Slaget vid Grimberghum 1180-talet

1066 - 1520
Lars Otto
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 maj 2015, 21:27

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Lars Otto » 28 januari 2019, 13:44

Verkar som att den här tråden fortfarande har läsare. Jag lägger därför in senaste version av dokumentet där en hel del faktauppgifter har tillkommit. Se t ex not 28 och 29.

Har också fått ett märkligt utlåtande från SBL angående dokumentet: ”Helt säkert har framkommit fakta som skulle kunna tillföra mycket i flera artiklar i SBL, inte minst den om Joar Blå. Men tyvärr kan vi inte skriva om artiklarna eller göra tillägg. SBL:s huvuduppgift är att ge ut lexikonet i tryckt form, och eftersom databasen endast är ett slags digital kopia av bokutgåvan kan den inte skilja sig från originalet.”
Folkungarna.pdf
(1.58 MiB) Nerladdad 326 gånger

Lars Otto
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 maj 2015, 21:27

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Lars Otto » 17 mars 2019, 11:20

En intressant uppgift som många kanske missat är att Riddarhuset låtit genomföra en förstklassig digitalisering av Peringskiölds genealogiska arbeten. Resultatet finns tillgängligt i Arkiv Digital som tre filgrupper v910616.bxxx, v910617.bxxx och v910618.bxxx. Många bibliotek tillhandahåller terminaler för fri åtkomst av dessa data. En ny version av dokument ”folkungarna” med ett trettiotal referenser bifogas som hjälp för studium av Peringskiölds noteringar.
Folkungarna.pdf
(1.58 MiB) Nerladdad 349 gånger

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Daniel K » 19 mars 2019, 22:52

Lars Otto!!

Helt klart intressant läsning.

Tyvärr tror jag att det finns för få belägg för både heruler och Gånge-Rolf för att kunna dra några som helst slutsatser.

Du nämner i texten: "DNA-prov på Erik den Helige och Rollo kan avgöra denna fråga."

Jag tycker också det är intressant med Erik den Heliges ursprung. Jag kan nämna att jag mejlade den ansvarige forskaren för Erik den Heliges gravöppning (jag har glömt hennes namn) och frågade vad som blev av de utlovade DNA-testerna. Men hon svarade aldrig.

Jag undrar fortfarande vad som blev av dem. Jag har bara en svag misstanke om EdH:s DNA skulle kunna avslöja många spännande detaljer.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av anganatyr » 24 mars 2019, 08:08

Daniel K skrev:Lars Otto!!

Helt klart intressant läsning.

Tyvärr tror jag att det finns för få belägg för både heruler och Gånge-Rolf för att kunna dra några som helst slutsatser.

Du nämner i texten: "DNA-prov på Erik den Helige och Rollo kan avgöra denna fråga."

Jag tycker också det är intressant med Erik den Heliges ursprung. Jag kan nämna att jag mejlade den ansvarige forskaren för Erik den Heliges gravöppning (jag har glömt hennes namn) och frågade vad som blev av de utlovade DNA-testerna. Men hon svarade aldrig.

Jag undrar fortfarande vad som blev av dem. Jag har bara en svag misstanke om EdH:s DNA skulle kunna avslöja många spännande detaljer.
Spännande!
Har du lust att utveckla din misstanke?
Kan du inte skicka ett mejl till som påminnelse om svar?

Lars Otto
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 maj 2015, 21:27

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Lars Otto » 5 maj 2019, 14:14

Hej, Länge sen jag loggade in. Verkar inte hända så mycket här tycker jag.
Dock har jag en liten intressant uppgift.
För några veckor sedan var Svante Pääbo här och höll föredrag om sin verksamhet.
Jag fick tillfälle att fråga honom om han hört något om DNA-proven på Erik dH.
Jag fick svaret att han inte hört någonting om detta.
Konstigt tycker jag.

Lars Otto
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 maj 2015, 21:27

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Lars Otto » 18 maj 2019, 10:26

Min tro är att DNA-analys kommer att få betydelse inom historieforskningen men resultaten verkar inte vara lättköpta.

https://varldenshistoria.se/civilisatio ... ngahovding

www.thelocal.no/20160302/was-viking-rul ... -norwegian

www.ancientpages.com/2017/01/22/mystery ... ent-grave/

Lars Otto
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 maj 2015, 21:27

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Lars Otto » 29 juni 2020, 16:51

Vad gäller Erik d Heliges DNA har jag kontaktat forskarna i Uppsala som driver denna undersökning. De kan inte säga när resultatet publiceras men mer information kommer till hösten 2020.

Ser att 79 personer visat intresse för Folkungarnas bakgrund och förehavanden. Verkar rimligt att för dessa personer tillhandahålla en senare version med korrigeringar och kompletteringar.
Folkungarna.pdf
(1.6 MiB) Nerladdad 276 gånger

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Daniel K » 4 juli 2020, 17:00

Lars Otto skrev:
29 juni 2020, 16:51
Vad gäller Erik d Heliges DNA har jag kontaktat forskarna i Uppsala som driver denna undersökning. De kan inte säga när resultatet publiceras men mer information kommer till hösten 2020.
Det låter spännande! Ser redan fram mot hösten. :)

Lars Otto
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 maj 2015, 21:27

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Lars Otto » 20 februari 2022, 15:00

160 nedladdningar av dokument ”Folkungarna” kan föranleda uppdatering med aktuell version som också Herman Lindqvist ser som ”ett intressant material”.
Folkungarna.pdf
(1.14 MiB) Nerladdad 136 gånger

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Slaget vid Grimberghum 1180-talet

Inlägg av Soar » 27 juni 2022, 18:51

I biografin för Karl Bengtsson finns ett flertal orimligheter:
1. Han uppskattas ha varit 55 år gammal när han stupade i Estland år 1220 och brodern Magnus som han samarbetade med som vittne var ca 20 år äldre. 1265 är inte ett trovärdigt födelsedatum. En riddare blev nog pensionerad vid en ålder jämförbar med dagens elitidrottsman: 35-40.
Det finns många exempel på krigare som bevisligen var aktiva betydligt längre än så. Från Sverige är det inte lätt att säga något säkert eftersom källäget är så dåligt, men om det är sant som krönikören Henrik av Livland skriver att Birger brosa härjade i Baltikum någon gång i mitten av 1190-talet bör han ju åtminstone ha varit i femtioårsåldern då, med tanke på att han bör ha äktat Brigida någon gång under 1160-talet. Från Danmark finns dessutom många exempel att hämta från samma tid, bland annat den svenskbekante Ebbe Sunesen som av allt att döma var över fyrtio och kanske snarare runt femtio han med, när han stupade vid Lena. Nämnas kan också ärkebiskop Absalon, Valdemar Sejr och Skjalm Hvide, men exemplen är många.
Jag känner inte till någon medeltida namngivning där son fick namn efter levande far/farfar.
Ber om ursäkt om jag märker ord, men det finns ju flera exempel även på detta i Danmark, närmare bestämt i det danska kungahuset. Det kan ju vara så att det är en isolerad företeelse i kungadynastin, som beror på inspiration från kontinentens furstehus. I de svenska, inte fullt så blåblodiga släkterna, har jag bara kunnat påminna mig om ett enda exempel, nämligen Birger Birgersson (Trolle) den yngre. Gissar att det kan finnas något mer enstaka exempel, men här är jag mer benägen än annars att hålla med om att det faktiskt verkar röra sig om någon sorts allmänt accepterad kutym, som gradvis kom att försvinna i och med det tyska inflytandet under senmedeltiden.
Den ende storman död före 1400 jag känner till som bevisligen blev äldre än 60 var Knut Jonsson Blå, nämnd 1292, dog 1347. Kungarna blev max 50 år (Knut Eriksson), oftast betydligt yngre.
Här finns också ett flertal exempel, både i Danmark och Sverige. Lunds tre första ärkebiskopar uppnådde alla en ålder av 70-80 år, kung Niels minst 60 och Valdemar Sejr 71. Esbern Snare, Asser Rig, Jacob Sunesen...

Några i Sverige verksamma stormän som blev äldre än 60 år före 1400:
- Skarabiskop Brynolf Algotsson (f. senast 1248, eftersom han tillträdde som biskop 1278 d. 1317)
- Hans far, lagman Algot Brynolfsson (f. allra senast ca 1230, d. mellan 1298 och 1302)
- Svantepolk Knutsson (n. 1253, d. 1310)
- Anund Sture (n. 1310, d. 1360/61)
- Gustav Tunesson (n. 1315-1357 och möjligen så sent som 1363)
- Jon Hafthorsson (f. 1310-tal, d. tidigast 1395)

Skriv svar