Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 3 juni 2019, 16:40

Kungsune skrev: ↑
3 juni 2019, 16:38
Fick för mig att du placerade geatas under sweons. Beowulf tillhör ju geatas. Är han geatas och sweons samtidigt? Om Beowulf är skilfing är han ju sweons. Låter ju glasklart.
Jo men att han är både och är ju i princip hela forskarvärlden ense om
Ok. Tillhörande jutarna, götarna och svearna samtidigt. Briljant.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 16:42

3 juni 2019, 15:21
Vad står det i Beowulfkvädet som skulle antyda att Sweons folk bestod av flera stammar?

Jordanes och Prokopios är ju överens om att ett av Scandzas/Thules mest stridbara folk hette något med Gaut...
Jordanes beskriver ju Suehans som ett kluster av stammar där bla den krigiska gautigothi framhäves.
Det är en tolkning som jag tror att inte alla är med på.
3 juni 2019, 15:21
Beowulfkvädet beskriver en grupp kallade "Waegmundi" som tillhörande sweons. Med en egen ättelinje som innehar titeln Alvhere (Älvhärskare). Det ser jag som den kanske tydligaste indikationen på att just Göta älvdalen är i fokus för berättandet om striderna mot sweons.
Ælfhere verkar mest av allt ha varit ett personnamn, som kanske inte alls har något med älvar att göra, då det även bars av en person i Mercia:

https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%86lfh ... _of_Mercia
Ändock är det ju bara precis vad som står rakt av i Jordanes

Alfhere kan möjligen vara ett personnamn men de valdes med omsorg och det är ganska synonymt med betydelsen av Vägmunding och i princip inget personnamn i Beowulf är "bara". De har alla inbyggda betydelser.
Att en person i Mercia 500 år senare är väl ganska oväsentligt. Inte konstigare än att någon i Sveg uppkallar sin son till Robin efter Robin Hood idag.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 3 gånger.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 16:44

Vem i Beowulf tillhör Jordanes gautigoth?
Ffa Skilfingakungarna dvs ex Athisle och Onela

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 16:46

Ok. Tillhörande jutarna, götarna och svearna samtidigt. Briljant.
Absolut, precis som Scyld som tillhörde Skilfingarna, Danerna och Själländarna samtidigt och dessutom gav upphov till Sköldungarna. Detta är allmängods

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 3 juni 2019, 16:50

3 juni 2019, 16:44
Vem i Beowulf tillhör Jordanes gautigoth?
Ffa Skilfingakungarna dvs ex Athisle och Onela
Är Adils en göte?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 16:52

Antagligen eftersom YT använder epitet som "götarnas furste" om den gamla kungaätten. Likaså Saxo.
Klipp ur saxo:

Tog da Gram
sin tunge Kølle,
Guld han hamred
haardt omkring den,
svang den over
Svenskekongen,
Gøtlands Drot
for Guldhug segned.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 3 juni 2019, 16:56

3 juni 2019, 16:52
Antagligen eftersom YT använder epitet som "götarnas furste" om den gamla kungaätten. Likaså Saxo.
Klipp ur saxo:

Tog da Gram
sin tunge Kølle,
Guld han hamred
haardt omkring den,
svang den over
Svenskekongen,
Gøtlands Drot
for Guldhug segned.
Var hade Adils sin hall?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 17:11

Det skulle kunna bli en ny tråd! Jag vet inte men jag har några idéer.

Att Alfhere skulle vara knuten till just Göta älv låter långsökt. Det finns många älvar i Skandinavien. Varför inte Munkedalsälven, Klarälven eller någon annan älv?
För att svara på den frågan behöver vi titta på förutsättningarna.
Låt oss kalla Avherrens, Vägmundingarike för Alvhem för enkelheten.
Vägmunding betyder ungefär "vattenvägens protektor". Tillsammans med ALvherre kan man
ana att det handlar om en mycket central Älv som hade mycket stor betydelse för Skilfingarna (Sweons).
Ganska säkert ligger denna vattenväg/Älv mellan kusten och Sveakungens centralplats. Den som skyddar älven skyddar svenska kungen. Om Uppsala i Uppland var aktuellt så skulle jag peka ut Fulleröområdet och förklara att vattenvägen upp från Mälaren till Uppsala liknades vid en Älv. Nu ligger det inget rike en dagsfärd över havet från Fullerö som kan kallas Geatland och samtidigt vara grannland med Danmark. De enda geatlandsversioner som ligger granne med Skölds rike är Västergötland och Jylland. Västergötland faller bort då det inte har ett sweoland på andra sidan havet. Alltså kvarstår endast Jylland. För att hitta en motstående kust till Jylland på andra sidan havet med skilfingar i ett Alvhem måste vi söka i de kusttrakter av Västsverige som kan vara aktuella. Den enda kvarvarande plats där vi har en betydande älv som skyddar ett svenskt inland och dessutom har rika fynd av guld och sjöfartsbelägg från rätt tid är Göta älv.

Just Göta älvs enande faktor tror jag är central för att förstå varför en tidig riksorganisation kan ha uppstått just där. I Västergötland var en rekordstor samlad bygd med förhållandevis tät population i inlandet beroende av en mycket geografiskt begränsad men hyfsat bebyggd pulsåder som ledde från kärnbygden ut till havet. Just att så många härader var beroende av att infrastrukturen på älven samt till och från denna led fungerade krävde att det fanns en gemenskap och en intrikat reglering. Älven har alltid varit Västergötlands navelsträng. Även om man skulle behärska Nordhalland eller södra Bohuslän är Älven fortsatt den huvudsakliga/livsnödvändiga leden.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 3 juni 2019, 17:43

3 juni 2019, 17:11
Det skulle kunna bli en ny tråd! Jag vet inte men jag har några idéer.

Att Alfhere skulle vara knuten till just Göta älv låter långsökt. Det finns många älvar i Skandinavien. Varför inte Munkedalsälven, Klarälven eller någon annan älv?
För att svara på den frågan behöver vi titta på förutsättningarna.
Låt oss kalla Avherrens, Vägmundingarike för Alvhem för enkelheten.
Vägmunding betyder ungefär "vattenvägens protektor". Tillsammans med ALvherre kan man
ana att det handlar om en mycket central Älv som hade mycket stor betydelse för Skilfingarna (Sweons).
Ganska säkert ligger denna vattenväg/Älv mellan kusten och Sveakungens centralplats. Den som skyddar älven skyddar svenska kungen. Om Uppsala i Uppland var aktuellt så skulle jag peka ut Fulleröområdet och förklara att vattenvägen upp från Mälaren till Uppsala liknades vid en Älv. Nu ligger det inget rike en dagsfärd över havet från Fullerö som kan kallas Geatland och samtidigt vara grannland med Danmark. De enda geatlandsversioner som ligger granne med Skölds rike är Västergötland och Jylland. Västergötland faller bort då det inte har ett sweoland på andra sidan havet. Alltså kvarstår endast Jylland. För att hitta en motstående kust till Jylland på andra sidan havet med skilfingar i ett Alvhem måste vi söka i de kusttrakter av Västsverige som kan vara aktuella. Den enda kvarvarande plats där vi har en betydande älv som skyddar ett svenskt inland och dessutom har rika fynd av guld och sjöfartsbelägg från rätt tid är Göta älv.

Just Göta älvs enande faktor tror jag är central för att förstå varför en tidig riksorganisation kan ha uppstått just där. I Västergötland var en rekordstor samlad bygd med förhållandevis tät population i inlandet beroende av en mycket geografiskt begränsad men hyfsat bebyggd pulsåder som ledde från kärnbygden ut till havet. Just att så många härader var beroende av att infrastrukturen på älven samt till och från denna led fungerade krävde att det fanns en gemenskap och en intrikat reglering. Älven har alltid varit Västergötlands navelsträng. Även om man skulle behärska Nordhalland eller södra Bohuslän är Älven fortsatt den huvudsakliga/livsnödvändiga leden.
Önskar dig all lycka med din teori Kungsune!

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 17:48

Tack!

Skriv svar