övriga tycks vara mest hittepå, som templet i Sykylon med Odysseus mantel, Agamemnons sköld argonauternas åror med flera "mycket trovärdiga" artefakter, eller en 75 meter hög Zeusstay av Fideas.

Skriv svar