Fornborg i Snogeholmssjön?

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 21 oktober 2018, 09:20

Yngwe skrev:Intämmer me Starkodder, denna vallen skiljer sig markant i storlek mot de andra i området. Dessutom i kombination med "kanalen" som jag ser som en vallgrav. Jämför med ett småländskt exempel, Trolleborg
Trolleborg.JPG
Lite tillspetsat skulle man kunna säga att det är rätt svårt att hitta en udde i sen sjö i Skåne som inte har en borg, och även om de i regel är medeltida kan det mycket väl gå tillbaka till mycket äldre anläggningar också, Saknar man berg så är väl en udde det bästa alternativet för en tillfyktsborg
Det som jag tycker är lite konstigt är att man inte lyckats datera den imponerande Borravallen, det verkar som att man antingen placerar den i järnåldern eller på drottning Margaretas tid. Men som i många fall så har väl en strategisk plats utnyttjats under lång tid och ev äldre lämningar kan då försvinna under nyare.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 21 oktober 2018, 12:42

Starkodder - ungefär hur höga är vallresterna? Har du fått kontakt med någon arkeolog? Man kanske kan påpeka att de borde åtminstone besöka området med tanke på vägutredningen.
Hägnader byggdes ofta i krönlägen för att utnyttja sluttningseffekten. Och är ibland förvånansvärt höga - man får tänka på att man lagt på ris i hundratals år som har multnat. Se https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/5 ... 6243_1.pdf s 9-11.
Utmarkerna i Skåne var oftast helt trädlösa på 1700-talet. Sedan startade omfattande planteringskampanjer, ex vid Snogeholm 1780, bl.a. mot den mycket omfattande sanddriften. Inägomarken hade ofta betydligt mer träd i lövängar, stubbskottsängar mm. Att avgöra hur Pålstorpahagen användes på 1700-talet kan vara extremt svårt idag. Uppenbarligen flyttades Pålstorp ca 1800 samtidigt med många andra byar av godsägarna.
"Krumeluren" på Burmans karta inser jag nog är en sammanflyttning av g:et i Snogeholm och sjöns konturlinje. Så det är nog enbart en bläckfläck.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 21 oktober 2018, 14:20

AndreasOx skrev:Starkodder - ungefär hur höga är vallresterna? Har du fått kontakt med någon arkeolog? Man kanske kan påpeka att de borde åtminstone besöka området med tanke på vägutredningen.
Hägnader byggdes ofta i krönlägen för att utnyttja sluttningseffekten. Och är ibland förvånansvärt höga - man får tänka på att man lagt på ris i hundratals år som har multnat. Se https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/5 ... 6243_1.pdf s 9-11.
Utmarkerna i Skåne var oftast helt trädlösa på 1700-talet. Sedan startade omfattande planteringskampanjer, ex vid Snogeholm 1780, bl.a. mot den mycket omfattande sanddriften. Inägomarken hade ofta betydligt mer träd i lövängar, stubbskottsängar mm. Att avgöra hur Pålstorpahagen användes på 1700-talet kan vara extremt svårt idag. Uppenbarligen flyttades Pålstorp ca 1800 samtidigt med många andra byar av godsägarna.
"Krumeluren" på Burmans karta inser jag nog är en sammanflyttning av g:et i Snogeholm och sjöns konturlinje. Så det är nog enbart en bläckfläck.
Tack för länken. Jag kan ju naturligtvis inte själva avgöra åldern eller syftet med Snogeholmsvallen, men avviker den i storlek från alla andra vallar i närheten så är det rimligen något annat. Höjden varierar mellan 1 och 3 meter, bredden enligt fornsök är 10-15 meter. Högst är vallen vid ingången där den är mer som två kullar. Har du exempel på lika stora vallar vid sjön? Den som finns angiven som fornlämning österut närmare vägen är bra mycket klenare.

Var planterade man skog vid Snogeholm på 1780-talet? Konstaterar bara att det fanns skog 1684 och 1820 på platsen.

Inget svar än från några arkeologer. Men har kontaktat länsstyrelsen också. Väntar veckan ut innan jag går vidare.

Var ute en gång till idag. Gropen längre ut på udden har nog bara med skogsvägen att göra, inget annat anmärkningsvärt just där. Längst ut på udden finns det ganska många stora stenblock, som inget tycks ha orkat frakta bort.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 21 oktober 2018, 14:49

Pålstorp verkar ha legat på samma plats nordost om sjön både 1684 och 1820, och jag kan inte se att det varit mer än högst två gårdar.

Jag har också kontaktat landsarkivet för att höra om de har några kartor över platsen.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 21 oktober 2018, 17:46

Skogsplanteringarna var tydligen just norr om sjön, bl.a i Pålstorpainhägnaden. Se https://historiskakartor.lantmateriet.s ... 0412784496 (akt 12-SÖE-4)
Och enligt https://www.tidskriftenale.nu/pdfale/ALE-1979-1_v02.pdf s21 bokskogsplantering söder om sjön.

Är den byggda vallen klart över 1 m är det knappast en inhägnad. Om du kan övertyga lämplig arkeolog om detta borde de bli mycket intresserade.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 21 oktober 2018, 18:11

AndreasOx skrev:Skogsplanteringarna var tydligen just norr om sjön, bl.a i Pålstorpainhägnaden. Se https://historiskakartor.lantmateriet.s ... 0412784496 (akt 12-SÖE-4)
Och enligt https://www.tidskriftenale.nu/pdfale/ALE-1979-1_v02.pdf s21 bokskogsplantering söder om sjön.

Är den byggda vallen klart över 1 m är det knappast en inhägnad. Om du kan övertyga lämplig arkeolog om detta borde de bli mycket intresserade.
Jag har försökt men inte lyckats få fram någon gammal skifteskarta över platsen. Men den gamla ägogränsen verkar gå österut. Vad jag kunnat se varierar höjden på vallen en del och vissa partier verkar vara ihopsjunkna så att den får en vågig form och det beror kanske på att det ingår mycket sand i den, som lätt fallit ut åt sidorna. Den ser gammal ut, men osvuret är bäst. Har mailat fyra olika arkeologer.

Här ser man den yttre vallen söderut från norr vid kärret och där bortom på backen den stora vallen.
IMG_0550.JPG
IMG_0550.JPG (5.65 MiB) Visad 4150 gånger
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 24 gånger.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 22 oktober 2018, 18:14

Arkeologer åker tydligen inte ut utanför sina uppdrag. Återstår svaret från lst.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 23 oktober 2018, 16:50

Länsstyrelsen tycker platsen är intressant och åker ut vid lämpligt tillfälle.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 23 oktober 2018, 17:26

För egen del då att fortsätta kolla lite noggrannare på platsen och se om det går att hitta något mer intressant. Inte minst i en del hål som grävts ut i vallen.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 27 oktober 2018, 19:21

Ytterligare ett kortare besök vid Snogeholmsvallen idag. Vid den yttre vallen sågs en bit av en till synes brunnen trädstam i marken. Svårt att avgöra åldern dock. Hur gamla kan sådana rester vara?
20181027_172556.jpg
20181027_172556.jpg (5.16 MiB) Visad 3967 gånger
En annan fråga: går det att som privatperson gå med metalldetektor på en sådan plats, som inte är utmärkt som fornlämning? Inte för att plocka upp något utan bara för att kolla om och var det finns metall?

Skriv svar