Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 8 januari 2019, 21:15

kylarvende skrev:Starkodder!
Intressant länk du bifogat. Forskningen svänger alltså lite fram och tillbaka ang Lejres betydelse. Om jag förstår danskan rätt så ligger Lejre bra till just nu. Har du möjlighet att sammanfatta de viktigaste punkterna på föreliggande forum, så att man (jag) förstår danskan bättre? Speciellt de som är kopplade till Beowulfsagan.
Hej, återkommer när jag har alla bitarna på plats gällande min teori om Grendel. Men Möns klint gäller för honom.

Sista ordet nog inte sagt om när Lejre etablerades som viktig centralort under järnåldern. Det som jag tror är en viktig faktor på platsen är den norrut rinnande ån Lejre å som tog med sig dåligheter enligt gammal nordisk tradition på sin väg norrut mot Roskildefjorden. Det som är EXTRA speciellt därutöver är att två åar möts exakt vid Hestebjerg, för att sedan åter separera och rinna vidare norrut som Lejre å och Kornerup å. Vid detta förmodligen unika vattenkryss placerar traditionen graven av kung "Dan" intill Hestebjer och museet. På landtungan mellan åarna lades gravar ut inkl skeppssättningar som ett slags ingenmansland. Det tidigaste hallen vid Fredshöj fick sitt vatten från nordligt mynnande Snogekilde intill.

Tittar man på kartan verkar även Stevnsriket och Gudme ligga placerade vid norrut rinnande vattendrag. Kanske likadant med gamla Uppsala, åtminstone gällande där den ursprungliga heliga källan förmodligen rann norrut från åsen ner mot Fyrisån och kan ha varit en anledning till att platsen fick en viss kraft. Hur viktiga var norrut rinnande vattendrag eller källor vid etablering av centralorter eller platser? Finnestorp?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 11 januari 2019, 11:15

Karta över Lejre från Fund og Fortidsminder med vattenkrysset i dalgången, Kong Foels höj vid Hestebjer västerut, förmodligen samma som kong Dan. Sen Snogekilden i med nordligt rinnande vatten i nordväst samt Heorot vid Fredshöj invid Hjorterenden nedströms källan. Rakt söder om Snogekilden ligger den inte undersökta Mysselhöj. Rolf Krakes grav? Man förstår att det inte var en slump att lägga ett hövdingasäte här.
Lejre.JPG
Lejre.JPG (70.54 KiB) Visad 4684 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 11 januari 2019, 12:08

Sen har vi Gudme på Fyn, pepprat med järnåldersfynd. Även här flera vattendrag om rinner norrut. Platsen för hallarna inringad.
gudme.JPG
gudme.JPG (84.93 KiB) Visad 4677 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 12 januari 2019, 17:22

Hur kan det vara att över 500 har tittat på kartorna sen igår?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av anganatyr » 12 januari 2019, 17:32

Det är faktiskt en hel del som läser på forumet, men inte gör några inlägg. Plus att vi har haft många spammare nu runt nyår.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 16 januari 2019, 14:34

Är det någon på forumet som känner till ett liknande vattenkryss i Skandinavien, som det vid Lejre?

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 19 februari 2019, 14:14

Starkodder!
Stort tack för kartor över Lejre och övriga upplysningar. Alla högar i närheten av Lejre. Ser jag rätt att en heter Hildetands höj? Ang din fråga om vattendrag har jag ett svagt minne av att Skyllinge (möjligen Skyldingarnas maktbas) i Sörmland har ngt liknande ang åar och vattendrag.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 19 februari 2019, 15:36

Starkodder!

Du nämner en kandidat till Rolf Krakes hög. Här är den omnämnd:

https://books.google.se/books?id=1tUBAA ... rd&f=false

"I 1o:de seklet kände man äfven Rolf Krakes hög, då en Isländsk sjöröfvare kom och grof upp Konungens beryktade svärd, Skofnung."

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 19 februari 2019, 15:50

Starkodder!

Se sid 6 i länken längst ner. jag ngn stans sett en bättre karta på hur åar och vattendrag förgrenar sig ut till kusten. Jag får återkomma.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B6ldinge_socken

https://www.sormlandsmuseum.se/globalas ... ds-lan.pdf

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 19 februari 2019, 15:59

Starkodder!

Det bästa jag hittat hittils ang vattendrag i Sköldinge. Sedan får beakta landhöjningen (förr "vattuminskningen). Inte lätt att ha koll på sedan Beowulfs tid.

http://www.svenskgeografi.se/soedermanl ... /visa-alla

Skriv svar