Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
kylarvende

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 6 november 2019, 13:02

AndreasOx skrev:
6 november 2019, 08:44
Valdemar skrev:
5 november 2019, 20:07
Jan Peder Lamm hävdar att de tre kragarna är tillverkade delvis av samma verktyg. De är tillverkade i ordningen Ålleberg, Färjestaden och Möne. Kanske de är tillverkade för en kung per generation? Tillhörde Västergötland och Öland denna ätt? Blir geografin i Beowulf logisk och tydlig utifrån att han styrt såväl Västkusten och Öland med land emellan?

Kent Andersson (verksam i uppsala) kallar dem ”riksregalier”😉
Geatas beskrivs genomgående som ett folk med nära anknytning till hav och skepp. Detta är ett av Bo Gräslunds huvudargument mot att tolka geatas som ett inlandsfolk. Hygelacs hall, dvs geatas maktcentrum, beskrivs på rad 1924 ligga nära havet vid sæwealle.
Det är en intressant tanke att guldhalskragar var maktsymboler i götarnas forntida inlandsrike. De logistiska utmaningar att behärska ett glesbefolkat rike från Öland till Västergötland utan att behärska Öresund måste varit betydande. Enligt Wikipedia är 3 halskragar till hittade: "Sammanlagt har sex stycken, varav flera fragmentariska, påträffats i Sverige och Danmark" Vilka är dessa tre?
AndreasOX

Ang "sæwealle" görs en intressant beatraktelse ur närmast ekosystemsynpunkt. Den infallsvinkeln kan möjligen tillföra ngt:

https://core.ac.uk/download/pdf/29029808.pdf

"The terms 'sæwealle' (sea wall, beach, or cliff ) and 'merefaroþe'(water’s edge or
surging of the waves)"

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 6 november 2019, 13:09

AndreasOx skrev:
6 november 2019, 08:23
kylarvende skrev:
5 november 2019, 18:43
AndreasOx skrev:
5 november 2019, 17:05
Vad jag förstår är det relativt oemotsagt att Sutton Hoo- graven har mycket tydliga likheter/influenser med båtgravarna i Uppland se ex Comparisons i https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sutton_Hoo
Och att påstå att de gotländska fynden av brakteatrar är perifera är märkligt - de är relativt många och av hög kvalitet. Det avvikande är att knappt några brakteatrar är hittade i Uppland eller Östergötland. Se ex s 33 i http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=3801286
AndreasOx
Nu hänger jag inte med riktigt. Vill du att de skall sägas emot? Eller vill du ha exempel på varför det kan sägas emot? Jag kan ge förslag på varför de kan sägas emot. Exempelvis har helt eller delvis inhemskt material använts? Både i Sutton Ho och Uppland kan man ju ha kommit ngn annan stans ifrån och haft ide'er om senaste mode o dyl från den platsen. Om senaste (gemensamma) mode har utförts med utslutande inhemskt material så kan man drista sig till att det finns en gemensam nämnare, men troligen en bit tillbaka i tiden (kanske en generation el två?). Det är mindre troligt att någon skyndsamt har tagit sig till Suttom Ho från Uppland el vice verca och undervisat ngn i det senaste (gemensama modet), men det kan inte uteslutas. Om det däremot är Sutton Ho material i Upplandsskeppen så riktas stor misstanke mot att det gemensamma modet har hämtats i just Sutton Ho (och vice versa). Om det är både inhemskt och utländskt material i skeppen blir det knivigare, rent av huvudvärksframkallande att hitta några förklaringsmodeller. Hur länge kan material återanvändas o likn kommer med i bilden. Trä ruttnar, men vissa metallföremål kanske kan återanvändas under längre tid. Förslag välkomnas.
Vore intressant med tips på artiklar där Sutton Hoo-fynd jämförs i en större europeisk kontext, inte enbart med Uppland. Bo Gräslund m.fl. framför den för mig plausibla tanken att det är en sveaprinsessas giftermål med en East Anglia-kung (Raedwald?) som ligger bakom likheterna.
AndreasOX!
Jag såg ngt om detta på YouTube för några månader sedan. Jag får kolla i helgen om jag kan hitta det igen. Men det finns så mkt att det kan bli svårt. Jag får ta referensen ur huvudet så länge. Det var huvudskaligen inhemskt material i Sutton Ho fynden. Ang inflytande utifrån så sas det även ngt, men här är jag osäker på vad som menades. Jag får återkomma. Stor reservation för vad jag nu redovisat ur huvudet.

Castor

Inlägg av Castor » 6 november 2019, 13:27

AndreasOx skrev:
Vore intressant med tips på artiklar där Sutton Hoo-fynd jämförs i en större europeisk kontext, inte enbart med Uppland.
Denna artikel t.ex.:

https://www.britishmuseum.org/pdf/9%20Adams-opt-sec.pdf

Handlar mest om de unika axelspännena som saknar direkta motsvarigheter från resten av Europa, men också om ringbrynjan som enligt författaren, kan tyda på bysantinska influenser...
[W]e might suggest that the presence or absence of mail in grave contexts may also be indicative of participation in specific modes of warfare. In this respect mail armour, like a spangenhelm, may be seen as evidence of direct or indirect contact with Byzantium, where mail was the primary defensive armour of the elite heavy cavalry of the Byzantines[...]
We need only consider the terms used in Beowulf to realise that body armour came in many forms in Early Medieval Europe as well as the Byzantine East. Here, in addition to the famous byrnies, we find words for protective battle wear such as: licsyrce (body shirt) and beadobrægl broden (woven battle garment). These may find some new resonance following this survey.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 6 november 2019, 14:23

Inlandsrike är ju ett rent hittepå från någon glad söderkis. Tror inte så många Göteborgare, eller Norrhallänningar eller Bohuslänningar kallar sig inlandsbor. Älvbor vid Alvhem/Örnäs eller Trollhättan har knappast heller kallat sig inlandsbor. En kung av de slag som beskrivs i Beowulf kan ha behärskat relativt stora områden om vi tar en jämförelse med mer kända länder i norra Europa. Förmodligen hade man kust både i Älvsyssel och i området längst in i Bråviken. Man kunde gå till sjöss både på baksidan som på framsidan så att säga.

Visst kan man spinna på att det funnits fler halskragar. Köinge kan ha viss relevans även om den är enklare med ett rör. Den skall nog ses i ett Götiskt sammanhang med sin fyndplats på en huvudled till Västergötland. Övriga fynd är för mig okända och verkar vara feldaterade och högst osäkra i sin didgnitet.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 6 november 2019, 19:35

kylarvende skrev:
6 november 2019, 13:09
AndreasOx skrev:
kylarvende skrev:
5 november 2019, 18:43

AndreasOx
Nu hänger jag inte med riktigt. Vill du att de skall sägas emot? Eller vill du ha exempel på varför det kan sägas emot? Jag kan ge förslag på varför de kan sägas emot. Exempelvis har helt eller delvis inhemskt material använts? Både i Sutton Ho och Uppland kan man ju ha kommit ngn annan stans ifrån och haft ide'er om senaste mode o dyl från den platsen. Om senaste (gemensamma) mode har utförts med utslutande inhemskt material så kan man drista sig till att det finns en gemensam nämnare, men troligen en bit tillbaka i tiden (kanske en generation el två?). Det är mindre troligt att någon skyndsamt har tagit sig till Suttom Ho från Uppland el vice verca och undervisat ngn i det senaste (gemensama modet), men det kan inte uteslutas. Om det däremot är Sutton Ho material i Upplandsskeppen så riktas stor misstanke mot att det gemensamma modet har hämtats i just Sutton Ho (och vice versa). Om det är både inhemskt och utländskt material i skeppen blir det knivigare, rent av huvudvärksframkallande att hitta några förklaringsmodeller. Hur länge kan material återanvändas o likn kommer med i bilden. Trä ruttnar, men vissa metallföremål kanske kan återanvändas under längre tid. Förslag välkomnas.
Vore intressant med tips på artiklar där Sutton Hoo-fynd jämförs i en större europeisk kontext, inte enbart med Uppland. Bo Gräslund m.fl. framför den för mig plausibla tanken att det är en sveaprinsessas giftermål med en East Anglia-kung (Raedwald?) som ligger bakom likheterna.
AndreasOX!
Jag såg ngt om detta på YouTube för några månader sedan. Jag får kolla i helgen om jag kan hitta det igen. Men det finns så mkt att det kan bli svårt. Jag får ta referensen ur huvudet så länge. Det var huvudskaligen inhemskt material i Sutton Ho fynden. Ang inflytande utifrån så sas det även ngt, men här är jag osäker på vad som menades. Jag får återkomma. Stor reservation för vad jag nu redovisat ur huvudet.
AndreasOX!
Jag kollade som hastigast igenom youtube. Jag tror det är någon av dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=CZaK78BWeO0

https://www.youtube.com/watch?v=dWxcQZBM3eQ

https://www.youtube.com/watch?v=np0pD1wW_Bo

https://www.youtube.com/watch?v=jbn9_IKA3ow

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 7 november 2019, 00:17

Valdemar skrev:
6 november 2019, 14:23
Inlandsrike är ju ett rent hittepå från någon glad söderkis. Tror inte så många Göteborgare, eller Norrhallänningar eller Bohuslänningar kallar sig inlandsbor. Älvbor vid Alvhem/Örnäs eller Trollhättan har knappast heller kallat sig inlandsbor. En kung av de slag som beskrivs i Beowulf kan ha behärskat relativt stora områden om vi tar en jämförelse med mer kända länder i norra Europa. Förmodligen hade man kust både i Älvsyssel och i området längst in i Bråviken. Man kunde gå till sjöss både på baksidan som på framsidan så att säga.

Visst kan man spinna på att det funnits fler halskragar. Köinge kan ha viss relevans även om den är enklare med ett rör. Den skall nog ses i ett Götiskt sammanhang med sin fyndplats på en huvudled till Västergötland. Övriga fynd är för mig okända och verkar vara feldaterade och högst osäkra i sin didgnitet.
Alla folk/riken som nämns i Beowulfkvädet bör ha varit sjöfarare i och med att transporter skedde snabbast till havs och det var lättare att behärska stora områden över vattnet. Områden som Dalarna och det inre av Småland hade nog väldigt lite kontakt med mäktiga herrar som Ongentheow och Beowulf.

Beowulfkvädet är också tydligt med att svear och geater är två olika folk. Flera kungar kan ju ha funnits inom olika delar av varje folks område. Ongetheow kan ha varit kung över ett område i Mälardalen plus "besittningar" längst Östersjökusten. Samtidigt satt det kanske en annan kung i exempelvis Närke, också svensk, men inte samma kungarike som Ongetheows. Folk och gränser för kungadömen behöver inte ha sammanfallit.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 7 november 2019, 12:01

AndreasOX m fl!

Fanns det ngt matnyttigt i you-tube-klippen i mitt föreg inlägg? AndreasOX, var det ngt som emotsade el dyl, det som du skrev om?

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 7 november 2019, 13:59

Lite mer om Väderhatt och vad som kan ligga bakom "hatt" i tillnamn, smeknamn och efternamn:

http://runeberg.org/sverhist/1/0226.html

"Sverige först under Erik Väderhatt
anses hafva närmare slutit sig tillsammans till ett
helt; men grunden till det förändrade samhällsskick,
som genom småkonungarnes försvinnande blef en följd"

https://books.google.se/books?id=v3FAAQ ... ng&f=false

"Ho vet om inte denne Konungen är densamma som i våra historier kallas Väderhatt, och jemväl densamme, om hvilken förmäles in Vita Sm Ansgari att Svenkse ville gör honom efter döden till en Gud?"

Man undrar om det finns andra exempel på tillnamn, smeknamn eller rent av efternamn som innhåller "hatt" el likn?:

Många idrottsmän, men även några politiker o likn. Sorterar bort främst idrottsmännen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cap_(nickname)

C. E. "Cap" Barham (1904-1972), American politician

Cap Dierks (born 1932), American politician

Ernest R. Graham (politician) (1886-1957), American politician

Austin E. Lathrop (1865-1950), American industrialist and outspoken opponent of Alaskan statehood

Andrew Tilles (1865-1951), American business magnate and philanthropist

Caspar Weinberger (1917-2006), American politician and businessman, Secretary of Defense under President Reagan

https://en.wikipedia.org/wiki/McCabe_(surname)

"Patrick Woulfe considered that the surname was possibly derived from a nickname, meaning "a cap", or "hood"."

"Bearers of the surname are considered to have settled in Ireland from the Western Isles of Scotland sometime around 1350, employed as gallowglass (mercenary soldiers) to the O'Reillys and O'Rourkes which were the principal septs of Breffny.[5] According to a pedigree written by Dubhaltach Mac Fhirbhisigh, the MacCabes descend from the MacLeods and king Sitric Silkenbeard."

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_n ... obility:_J

"Joseph II, Holy Roman Emperor the Enlightened Despot, the King With a Hat, the Hatted King"

https://en.wikipedia.org/wiki/Archducal ... _Joseph_II

"Since the custodians of the archducal hat at Klosterneuburg Monastery refused to allow the archducal hat to be used by Joseph II for the procession preceding his coronation at Frankfurt am Main in 1764, a new archducal coronet had to be created."

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 7 november 2019, 14:26

kylarvende skrev:
7 november 2019, 12:01
AndreasOX m fl!

Fanns det ngt matnyttigt i you-tube-klippen i mitt föreg inlägg? AndreasOX, var det ngt som emotsade el dyl, det som du skrev om?
Ser intressanta ut - hinner kolla tidigast i helgen

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 7 november 2019, 21:53

kylarvende skrev:
5 november 2019, 10:26
Castor, Valdemar och Yngwe!

Jag känner igen mig i Bo Gräslunds skriverier. Även det här med ett TV-program skulle vara roligt. Jag kanske inte delar hans uppfattning i alla delar, men vi har något gemensamt. Sedan beror det väl på vad man är intresserad av. Jag är nog mer intresserad av arkeologi än Bo Gräslund.

Sedan får man inte glömma vad ny teknologi kan tillföra i framtiden. Jag kommer att tänka på Thor Heyerdahl som länge var satt på undantag av sina belackare. Det framfördes att han åtminstone hade populariserat arkeologin och fört ut den till de bredare massorna. Om jag minns rätt antyddes det även att han mest fungerat som ngt av en godwillambassadör för arkeologin, gransöverskridare o likn. Hans bok "Aku-Aku" ansågs, vill jag minnas, vara sparsamt riktad mot det arkeologiska hållet, hette det. Inte många arkeologiska referenser skulle den ha innehållit. Här bör man dock nämna Heyerdahls bok "De första sjöfararna", som är späckad med referenser och DNA-forskning visat att det låg mycket i Heyerdahls hypoteser.
Jo jag kan nog förstå att du känner igen dig. Du Kylarvende vänder ju ofta varje sten, prövar varje tänkbar väg och testar varje tanke. Det tycker jag ofta både är tänk- och läsvärt. Men, till skillnad från Gräslund och hans anhängare så upplever jag att du lämnar tanken öppen. Gräslund å sin sida verkar istället tro att den väg han ser som möjlig är den troliga. Någon här åberopade plausibiltet och verkade försöka få oss att tro att plausibilitet styrker en tanke, en idé eller till och med en hypotes. Så är det ju inte. Plausibilitet är enbart en förutsättning för att tanken, idén eller hypotesen ens ska vara värd att presentera. Faktumet att det alls kan regna gör det inte till en trolig prognos för morgondagens väder, en sådan prognos kräver något slags underlag för att inte vara en ren gissning. Gräslunds ord om en sveaprinsessa bortgift till England, hans båtresa från Gotland till Själland eller Strabains öde är inget annat än en sådan vädergissning. Det är möjligt att det var så, men det finns tusen alternativ som är lika möjliga som han inte tar ställning till. Ändå påstår han att det är troligt. Gräslund och hans anhängare här försöker få oss att acceptera att om man kan samla några dussin möjliga saker i en påse, så är det helt plötsligt en påse med troligt innehåll, bara för att påsen är full. Det kan ju vara underhållande se vad som döljs i påsen, men det har absolut inget med vetenskap att göra. Det har inget med fakta att göra. Det säger inget annat om Beowulf än hur det möjligen, plausibelt, skulle kunna vara. Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet.

Och nej, jag tänker inte läsa boken. Vill jag ha Beowulfinspirerade sagor håller jag Tolkien för oslagbar.

Skriv svar