Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Carl Thomas

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 2 september 2018, 15:25

Klipp från Arkeologi Gamla Uppsala.

"Gamla Uppsala by
En gång Upplands största.
När ärkebiskopssätet flyttats från Gamla Uppsala till Uppsala 1273, fanns flera bondgårdar kvar.
Under slutet av medeltiden vet vi att det fanns ett 20-tal sådana här, som utgjorde Upplands största by. Den var indelad i två delar:

Den östra delen ägdes av kronan och kallades Kyrkbyn eller Gamla Uppsala by. Marken här utgjorde kärnan i Uppsala öd, som var kronans godskomplex. Vid slutet av medeltiden bestod byn av 12 lika stora gårdar, som brukades av landbor. Dessa bönder var inte självägande, utan betalade en avgift för att få odla marken.

Den västra delen av Gamla Uppsala by utgjordes dels av Kungsgården – en gemensam benämning på fyra kronohemman belägna norr om kyrkan. Dels av tre stora gårdar väster om kyrkan (Prästgården, Ovanberga och Backa) som donerats till domkapitlet av kungar, främst under 1100–talet och tidigt 1200–tal".

1. Vilka källor har vi som visar att den östra delen enligt ovan utgjorde kärnan i Uppsala Öd?
Jag vet ingen sådan källa.
Detta är alltså rent hittepå eller i bästa fall ett antagande.
Uppsala Öd nämns första gången 1280 i Yngre VG lagen samt nämns totalt 7 gånger i våra källor - ingen av dessa 7 omnämnanden rör Gamla Uppsala.
Uppsala Öd är ett medeltida namn som inte kan härledas till tiden före 1280. Uppsala Öd nämns inte i Äldre VG lagen från 1220.

2. Kungsgårdsplatån kallas den platå som ligger norr om Kyrkan.
Varifrån kommer detta namn och hur Gammalt är det?

3. Kungsgården som Opager märkt ut på kartan, varifrån kommer detta namn och hur gammalt är det?

4. Var båda dessa Kungsgårdar samtida? Om inte - vilken Kungsgård är äldst? Under i vilka tider var de i bruk när de var i Kunglig ägo - och vilka Kungar bodde/vistades på dessa Kungsgårdar enligt våra källorThomas

Thomas

Ovanstående text är rättad till rätt VG lag när det gäller Uppsala Öd (från äldre- till Yngre VG lagen.

Uppsala Öd nämns i dessa källor;

YVGL skriver UÖ 1280.
Östgötalagen skriver Uppsala bo 1290.
Helsingelagen skriver UÖ ca 1320
Södermannalagen 1330
Ett Diplom skriver UÖ 1345.
Magnus Erikssons Landslag skriver UÖ ca 1350.
Ett Diplom nämner Uppsala Öd 1477 (gård som har tillbört UÖ)

Namnet/begreppet Uppsala Öd omnämns alltså från 1280 till 1350 "regelbundet" - samt efter ett hopp på 130 år nämns i ett diplom att en gård har tillhört UÖ.
Historia är färskvara.

Daler

Inlägg av Daler » 2 september 2018, 20:37

Vilken tomte har ändrat på Wikipediasidan om Uppsala öd förra året eller i år?
En pajas som hänvisar till "Billingsson 1997".
Hittar inte en enda träff på https://libris.kb.se.
Dock hittar jag en nätreferens till en "Billingsson, S: Upsala öd - Den svenska kronodomänens uppkomst, Privat stencil, Skövde". Låter lika seriös som vissa personers inlägg här på forumet...

Daler

Inlägg av Daler » 2 september 2018, 20:46

Thomas, varför tar du inte med Upplandslagens "upsælæ öþæ" för?
"Råkade" glömma detta va?

Daler

Inlägg av Daler » 2 september 2018, 21:01

Och Snorres "ok þar er erkibiskupsstóll, ok þar er viðkendr Uppsala auðr; svá kalla Svíar eign Svíakonungs, kalla Uppsala auð" i Saga Ólafs hins helga förbigås (givetvis) med tystnad.
(Du vet Snorre som besökte Västergötland och just där troligtvis fick höra om sveakungar, ärkebiskopstolar, öd och andra fantastiska ting i (Gamla) Uppsala).

Daler

Inlägg av Daler » 2 september 2018, 21:04

Privata stenciler, arga amatörer med Morgan Nilsson i spetsen samt fuländringar på Wikipedia och böcker som kritiseras men som inte ska läsas.
Vilken seriös kritik.
Dags att byta forum kanske?

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 2 september 2018, 22:57

Daler,

Jag kände inte till att Uppsala Öd nämns i Upplandslagen. Ingen annan kände till det heller vad jag kan förstå eftersom jag efterlyst all information om Uppsala Öd i flera trådar, med början på gamla AF. Så, jag tackar för informationen, jag skall kontrollera informationen, och om den är korrekt skall jag ta upp den i min lista över källor till UÖ. Svårare än så var det inte :)

Samma sak gäller Olofs saga som Snorre skrivit, tackar för informationen , skall kontrollera den samt ta upp den i min lista.

Tack för din hjälp med att leta efter omnämnanden av Uppsala Öd. Jag hoppas att du fortsätter att hjälpa mig leta.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 2 september 2018, 23:38

Daler skrev:Privata stenciler, arga amatörer med Morgan Nilsson i spetsen samt fuländringar på Wikipedia och böcker som kritiseras men som inte ska läsas.
Vilken seriös kritik.
Dags att byta forum kanske?
Nja Daler. Alldeles nyss skickade du hejarop till de som helt utan empiri och mot bättre vetande framförde 12 gårdar som landets största vikingatida tätort, och som om med anakronistiska termer gjorde Uppsalas invånare till några som bara fanns till för härskarens tillfredsställelse. Och trots att du väl vet att kritiken du nu anspelar på avser ett blogginlägg och inte en bok så väljer du att ge sken av något annat. ( en respektlös lögn är det enda jag kan uppfatta det som)

Uppskattar mycket när du bidrar med såväl funderingar fakta, men utan egen konsekvens känns det här bara som övertoner kopplade till din egen åsikt. Och det styrker knappast din åsikt.

Så jag förslår att vi ägnar oss åt funderingar och fakta, och skippar gödselspridandet.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 4 september 2018, 16:44

Carl Thomas skrev:Daler,

Jag kände inte till att Uppsala Öd nämns i Upplandslagen. Ingen annan kände till det heller vad jag kan förstå eftersom jag efterlyst all information om Uppsala Öd i flera trådar, med början på gamla AF. Så, jag tackar för informationen, jag skall kontrollera informationen, och om den är korrekt skall jag ta upp den i min lista över källor till UÖ. Svårare än så var det inte :)

Samma sak gäller Olofs saga som Snorre skrivit, tackar för informationen , skall kontrollera den samt ta upp den i min lista.

Tack för din hjälp med att leta efter omnämnanden av Uppsala Öd. Jag hoppas att du fortsätter att hjälpa mig leta.

Thomas
Jag skapar ny tråd om Uppsala öd under Medeltid

Opager

Inlägg av Opager » 5 oktober 2018, 20:43

Undersökningarna i GU från 2012 till 2014 finns dokumenterade på länk här:

http://arkeologerna.com/nu-ar-de-forsta ... terna-har/

Opager

Skriv svar