Ting!

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Ting!

Inlägg av dersa » 24 december 2018, 13:19

Vad vet vi egentligen om när ting började uppstå i Norden?, och hur har de sett ut genom historien? Hur förhöll de sig tio varandra? Vilka hade tex något att säga till om på tingen? Var alla Götars ting verkligen en samlingsplats för alla götar? Var tingen organiserade i geografiska områden? Hur utvecklades de genom historien? Är tingen något modernt påhitt om våran historia? Kort sagt vad vet vi säkert?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ting!

Inlägg av Yngwe » 27 december 2018, 11:41

Engelska Wikipedia har en ganska omfattande sida om ting som ger rätt bra grund tycker jag
https://en.wikipedia.org/wiki/Thing_(assembly)

Det som är värt att nämna som inledning är väl att ting som ord förekommer i stort sett alla germanska språk, med tidiga belägg ( 600-tal) i t.ex. engelskan. Det antyder ju med en viss tydlighet att ting förekommit mycket tidigt.

Det är väl också värt att påtala jämförbara system till exempel i slaviska områden, där tinget motsvaras av "veche".

Det har ju nämnt ibland att tingens roll starkt påverkats av vår tids romantiska syn på en slags urdemokrati, och att verkligheten nog såg helt annorlunda ut. Inte sällan har väl kungastyre framförts som en troligare ordning och stormannastyre har väl närmast setts som en sanning.

I vilket fall så lär det vara svårt att avfärda tingens betydelse och det finns väl knappast antydan till att någon annan institution skulle ha svarat för samhällsordningen under historien.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Ting

Inlägg av Bäckahästen » 27 december 2018, 14:20

Ting finns väl omtalat på runstenar om jag inte minns fel. Det jag kommer ihåg är en sten vid Mälaren som omtalar en specifik plats som tingsplats. :D

Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Ting

Inlägg av Castor » 28 december 2018, 08:39

Bäckahästen skrev:Ting finns väl omtalat på runstenar om jag inte minns fel. Det jag kommer ihåg är en sten vid Mälaren som omtalar en specifik plats som tingsplats. :D
U 212 säger att Jarlabanke anlade en tingsplats i Täby i Vallentuna hundare och att han ensam ägde hela hundaret.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Upplands_ ... rifter_212

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Ting

Inlägg av Bäckahästen » 28 december 2018, 09:28

Castor skrev:
Bäckahästen skrev:Ting finns väl omtalat på runstenar om jag inte minns fel. Det jag kommer ihåg är en sten vid Mälaren som omtalar en specifik plats som tingsplats. :D
U 212 säger att Jarlabanke anlade en tingsplats i Täby i Vallentuna hundare och att han ensam ägde hela hundaret.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Upplands_ ... rifter_212
Tusen tack Castor! Det kan mycket väl vara den sten jag tänkte på. :D Då går tingsplatserna åtminstone tillbaka till 1000-talet.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Ting!

Inlägg av Bäckahästen » 28 december 2018, 09:35

På Island hölls första tinget på 900-talet. :D
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Island
Det isländska parlamentet Alltinget har sina rötter i det ting som hölls år 930 i Tingvalla.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Ting!

Inlägg av Bäckahästen » 28 december 2018, 09:38

Finns det äldre runstenar som omtalar ting/tingsplatser? :D

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Ting!

Inlägg av Bäckahästen » 28 december 2018, 13:37

Under Ansgars besök i Birka på 800-talet beskrivs tinget. :D
Enligt deras (svearnas) sed ligger nämligen beslutet, varje offentlig angelägenhet mer i en enig folkvilja än i konungens makt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Ting!

Inlägg av Carl Thomas » 28 december 2018, 15:09

Tacitus nämner att Germanerna hade Ting år 98 e.Kr. och att de valde sina kungar.
Han skriver att även att Svionerna var Germaner och att vi hade kungar samt förvarade vapen (läs krigsvapen) inlåsta samt vaktade av slavar - vilket tyder på att det redan under denna tid fanns någon form av avancerad organsiation.

Därmed bör alltså ting kunna föras tillbaka 2000 år i tiden.

Samtidigt infördes Romersk lag och Romersk kultur i Tyskland ända upp mot nästan Danska gränsen - oxh den Germanska kulturen slogs sönder - men levde kvar - och överlevde- i Skandinavien och Nordligaste dagens Tyskland.
Efter Romarna kom Attilla, Djingis Kahn, Napoleon och Hitler med olika erövringar som påverkade kulturen ytterligare - vilket Skandinavien inte utsattes för - bortsätt från Hitlers ockupation av Danmark och Norge.

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Ting

Inlägg av Bäckahästen » 28 december 2018, 21:43

Carl Thomas har du ett citat med vad Tacitus skriver? :D

Skriv svar