I Beowulf står det ingenting om några djur. Eofor dräper Beowulf. Läs Bo Gräslunds ingående analys och argumentation (sid 150-158) för att senare sagor är grava förvanskningar/missuppfattningar av Beowulfkvädets text. Jag tror att det är vad du skriver om.Kungsune skrev: ↑27 juni 2019, 09:27Jag har Gräslunds bok och jag vill minnas att redan Bugge ansåg att det handlar om betar från en galt eftersom det inte står något om någon tjur. I Beowulf är det Eofors (vildsvinets) bror som dräper Egils. Trjónu betyder inte tjur utan just bete, horn vilket öppnat för flera djur. Används dessutom ofta som kenning för just svärd. Även geatas håller vildsvinet högt så det är inget särskilt för sweons. Eofor är geat.Ynglingatal säger inte ett smack om någon träl vid namn Tunne. Snorres Ynglingasaga däremot. Tunna riki som Ynglingatal refererar till är mycket troligare ännu en referens till gylfagining som verserna är fyllda av. Tunna eller Tund är floden med franangrforsarna som man kan skåda från Odens säte. Där fiskade Tor osv. En solklar kenning för ett känt vattendrag.AndreasOx skrev: ↑27 juni 2019, 07:54Enligt Gräslund sid 150-158 så skiljer sig även Ynglingatal avsevärt från Beowulfkvädet: trälen Tunne, Egil dödas av en galts betar m.m.
Gräslund har en lång och intressant argumentation där kärnpunkten är att 'farri' inte ska översättas enligt fornvästnordiska till tjur utan som östskandinaviska till galt. Och att galt är en kenning för svearnas förmodade totemdjur svin.
Lofsell (dvs segerprisad) från landet flydde Tyrs ättling Tunds rike.(precis som i Beowulf där han lyckades fritaga sin hustru. Han vann ju första striden. Segerprisad förfölje han Geatshären till korpskogen där han på morgonen nästa dag måste fly detta vattendragsnära område)
En fläming färgade beten från jättens vilddjur röd på Egils, (Eofor utdelar första sårslaget på Egils med svärd) som länge/långt sågs bära svärdet (skidlös, dvs stridsredo/utan ro) i Östmark(östskogen) över brynharget. Skilfingen nedhöggs skickligt med beten tills den stod i hjärtat.
Helt i linje med Beowulf om man låter bli att läsa in Ynglingasagan som är helt vansinning.
Beowulfkvädet omnämner ingen Tunne så det har förmodligen kommit in från något annat håll.