Beowulfskvädets topografi
Re: Beowulfskvädets topografi
Han skriver "sammanlagt är bortåt 1000 brakteatrar känd. De flesta är funna i Danmark Götalandskapen Mälardalen oslofjorden och längs södra Östersjökusten. Alla dessa är att förstå som offerfynd. På Gotland och Vestlandet, England och på kontinenten finns även de som gravfynd. "
Inte solklart... men jämfört med din karta så tolkar jag de 1000 som offerfynd. När ifrån är din karta och med hur många fynd?
Inte solklart... men jämfört med din karta så tolkar jag de 1000 som offerfynd. När ifrån är din karta och med hur många fynd?
Kartan kommer från ett arbete av Morten Axboe från 2007. Drygt 1000 funna brakteater är den mest aktuella uppgiften jag har sett.
Det är i och för sig tveksamt om ens Beowulfkvädet kan användas som historisk källa...
Heimskringla, Historia Norvegiae och Hervararsagans kungalängd är i bästa fall samvetsgranna sammanställningar av muntligt traderade kungasagor och skaldekväden. Olof Trätälja är en mycket viktig gestalt, för om inte hans flykt hade varit lyckosam skulle de norska ynglingakungarna inte ha fötts och ättens historia skulle aldrig ha blivit nedteckad (förutom de brottstycken som bl.a. finns i Beowulfkvädet och i Saxos skriverier). Snorres Sverigebild är den som var aktuell på 1100-talet (och början av 1200-talet) och den antyder att Småland, Öland och Gotland låg utanför de historiska svenska 1000- och 1100-talskungarnas maktområde. Ivar Vidfamnes erövringar och de många delningarna av hans välde kan vara en förklaring till att Olof Skötkonung och hans söner, liksom de Stenkilska ättens kungar inte tycks ha haft någon kontroll över Småland och öarna. Syftet med denna långa utvikning är att ta fram indicier för att Beowulfs Sweorice låg i Västergötland.
Det kravet bör ju även gälla dig då eller?Jag vill att detta ska vara ett Arkeologiforum och inte ett sagoforum.
Så - Finns det några arkeologiska fynd som pekar på att eliten från exempelvis Västergötland omlokaliserade sig till Mälardalen något/några sekel före 800-talet?
Jag anser ju inte att några elitsläkten behöver ha flyttat på sig eftersom sådana säkert redan fanns på plats och högst troligt hade släktband med bla västgötska eliten
Men för skojs skull:
Om man nu ex utgår från att Gamla Uppsala har med "SAGORNAS" Svearike att göra för något annat rike än sagornas känner vi inte till före 1000-talet, så ska vi då leta efter något typiskt götiskt i elitmiljö kring Gamla Uppsala runt 650eKr.
Vad var typiskt för götarna? Brandgravskick!
Vad finns det för elitgravar med brandgravskick i Gamla Uppsala?
Det betvivlar jag starkt. Den strider på flera punkter mot Saxo, Adam av Bremen och Rimbegla. Tycker snarare den är aktuell för 1600-talets Sverigebild..Snorres Sverigebild är den som var aktuell på 1100-talet (och början av 1200-talet) och den antyder att Småland, Öland och Gotland låg utanför de historiska svenska 1000- och 1100-talskungarnas maktområde.
Givetvis - det lär ta några dagar innan jag hunnit sammanställa vad jag har hittat av arkeologiska fynd som har relevans.
Varför ska vi leta efter götiskt gravskick i Uppland?
Se tidigare inlägg om ex. att i princip enbart Uppland har träkammargravar med skelett och praktfynd.
Som även brakteatkartan visar avviker Uppland & Östergötland mycket tydligt från Västergötland i många avseenden.
Se tidigare inlägg om ex. att i princip enbart Uppland har träkammargravar med skelett och praktfynd.
Som även brakteatkartan visar avviker Uppland & Östergötland mycket tydligt från Västergötland i många avseenden.
Givetvis - det lär ta några dagar innan jag hunnit sammanställa vad jag har hittat av arkeologiska fynd som har relevans.
Det var du som ställde frågan:
Det fick mig att tänka på Uppsala högar som ör rätt i tid och brandgravar med ett lokalanpassat ytterskal.Finns det några arkeologiska fynd som pekar på att eliten från exempelvis Västergötland omlokaliserade sig till Mälardalen något/några sekel före 800-talet?
Jag återupprepade frågan som Anders i Uppsala ställde, som ingen hade svarat på.Kungsune skrev: ↑3 juli 2019, 18:09Det var du som ställde frågan:Det fick mig att tänka på Uppsala högar som ör rätt i tid och brandgravar med ett lokalanpassat ytterskal.Finns det några arkeologiska fynd som pekar på att eliten från exempelvis Västergötland omlokaliserade sig till Mälardalen något/några sekel före 800-talet?
Kan du utveckla vad som är specifikt västgötskt med Uppsala högar?
Jag tror inte att där är något specifikt götiskt. Jag testade att använda dina ögon så som du har exemplifierat skillnaden mellan västgötska och Uppländska elitgravar. Då var det en naturlig reflektion att kärnan i båda de två högar som undersökts råkar vara brandgravar. Skulle ju då kunna tyda på någon form av kompromiss mellan två olika seder.
Nu har jag uppdaterat https://www.dropbox.com/s/3ampbf027ysln ... f.pdf?dl=0 med ett stycke (sid 15-16) om arkeologiska skillnader mellan olika delar av Sverige, samt att detta tyder på att Svearna alltid haft sitt maktcentrum i Uppland.AndreasOx skrev: ↑3 juli 2019, 18:03Givetvis - det lär ta några dagar innan jag hunnit sammanställa vad jag har hittat av arkeologiska fynd som har relevans.