Västra Vång i Blekinge
Re: Västra Vång i Blekinge
Tack för kommentarerna och länkarna.
Vad säger namnet Västra Vång i Blekingekontexten? Det kan inte vara ett namn från Järnåldern?
Listerbyån, enligt en modern karta, går upp i en slätt och delar sig vid Johannishus i ett mindre flöde upp mot Västra Vång men det större mot Listerbysjön. Är ån farbar upp till Västra Vång?
Opager
Vad säger namnet Västra Vång i Blekingekontexten? Det kan inte vara ett namn från Järnåldern?
Listerbyån, enligt en modern karta, går upp i en slätt och delar sig vid Johannishus i ett mindre flöde upp mot Västra Vång men det större mot Listerbysjön. Är ån farbar upp till Västra Vång?
Opager
-
Bäckahästen
Vad jag kommer ihåg så är Vång ett riktigt gammalt namn.Opager skrev:Tack för kommentarerna och länkarna.
Opager
Listerbyån har jag själv paddlat en större sträcka med glasfiberkanot och det var inga problem. I helgen var jag och tittade på det lilla biflödet som du nämner. Idag går det inte att ta sig ända upp till Västra Vång på det, men det är svårare att säga om det gått under yngre järnålder då en del områden idag är vattensjuka runt biflödet. Möjligheten finns att det kan ha varit farbart med stockbåtar och mindre roddbåtar under yngre järnålder.Opager skrev:
Opager
anganatyr: Ett stort tack för informationen.
Opager
Opager
På en karta från 1816 kallas marken norr om kullen för "Wi åkers ängare". Vi tyder ju på ett "hednatempel".
kartan från 1816
På sent 1940-tal upptecknades en fantasieggande folktradition om en sjunken kyrka i Vång.
kartan från 1816
På sent 1940-tal upptecknades en fantasieggande folktradition om en sjunken kyrka i Vång.
Jag har inte gjort någon djupdykning i hur gammalt namnet Vång är, men det finns med på de äldsta kartorna över Blekinge från 1600-talet.sweon skrev:Vång, del av en bys åkermark före enskiftet.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vång_(jordbruk)
Här är en av bronsmaskerna från Västra Vång.

Här är några foton på fynd från Västra Vång som är fria pressbilder mm.

Foto: Blekinge museum

Foto: Blekinge museum
Här är bronshuvud A.

Foto: Blekinge museum, Max Jahrehorn

Foto: Blekinge museum, Max Jahrehorn