Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Castor » 15 mars 2019, 13:31

Gepiderna är kanske lite OT (om nu inte Beowulfs Gifðas är identiska med detta folk ;) ).

Omnämnandet av Gepidena i samband med 260-talets krig verkar härröra från historieskrivning från början av 500-talet (då Gepiderna hade makten i Dakien).
Wikipedia skrev:They are first recorded in 6th-century historiography as having been allied with the Goths in the invasion of Dacia in c. 260.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gepids

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 mars 2019, 15:51

Det här är knäckfrågan om Beowulf/Bodvar som person: hur kan det vara så att han i ena källan anges som kung bland geaterna efter Heardred, men i den andra anges som Rolf Krakes krigare i Danmark? Hur går det att länka ihop dessa båda positioner? Ni behöver inte gå in på annat än förklaringen till denna paradox. Två olika personer?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 mars 2019, 16:01

Det behöver inte vara krångligare än inbördes kronologin mellan nedtecknandet av samma sägen.
Första gången kallas han Beowulf dvs någon gång mellan 700-900 eKr. Vid denna tid är Geatas ett fristående folk om än i viss beroendeställning till såväl Sweons som Dani enligt sagan.

Andra gången kallas han Bödvar Bjarke dvs någon gång runt 1200 eKr. Vid denna tid är hans folk en del av det danska riket.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 mars 2019, 16:11

Kungsune skrev:Det behöver inte vara krångligare än inbördes kronologin mellan nedtecknandet av samma sägen.
Första gången kallas han Beowulf dvs någon gång mellan 700-900 eKr. Vid denna tid är Geatas ett fristående folk om än i viss beroendeställning till såväl Sweons som Dani enligt sagan.

Andra gången kallas han Bödvar Bjarke dvs någon gång runt 1200 eKr. Vid denna tid är hans folk en del av det danska riket.
Namnen i sig är mindre problem eftersom de betyder ungefär samma dvs stridvargen, den lilla björnen.

Jutar is out of the question.

Det jag skulle kunna tänka mig är en kronologisk skillnad, med först kung på 530-talet och sedan krigare i Danmark fr o m 540-talet. Skulle en oberoende hövding kunna ha ägor i ett annat rike samtidigt?

Samtidigt är jag övertygad om att Beowulfs bravad i Heorot egentligen var två händelser ursprungligen: först en brottning i hallen som yngling mot en bärsärk. Sedan en regelrätt strid mot Grendel i skogen, där armen blir avhuggen. Kanske är det 12 år mellan dessa händelser, så som Grendels härjningar anges. Kanske var Grendel i själva verket även den första bärsärken som lades på rygg i hallen, tvingades i landsflykt och sadlade om till skogsrövare därefter?
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 15 gånger.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 mars 2019, 16:16

Jutar is out of the question.
Varför?
Det är ju ingen som har lyckats komma med en enda vettig anledning varför geatas inte skulle kunna vara Jutar.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 mars 2019, 16:24

Kungsune skrev:
Jutar is out of the question.
Varför?
Det är ju ingen som har lyckats komma med en enda vettig anledning varför geatas inte skulle kunna vara Jutar.
Mitt mål är inte konsensus här, enligt någon gammal svensk PK-tradition. Istället fri diskussion där vi ska vara oense 8-)

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 mars 2019, 16:31

Du skrev:
Jutar is out of the question.
Det är inte särskilt "fri" diskussion.

Om du inte vill nå konsensus, varför skriver du då på ett diskussionsforum?

När man tar sig an en fråga ska man väl vara öppen för svaren och inte hitta på regler för vad man
vägrar att ta till sig.
Annars kan vi väl lika gärna lägga ned det här för vi lär aldrig komma framåt.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 mars 2019, 16:34

Kungsune skrev:Du skrev:
Jutar is out of the question.
Det är inte särskilt "fri" diskussion.

Om du inte vill nå konsensus, varför skriver du då på ett diskussionsforum?

När man tar sig an en fråga ska man väl vara öppen för svaren och inte hitta på regler för vad man
vägrar att ta till sig.
Annars kan vi väl lika gärna lägga ned det här för vi lär aldrig komma framåt.
Var står det att konsensus ska uppnås? Har jag missat nån forumsregel här? Nä tycker vi ska vara lite osvenska nu. Kliar det om vi är oense? Jutehypotesen är redan avklarad för min del.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 mars 2019, 16:48

Nej då! Jag sitter bara här som ett frågetecken. Jag försöker sätta mig in i hur du tänker. Det blir liksom helt meningslöst att diskutera om vi inte har några gemensamma utgångspunkter. Även om vi båda kan inse att vi aldrig kommer uppnå konsensus så ligger det ju i bådas intresse att ändå sträva mot det så länge vi har ett mål att ta reda på fakta. Om jag förstår dig rätt är du alltså inte ute efter fakta? Hade du varit det hade vi nu haft en diskussion om hur Jutarna kan eller inte kan vara geatas. Du vill inte ha den diskussionen för du accepterar inte risken att få en världsbild där Geats var Jutar? Det väcker nyfikenhet hos mig att det är så provocerande för några enstaka personer att flera av oss inte avfärdar juteteorin. Det har tydligen investerats mycket känslor (identitet?) i de gamla sagorna varför man blir upprörd när någon ser med nya ögon?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 mars 2019, 16:55

Kungsune skrev:Nej då! Jag sitter bara här som ett frågetecken. Jag försöker sätta mig in i hur du tänker. Det blir liksom helt meningslöst att diskutera om vi inte har några gemensamma utgångspunkter. Även om vi båda kan inse att vi aldrig kommer uppnå konsensus så ligger det ju i bådas intresse att ändå sträva mot det så länge vi har ett mål att ta reda på fakta. Om jag förstår dig rätt är du alltså inte ute efter fakta? Hade du varit det hade vi nu haft en diskussion om hur Jutarna kan eller inte kan vara geatas. Du vill inte ha den diskussionen för du accepterar inte risken att få en världsbild där Geats var Jutar? Det väcker nyfikenhet hos mig att det är så provocerande för några enstaka personer att flera av oss inte avfärdar juteteorin. Det har tydligen investerats mycket känslor (identitet?) i de gamla sagorna varför man blir upprörd när någon ser med nya ögon?
Tramsa inte nu. Det finns fler utanför forumet som håller på götarna än jutarna. Du kan ju börja att titta på kartorna i de böcker som handlar om Beowulf. VI har redan diskuterat jutarna på forumet UTAN konsensus. Om du inte kan nöja dig med detta faktum, så kan jag bara beklaga. För att sammanfatta det hela: för mig spelar det absolut ingen roll om just DU håller på jutar eller götar, eftersom jag inte är beroende av konsensus eller din välsignelse i just denna lilla fråga. Du får gärna fortsätta med jutarna om du vill.

Skriv svar