Keramik kring Östersjön

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Keramik kring Östersjön

Inlägg av AndreasOx » 7 mars 2019, 12:24

Mycket intressant artikel :
https://www.dropbox.com/s/mq6shqycuvr5h ... t.pdf?dl=0

Östra Sverige har enligt artikeln helt annorlunda keramik än västra Sverige. Intressant även att den för Gotland och Öland unika stämpeldekorerade keramiken hittats bl.a. i Uppland och på Bornholm men inte alls i Östergötland.
Har onekligen kopplingar till Beowulf-diskussionerna.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av Daler » 7 mars 2019, 13:15

Artikeln är från 2019?

Kan du utveckla varför du finner den "mycket intressant"?

Får se om "vi-gänget" kommer att läsa artikeln. Kommer nog inte falla dem i smaken med tanke på deras reflexmässiga känslodriva aversion mot östra Svealand och dess kontakter med sin omvärld (bl.a. Gotland) under järnåldern.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av AndreasOx » 7 mars 2019, 14:02

Finns en referens från 2018 så artikeln kan vara max ett år gammal.
Jag har aldrig tidigare läst någon så tydligt formulerad övergripande artikel om keramik i Norden, med fokus på hur man kan samtolka spridning med övriga (o)kända faktorer. Att Östersjön förenade kulturer mycket mer än vad det skiljde dem åt är för mig som gotlänning givet. Därför var det mycket tankeväckande att den öländska/gotländska keramiken inte alls är hittad i Östergötland eller i östra Småland.
Om jag låter mig bli lokalpatriot så kan Adam av Bremen ord om götarnas stad Birka då mycket mer sannolikt tolkas som gutarnas. Nu öppnade jag Pandoras ask...

Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av Castor » 7 mars 2019, 15:00

Gotländska handelskolonier i Uppland?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av AndreasOx » 7 mars 2019, 16:24

Knappast.
Mer troligt tycker jag är en tolkning à la Beowulf och Grobin, dvs att gutarna och svearna samspelar både i handel och krig. Intressant att det enda keramik fyndet från Uppsala högar är en keramikflisa av gotländsk typ.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av Starkodder » 7 mars 2019, 16:35

AndreasOx skrev:Finns en referens från 2018 så artikeln kan vara max ett år gammal.
Jag har aldrig tidigare läst någon så tydligt formulerad övergripande artikel om keramik i Norden, med fokus på hur man kan samtolka spridning med övriga (o)kända faktorer. Att Östersjön förenade kulturer mycket mer än vad det skiljde dem åt är för mig som gotlänning givet. Därför var det mycket tankeväckande att den öländska/gotländska keramiken inte alls är hittad i Östergötland eller i östra Småland.
Om jag låter mig bli lokalpatriot så kan Adam av Bremen ord om götarnas stad Birka då mycket mer sannolikt tolkas som gutarnas. Nu öppnade jag Pandoras ask...
Gutarna i Birka har jag trott från första början.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av Yngwe » 8 mars 2019, 10:45

Jag har svårt att se det märkvärdiga att s.k. insulär keramik återfinns runt östersjökusten, inte minst med tanke å vad vi vet om gutarnas starka handelstraditioner.

Och jag har ännu svårare att se på vilket sätt det skulle höra ihop med Beowulf eftersom mig veterligen finns ingen som helst påvisad koppling mellan Beowulf och insulär keramik.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av AndreasOx » 8 mars 2019, 17:05

Det märkliga är att fynden inte är spridda utan återfinns enbart i Uppland samt Kaliningrad. Dessutom enstaka fynd i Bornholm, Södermanland och Västmanland. Östergötland och Småland som geografiskt ligger klart närmast Gotland och Öland har inga fynd.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av jancro » 8 mars 2019, 19:07

Samland, vid dagens Kaliningradexklav, fortsatte att vara en mycket viktig punkt för östskandinaverna under vikingatid. Samtidigt, det anges att en son till Harald Blåtand upprättade ett rike här.

Kanske var det den här farleden som användes när muslimska mynt från 660-talet kom Norden.

U Fv 1912:8 : " Djärv förvärvade av en man från Samland denna våg i ...land. Och Vämund ristade dessa
runor." ( Samland ) Sigtunadosan. Samland, kustlandet i norra Fornpreussen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wiskiauten

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Keramik kring Östersjön

Inlägg av Daler » 8 mars 2019, 22:16

Författaren bör vara Thomas Eriksson född 1963.

Avhandling: "Kärl och social gestik : keramik i Mälardalen 1500 BC-400 AD", 2009. Se vidare: URN: urn:nbn:se:uu:diva-109685.

Har också skrivit ett avsnitt "Kärl, seder och externa kontakter" i "Bronsålder i Stockholms län - aktuell forskning", 2010. Se vidare: http://www.kulturarvstockholm.se/wp-con ... apport.pdf.

På libris.kb.se kan man hitta ett trettiotal referenser. Flertalet om keramik/pottery. Även en om tjärproduktion (Örby, Rasbo, Uppland) (2010).
Tjärproduktion under järnåldern, storskalig eller ej, också högintressant, men förtjänar väl en egen tråd.

Skriv svar