Förekom människooffer i asatron?

Här kan du diskutera historiens religioner.
Castor

Re: Förekom människooffer i asatron?

Inlägg av Castor » 6 augusti 2018, 22:51

Prokopios, 500-talet:
But all the other inhabitants of Thule, practically speaking, do not differ very much from the rest of men, but they reverence in great numbers gods and demons both of the heavens and of the air, of the earth and of the sea, and sundry other demons which are said to be in the waters of springs and rivers. And they instantly offer all kinds of sacrifices, and make oblations to the dead, but the noblest of the sacrifices, in their eyes, is the first human being whom they have taken captive in war; for they sacrifice him to Ares, whom they regard as the greatest god. And the manner in which they offer up the captive is not by sacrificing him on an alter only, but also by hanging him to a tree, or throwing him among thorns, or killing him by some of the other most cruel forms of death. Thus, then, do the inhabitants of Thule live. And one of the most numerous nations there are the Gauti [Gautoi], and it was next to them that the incoming Eruli settled at the time of question.
"Ares" kan vara Oden.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 9 augusti 2018, 14:32

Inne i kultbyggnaden i Västra Vång i Blekinge fann arkeologerna sommaren 2017 brända ben från både människor och djur. De flesta var från människor. Tanken är inte långt borta att tänka på människooffer.

Under augusti månad i år ska Blekinge museum släppa nya resultat från denna grävning, då materialet nu har studerats. Lite hemlighetsfullt har man nu gått ut och sagt att:
Fynden kommer att ställas ut på Blekinge museum i Karlskrona i augusti, däribland resultat som ännu inte har avslöjats.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 10 augusti 2018, 15:16

Finns det inte några danska kittlar med offerscener på från järnåldern? :D

Castor

Inlägg av Castor » 10 augusti 2018, 20:03

Är det Gundestrupskitteln du tänker på? Den är av allt att döma en keltisk importprodukt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gundestrupskitteln

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 12 augusti 2018, 10:43

Castor skrev:Är det Gundestrupskitteln du tänker på? Den är av allt att döma en keltisk importprodukt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gundestrupskitteln
Tack Castor! :D Det är den jag menar, men jag trodde inte den var keltisk.

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 28 januari 2019, 20:35

För att sammanfatta:
1. Arkeologisk fynd styrker människooffer, exempelvis de två barnliken i en brunn i Trelleborg, Danmark.

2. Vi har Tacitus Germania, den enda ickekristna skrivna källa

3. Vi har Prokopios, samtida författare

4.Vi har Adam av Bremen och en tysk källa till skrivna ett antal år efter offren påstås ha upphört.

5. Flera senare källor, Eddan (ursprungligen förkristen men nedskriven i kristen tid), Saxo, Snorre, Gutalagen mm

6. Bildstenar, bonader mfl bilder.

Vad vi saknar är en samtida nordisk källa som själv sett offrandet. Ni har förmodligen inte läst scenen ur Tertulianus från Kartago, om hur han blev ögonvittne till hur en ung kvinna ångrade sig och inte ville offra sin förstfödde son, en baby, till Baal trots att offerprästen var redo med kniven. Jag minns inte hur berättelsen slutar, men den ger edtt intryck av hur offer kunde upplevas.

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 28 januari 2019, 20:53

Wikipedia om Tertullianus Appologeticum:
"Charges based on rumor answered (Chapters 7–9)[edit]
Tertullian begins by addressing the charges based on rumors, charges that vary from murdering and eating babies to committing incestuous and adulterous acts. Ultimately, he argues, they are simply rumors, for no evidence has ever been brought forth. No one has ever seen believers gather and supposedly commit impure acts or heard the cry of a crying baby because meetings and rituals are rarely performed in front of non-believers. It's all just lies and rumors meant to slander the Christian faith. Tertullian then makes the claim that Romans themselves are guilty of the very crimes it claims the Christians do. People from every age are sacrificed to Saturn and Jupiter all throughout the empire. The arenas are filled with the blood of those that fight, and the Romans even consume the animals that eat the bloodied bodies of the dead. For the Christians, murder is strictly forbidden; there is to be no killing or spilling of human blood, and that includes the killing the baby in the womb, for it would be destroying its soul. Neither are Christians allowed to eat meat that still has blood. "

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 25 februari 2019, 22:06

National Geographics dvd
Mystery of the Bog Mummies(2008)
styrker teoriedrna om människooffer under järnåldern, och att somliga av dem var främlingar och inte brottslingar.

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 26 mars 2019, 15:33

Ved Trelleborg på Sjaelland er der fundet tegn på,at börn blev offret i vikingetiden.Arkaeologiske udgravninger har vist, at för den velkente vikingeborgblev bygget i Harald Blåtands regedringstid omkring år 980, har der på samme sted vaeret nogle börnelignende strukturer, som indeholdt skelettmateriale fra flere dyr samt fire börn....
Karen Masrgarita Frey:Egtvedpigens Rejse,2018 sid 184

Skriv svar